یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 38272

به موازات بحث وجدل‌های سیاسی كه آلودگی مرگبار هوای تهران را در هاله‌ای از ابهام برده، اصفهان هم در میان بی‌تدبیری «پایتخت سرطان» كشور لقب گرفت تا مرگ و میرها تنها به پایتخت نشینان محدود نشود.

چرا اصفهان «پایتخت سرطان» ایران شد؟
سلامت نیوز : به موازات بحث وجدل‌های سیاسی كه آلودگی مرگبار هوای تهران را در هاله‌ای از ابهام برده، اصفهان هم در میان بی‌تدبیری «پایتخت سرطان» كشور لقب گرفت تا مرگ و میرها تنها به پایتخت نشینان محدود نشود. علاوه بر اینكه كلانشهری چون تهران به انتظار یك میلیارد دلار اعتبار تخصیص یافته ازمجلس برای توسعه حمل و نقل عمومی است و به انتظار گشاده دستی دولت نشسته است كلانشهرهای دیگری هم چون اصفهان، تبریز، مشهد، اهوازو...هم چشم به كرم دولتی‌ها بسته ‌اند تا شاید بتواند گره كور آلودگی‌های شهر خود را بازكنند. از سوی دیگر آنچه كه سلامتی مردم شهر اصفهان را تهدید می‌كند مسئله افزایش معافیت خودروهاست.

به گزارش تهران امروز مسئله‌ای كه «عباس حاج‌رسولی ها» رئیس شورای شهر اصفهان هم به آن اشاره می‌كند تا نشان دهد كه سكوت سازمان حفاظت محیط‌زیست كشور درباره تصویب چنین قانونی ممكن است به فاجعه انسانی تبدیل شود. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست كشور درحالی تمام تلاش خود را برای به دركردن شهرداری تهران صرف می‌كند كه بالابودن میزان هیدروکربن‌های حلقوی در هوا، میزان بیماری سرطان در اصفهان را افزایش داده است. براساس آخرین برآورد‌ها، اصفهان، عنوان پایتخت سرطان را در کشور یدک می‌کشد.

این در حالی است که مجموعه فعالیت‌هایی که تاکنون در راستای کاهش آلودگی هوای بسیاری از شهر‌های آلوده به انجام رسیده، از موفقیت لازم برخوردار نبوده است. طبق گفته رئیس ستاد معاینه فنی خودروهای شهر اصفهان، در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار خودروی فاقد معاینه فنی در شهر تردد می‌کنند که یا اصلا معاینه فنی ندارند یا اعتبار معاینه فنی آن‌ها به پایان رسیده است. اما در این میان متهم اصلی آلودگی هوای اصفهان خودروهای شخصی، موتورسیکلت‌ها و خودروهای نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی هستند. خودروهایی که‌‌ رها و آزادنه در شهر تردد کرده و آلودگی هوای اصفهان را به بحران نزدیک می‌کنند. لاریجانی رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست اصفهان هم آژیر قرمز در اصفهان را به صدا درمی آورد و می‌گوید:اصفهان در حال خفه شدن است. حالا باید دید كه آیا مردم اصفهان خوش شانس‌تر ازمردم تهران هستند و به زودی اعتبار یك میلیارد سایر كلانشهرها تخصیص داده می‌شود یا چنبره سیاه مرگ‌ بر سر اصفهان هم در میان تكذیب وتایید مسئولان گسترده می‌شود.



ریزگردها!

هیچ خبر خوبی از سمت ریزگردهایی كه به زودی دوباره كشور را درگیر می‌كنند، دیده نمی‌شود. نمایندگان شهرهای درگیر از جمله نمایندگان شهر اهواز اعتقاد دارند كه مسئله ریزگردها برای دولت مهم نیست.

شهری كه چند وقت پیش از سوی سازمان جهانی محیط‌زیست به عنوان آلوده‌ترین شهر دنیا معرفی شد كه البته مثل همیشه از سوی مسئولان ایرانی رد شد. همچنین امروز، رئیس محیط زیست گفت که سازمانش، برآوردی از خسارات ریزگردها ندارد. به بیان دیگر عمق خسارتی که به سلامتی و محیط زیست مردم 20 استانی که در کشور، در معرض مستقیم آسیب‌های ناشی از ریزگردها قرار دارند، می خورد، معلوم نیست. به گفته خود مسئولان رفت و آمدها به عراق هم به اتفاق امیدواركننده منجر نشده است.

پاسخی كه آه از نهاد بسیاری از‌نمایندگان شهرهای درگیر از جمله نمایندگان شهرهای غرب كشور برآورده است. بسیاری‌از‌نمایندگان از مهاجرات ساكنان شهرهایی‌كه‌آنان وكالت‌شان را در‌خانه ملت به‌عهده دارند به میان آورده‌اند اما به یك سوال بی پاسخ برخوردند. مردم این شهرها برای گریز از ریزگردها و آلودگی‌های مرگبار كه بیشتر وسعت ایران را دربرگرفته است به كجا فرار كنند؟همه اتفاق‌ها درحالی كشور را تهدید می‌كند كه سازمان حفاظت محیط‌زیست كشور تمام انرژی خود را در دفاع از عملكرد خود و زیر سوال بردن سایر دستگاه‌ها صرف می‌كند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha