عضو هیات رییسه كمیسیون بهداشت و درمان مجلس اجرای طرح پزشك امین توسط سازمان تامین اجتماعی را نوعی موازی‌كاری با سیاست‌های وزارت بهداشت دانست و تاكید كرد: از آنجاكه پول اجرای طرح پزشك خانواده در اختیار وزارت بهداشت نیست طرح پزشك امین باعث از هم پاشیدگی طرح پزشك خانواده می‌شود.

سلامت نیوز :عضو هیات رییسه كمیسیون بهداشت و درمان مجلس اجرای طرح پزشك امین توسط سازمان تامین اجتماعی را نوعی موازی‌كاری با سیاست‌های وزارت بهداشت دانست و تاكید كرد: از آنجاكه پول اجرای طرح پزشك خانواده در اختیار وزارت بهداشت نیست طرح پزشك امین باعث از هم پاشیدگی طرح پزشك خانواده می‌شود.

حسن تامینی لیچایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌كه بر اساس برنامه پنجم دفترچه‌های بیمه درمانی باید تجمیع و یك پكیج واحد برای بیمه‌های درمان طراحی شود، تصریح كرد: ارایه دفترچه‌های بیمه با تسهیلات متفاوت نوعی طبقه‌بندی آنهاست، كه به صلاح نیست.

وی افزود: در حوزه درمان سیاست‌گذار و متولی اصلی وزارت بهداشت است، اما متاسفانه بسیاری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به این حوزه ورود پیدا كرده و خدمات درمانی به پرسنل خود ارایه می‌كنند، بدون این‌كه پكیج سیاستی آنها توسط وزارت بهداشت طراحی شده باشد، ضمن این‌كه هیچ نظارتی هم از سوی وزارت بهداشت صورت نمی‌گیرد.

تامینی لیچایی با اشاره به طرح پزشك امین سازمان تامین اجتماعی اظهار كرد: سازمان تامین اجتماعی خدمات خوبی را در قالب این طرح به بیمه‌شدگانش ارایه می‌كند و توانسته‌ رضایتمندی بیشتری حاصل كند، وزارت بهداشت به عنوان سیاست گذار ممكن است در بحث سیاست‌گذاری موفق باشد اما از آنجاكه اعتبارات مالی باید توسط وزارتخانه دیگری تامین شود نمی‌تواند برنامه‌هایش را با موفقیت پیش ببرد، مثلا یكی از دلایل اصلی عدم اجرای موفق طرح پزشك خانواده این است كه اعتبار اجرای این طرح در اختیار وزارت رفاه قرار دارد.

وی تاكید كرد: بنابراین تمام بخش‌هایی كه در حوزه بهداشت و درمان فعالیت می‌كنند و اعتبارات مربوطه باید به صورت واحد تحت اختیار یك سیاست‌گذار قرار گیرند تا سیاست‌گذار دقیقا بداند چه كاری می‌خواهد انجام دهد، به هرحال سازمان تامین اجتماعی طرحی تحت عنوان پزشك امین برای نیروی انسانی تحت پوشش خود تعریف كرده و توانسته رضایت پزشكان و بیمه‌شدگان را جلب كند.

سخنگوی كمیسیون بهداشت با بیان این‌كه سازمان تامین اجتماعی پرداخت بسیار خوبی به پزشكان طرح پزشك امین دارد، گفت: حال باید ببینیم وزارت بهداشت هم می‌تواند چنین پرداختی داشته باشد یا خیر، اگرچه ورود سازمان تامین اجتماعی به این حوزه خودبه خود سبب ایجاد اختلال در كارهای وزارت بهداشت است و اگر می‌خواهیم در این راستا موفق باشیم باید هماهنگی بیشتری میان این دستگاه‌ها صورت گیرد.

نماینده مردم رشت در خانه ملت طرح پزشك امین سازمان تامین اجتماعی را طرحی نو و مثبت دانست و تاكید كرد: اما این طرح نباید باعث موازی‌كاری و اختلال در كار وزارت بهداشت شود، از آنجاكه پول اجرای طرح پزشك خانواده در اختیار وزارت بهداشت نیست طرح پزشك امین باعث از هم پاشیدگی طرح پزشك خانواده می‌شود و اختلاف میان وزارتخانه‌های مذكور را بالا می‌برد و باز هم دودش به چشم مردم می‌رود.

وی افزود: مانند تعرفه‌ها كه در گذشته توسط نظام پزشكی تعیین و اعلام می‌شد بعد گفتند وزارت بهداشت باید تعرفه‌ها را تعیین كند و در نهایت هم قرار شد دولت این كار را انجام دهد و از طریق وزارت بهداشت اعلام كند كه بخش‌های خصوصی اعلام كردند هزینه حامل‌های انرژی و تورم بالا رفته، لذا موافق دریافت این تعرفه نیستند و این مسایل فقط به ضرر مردم شد به نحوی كه هفته پیش اخباری به اطلاع رسید مبنی بر این‌كه حتی داروخانه‌ها هم از ارایه خدمت با دفترچه بیمه امتناع می‌كنند، مردم چه گناهی كرده‌اند كه ما نمی‌توانیم درست مدیریت، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری كنیم.

عضو هیات رییسه كمیسیون بهداشت و درمان در خاتمه خاطرنشان كرد: طرح پزشك امین سازمان تامین اجتماعی در كمیسیون در حال كارشناسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha