یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 38269
سلامت نیوز :واكنش «محمدجواد محمدی‌زاده» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به موضوع آلودگی هوای تهران در سال جدید ناامیدكننده‌تر از سال گذشته است. او حداقل سال گذشته قبول كرد كه آلودگی هوای تهران وجود دارد؛ به همین دلیل 5 فروند سمپاش را برفراز تهران به پرواز درآورد تا 150 كیلومتر از 750 كیلومتر مربع تهران را آب پاشی كنند. نتیجه این اقدام غیركارشناسی می‌توانست وحشتناك باشد و به یك نسل‌كشی منجر شود.

اما شانس با او یار بود كه ظرفیت آب سمپاش‌ها آنقدر زیاد نبود تا باران اسیدی را بر سر 12 میلیون جمعیت پایتخت بریزد و یك نسل‌كشی در نتیجه عملكرد او- كه بسیاری از آن به طنز تلخ یاد می‌كنند- به‌وجود بیاورد. اما او امسال وضعیت آلودگی هوا ومرگ سالانه 4 هزار تهرانی را به كلی منكر شده در نهایت هم رو در روی كسانی قرار گرفته است كه بیشترین تلاش را برای حل معضل آلودگی‌های كشنده انجام می‌دهند.

بی‌خیالی سازمان محیط‌زیست طی سال جاری به موضوع آلودگی هوا آنقدر ادامه پیدا كرد كه در نهایت آیت الله «محمد امامی كاشانی» امام جمعه موقت تهران، آلوده كردن هوا را گناهی بزرگ و كبیره،مصداق عبارت فقهی اضرار و حرام اعلام كرد و اهمیت قائل شدن دولت، مجلس قانونگذار و مردم به كاهش آلودگی هوا را خواستار شد.



سال گذشته!

البته بدترین اتفاق چند سال اخیر در حوزه مدیریت آلودگی هوا در سال‌گذشته به‌وقوع پیوست كه هنوز سازمان حفاظت محیط‌زیست هم مانند سایر دستگاه‌ها به آلودگی كشنده هوا اعتقاد داشت. درست در همان‌زمان كه محمدی زاده دست به دامان سمپاش‌ها شد قانون معافیت 5 ساله خودروها از معاینه فنی دربهارستان به تصویب رسید.

 این در حالی بود كه آمارها نشان می‌داد 80 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از آلودگی تولید‌شده توسط خودروهاست ولی سازمان حفاظت محیط‌زیست كشور هیچ واكنشی در مقابل تصویب قانون افزایش سن معاینه فنی خودروها نشان نداد. این سازمان در قبال این قانون آنقدر سكوت كرد تا رسانه‌ها فریاد برآوردند كه آیا كسی نیست تا سازمان حفاظت محیط‌زیست كشور را از این خواب قیلوله بیدار كند؟

این مطلب در یك كنفرانس خبری به گوش محمدجواد محمدی‌زاده رسید تا او چهره درهم كند كه چرا چنین تعبیری را برای سازمان حفاظت محیط‌زیست كشور به‌كار می‌برند. او درهمان جلسه انگشت اتهام را به سوی «نیروی انتظامی» كشاند و از خبرنگاران خواست كه از نیروی انتظامی بپرسند چرا چنین قانونی را در مجلس مصوب كرده است. محمدی‌زاده در همین جلسه به خبرنگاران حوزه قول داد كه قانون مصوب شده را پس بگیرد.

 او در جلسه دیگر از جمله درجلسه مطبوعاتی در لرستان هم اعلام كرد كه به دولت پیشنهاد داده كه معاینه فنی خودروها را یكساله كند. مسئله‌ای كه محمدجواد محمدی زاده یكبار دیگر در گفت‌وگوی پر سروصدای اخیر خود در رسانه ملی هم اعلام كرد. اما هیچ اتفاقی نیفتاد تا یكباردیگر ثابت شود كه هزاروعده خوبان یكی وفا نكند! البته چرایی آن تاكنون برای افكارعمومی مشخص نشده است!



بالاخره طرح چند ساله!

البته چند سالی است كه مردم كلانشهرهای بزرگ هزینه رقابت وكج رفتاری‌های سیاسی مسئولان را می‌دهند. شاید امروز كه محمد جواد محمدی زاده كه باید نگران‌ترین فرد نسبت به آلودگی‌های كشنده باشد كه قشر جوان كشور را نشانه رفته، پیكان انتقادات خود را به سمت شهرداری گرفته است این مسئله نمود بیشتری دارد. جنجال‌های سال گذشته هم بیشتر ناشی از رفتارهای سیاسی بود تا راهكاری برای حل معضل آلودگی. گذشته از آبپاشی هوای تهران توسط هواپیمای سم پاشی و‌تصویب دو قانون ممنوعیت ورود آزبست و قانون اعمال استاندارد یورو 5 كه محمدجواد محمدی زاده درحضور رسانه‌ها رسما از مسئولیت اجرای آن شانه خالی واعلام كرد كه وظیفه او به تصویب رساندن آنهاست و نمی‌تواند دستگاه‌ها را به اجرای آنها مجبور كند فعالیت دیگری برای رفع آلودگی‌ها انجام نگرفت.

البته در چند مورد شهر تعطیل شد تا در نهایت كارشناسان به این نتیجه برسند كه نه تنها در كاهش آلودگی‌ها تاثیری نداشت بلكه میلیاردها تومان هزینه را به دولت تحمیل كرد! در این سال تمام جلسات كمیته اضطرار پشت درهای بسته انجام گرفت. همچنین سازمان حفاظت محیط‌زیست سال گذشته رهبری و مدیریت آلودگی هوا را به استانداری سپرد. محمودی معاون استانداری هم در گفت‌وگوهای رسانه‌ای گسترده برنامه 10 ساله طرح آلودگی هوا را یك طرح برای سوت وكف خواند و آن را ناكارآمد دانست. استانداری همان موقع هم پرونده جدیدی را برای كاهش آلودگی هوا بازكرد كه به گفته اشرفی‌پور مدیر اداره كل سازمان حفاظت از محیط‌زیست تهران براساس آن آلودگی هوای تهران تا سه سال آینده حل می‌شود. برنامه‌ای كه البته محمدجواد محمدی زاده از آن یكباربه برنامه 5 ساله یاد كرد. حرف‌های آن روز محمدی‌زاده به سوالات بیشماری در اذهان عموم منجر شد. مانند اینكه چگونه طرحی که کسی از کم و کیف آن، اطلاع ندارد، قرار است 5 ساله همه مشکلات ناشی از آلودگی هوا را حل کند؟

سوالی که رئیس سازمان محیط زیست بدون هیچ توضیحی به نتیجه رسیدن آن ظرف پنج سال را تضمین و اعلام كرد كه این برنامه از همین امسال(89) اجرایی می‌شود: «امسال نخستین سال اجرای طرح جامع کاهش آلودگى هواست و مراحل اجرایی آن به تدریج طی می‌شود.» البته همان روز محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران آب پاكی را روی دست همگان ریخت واعلام كرد: «دولت برای رفع آلودگی هوا، نیاز به قانون ندارد، زیرا دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در درون دولت تصمیم گرفته‌اند چنین کاری را در حوزه اختیارات و وظایف خود انجام دهند.»

 یك سال محمودی دوره برنامه دوم را 10 ساله نامید. برنامه‌ای كه البته بهارستانی‌ها از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌كنند. آنها نه از طرح 3ساله كاهش آلودگی هوا خبر دارند، نه طرح پنج ساله و نه طرح 10 ساله.



كسی نشنید؟

در چند سالی كه نمایندگان مجلس تمام تلاش خود را برای راضی كردن دولت به شل كردن سر كیسه و پرداخت حق مترو انجام دادند، هرگز محمدجواد محمدی زاده در كنار آنها به عنوان متولی اصلی حل معضل آلودگی هوا قرار نگرفت.

آنقدر كه بسیاری فراموش كردند كه این اوست كه باید از دولت بپرسد كه چرا یك میلیارد دلار اختصاص داده شده به مترو را دنبال نمی‌كند؟ نمایندگان زیادی از جمله كمیسیون بهداشت مجلس به گفته خود هرچه درخاطره‌های خود كنكاش می‌كنند به خاطره‌ای نمی‌رسند كه در آن محمدجواد محمدی زاده درحال چانه‌زنی با دولت برای پرداخت اعتبارهای مصوب شده برای گسترش خط حمل ونقل داخلی شهر و حل معضل آلودگی‌های بحران‌زای هوا دیده شود. این مسئله حتی به اعتراض رسانه ای«محمدرضا تابش» نماینده اردكان هم منجر شد. او می‌خواهد بداند سهم اعتبارات آلودگی هوا از فروش خوب نفت چه شد؟



خودروهای خارج نشده!


یكی از برنامه‌های ناموفق طرح 10 ساله عدم خروج خودروهای فرسوده بود كه در دولت نهم و دهم به فراموشی سپرده شد. هرچند جشن خروج یك میلیون خودرو گرفته شد اما سلامتی مردم تهران همچنان از سوی خودروهای فرسوده تهدید می‌شود. قرار بود هر سال 200 هزار خودروی فرسوده عمومی 15 ساله و خودروی شخصی 20 ساله از رده خارج شوند.چون بررسیها نشان می دهد که یک خودروی فرسوده نسبت به خودروی صفر 10 برابر آلایندگی دارد. اما این موضوع اجرا نشد و خودروهای فرسوده از رده خارج نشدند.



جمعی از دروغگویان!

آن روزها كه هنوز «مرضیه وحید دستجردی» وزیر بهداشت،درمان وآموزش پزشكی سوای مصلحت اندیشی صحبت می‌كرد قرار شد تا تمام مرگ‌های ناشی از آلودگی‌ها در سال 89 را از طریق دستگاه‌های تحت نظارت خود بیرون بكشد و مقصران را به پای میز محاكمه ببرد.

امروز از وعده آن روز خانم وزیر هیچ نشانی نیست! قوه قضائیه هم برخلاف سال گذشته مسئله را با سكوت برگزار می‌كند. این قوه سال گذشته بسیاری را امیدوار كرد تا برای شكایت دست به دامان كارشناسان این قوه شوند. او از خانواده جانباختگان خواست تا مداركی كه نشان می‌دهد‌فوت بستگان آنها براثر آلودگی هوا به‌وقوع پیوسته است را به مراجع قضایی تحویل دهند.

اما این قوه به قوت روزهای نخست پای وعده خود نماند ودر نهایت اعلام كرد كه رویه این قوه براساس رای قاضی دادگاه است وظاهرا هیچ قاضی حاضر نشده تا پای مقصران بزرگ آلودگی هوا را به دفترخود بكشاند. بنابراین نگرانی درباره آلودگی‌های كشنده به صحبت‌های كارشناسان در رسانه هامحدود شد تا «محمود خدا دوست» رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور در تازه‌ترین گفت‌وگوی‌خود اعلام کرده که آمار مربوط به مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا یک دروغ بزرگ است زیرا هیچ مرجع و دستگاهی که بتواند مرگ ناشی از تاثیر مستقیم آلودگی هوا را تشخیص دهد وجود ندارد‌تا این سوال به‌وجود بیاید كه وزیر بهداشت برچه اساسی هنوزهم نگران آلودگی‌های كشنده در كشور است.

آمارهای «فتح الله امی» مجری طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران برچه اساسی است كه می‌گوید: «آلاینده PM10 به تنهایی سال گذشته موجب مرگ 6 هزار و 200 نفر شده که با احتساب 343 میلیون تومان ارزش آماری حیات، خسارت اقتصادی این تعداد مرگ و میر 2 هزار و 127میلیارد تومان و این خسارت با استفاده از ارزش دیه 217 میلیارد تومان بوده است.به خاطر استنشاق هوای تهران 9900 نفر در سال 84 به دلیل دو آلاینده NOx و PM10 فوت کردند که بدین ترتیب این دو آلاینده هوا روزانه باعث مرگ 27 نفر بوده است.

«محمد حسن عابدی» رئیس وقت سازمان پزشکی قانونی برچه اساس اعلام آمادگی می‌كند تا به شکایات بازماندگان کسانی که بر اثر آلودگی هوا فوت کرده‌اند رسیدگی كند؟ «امیرحسین قاضی‌زاده» عضو کمیسیون بهداشت برچه اساسی می‌گوید: «با توجه به چندوجهی بودن موضوع آلودگی هوای تهران باید گفت این موضوع چون با جان مردم سر و کار دارد هنوز هیچ راهکار عملی برای حل آن بیان نشده است. برخی از شرکت‌های خودروسازی به عمد خودروهایی تولید می‌کنند که آلودگی بیشتری ایجاد کند اما سازمان حفاظت محیط‌زیست جلو این اقدام را نمی‌گیرد و یا در اقدامی تعجب‌آور شرکت کنترل کیفیت هوای تهران را به وزارت صنایع واگذار می‌کند که به یکی از مشکلات اصلی آلودگی هوای تهران بدل شده است.»

«دکتر اصیلیان» معاون وقت امور انسانی سازمان محیط‌زیست کشور از چه چیز‌ محرمانه‌ای سخن به میان آورده است: «وزارت بهداشت مطالعاتی را انجام داده که نتیجه آن بر اساس و منطبق بر استانداردهای جهانی است و در این تحقیق تعداد مرگ و میر و علت آن که چه اندازه با آلودگی هوای تهران ارتباط دارد، مشخص شده است ولی این مطالعه جنبه محرمانه دارد و مطالعات تحقیقاتی در دانشگاه‌ها انجام نشده که به عنوان یک سند در کشور به آن دسترسی داشته باشیم.»

 این گفته قطره‌ای از دریای نگرانی است كه امروز دربرابر آلودگی هوا در كشور وجود دارد. اگر همه آنچه نمایندگان و مسئولان رسمی می‌گویند به گفته محمود خدا دوست یك دروغ بزرگ است چرا سازمان حفاظت محیط‌ زیست آنها را به پای میز محاكمه به دلیل تشویش اذهان عمومی نمی‌كشاند تا خیال همگان از سالم بودن هوای تهران راحت شود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha