یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 38288
سلامت نیوز :بهارستانی‌ها درحالی به انتظار «محمدجواد محمدی‌زاده» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست كشور برای لغو قانون 5 ساله معافیت فنی خودروها هستند كه او در حال زیرسوال بردن تنها فعالیت‌های انجام گرفته در چند سال اخیر برای كاهش آلودگی هوا در حمل ونقل شهری تهران‌ است تا این سوال برای بسیاری از جمله «انوشیروان بندپی» نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی پیش بیاید كه چرا رئیس پردیسان به جای اینكه در كنار كمیسیون كشاورزی و كمیسیون بهداشت مجلس برای لغو قانون معافیت خودروها از معاینه فنی قرار بگیرد در حال زیر سوال بردن كارهای شهرداری تهران برای كاهش آلودگی هواست.

محمدی زاده در تازه‌ترین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود اعلام كرده است كه معاینه فنی خودروها باید سالی یكبار انجام شود اما معلوم نیست چرا در كنار این دوكمیسیون برای لغو قانون معافیت 5 ساله قرار نمی‌گیرد ومعلوم نیست خاطی ماجرا از دیدگاه او كیست. او حتی سال گذشته كه با واكنش اعتراض آمیز افكارعمومی و رسانه‌های حوزه محیط‌زیست درباره سكوت سازمان در زمان تصویب قانون 5 ساله معافیت خودروها از معاینه فنی قرار گرفت، اعلام كرد كه این قانون را نیروی انتظامی به مجلس برد وباید از آنها سوال پرسید كه چرا چنین قانونی را تصویب كرده‌اند.

این درحالی است بندپی می‌گوید: «قانون 5 ساله معافیت را یك نماینده پیشنهاد داد و نیروی انتظامی هم از آن حمایت كرد.» اما او هم این مسئله را دلیلی برای شانه خالی كردن سازمان حفاظت محیط‌زیست كشور برای انجام وظیفه قانونی خود نمی‌داند.

بند‌پی در گفت‌وگو با «تهران‌امروز» كم هزینه‌ترین واثربخش‌ترین اقدام برای كاهش آلودگی هوای تهران را گسترش شبكه ریلی حمل و نقل عمومی می‌داند. او می‌گوید: «‌گسترش حمل ونقل عمومی احتیاج به اعتبارات ریالی، ارزی و دلاری دارد.»

به گفته او درحال حاضر كمیسیون كشاورزی و كمیسیون بهداشت به دنبال لغو این قانون هستند اما آقای محمدی زاده اصلا به مجلس نمی‌آید تا كمیسیون‌ها برای او توضیح دهند كه تاكنون چكار كرده‌اند‌.

بندپی می‌گوید: «ایشان به عنوان متولی سازمان حفاظت محیط‌زیست بیاید و مسائل تخصصی را بیان كند تا بتوان قانون را لغو كرد.»

بندپی می‌گوید: «در سطح شهر تهران اقدامات خوبی برای رفع آلودگی هوا در ایجاد شبكه

حمل ونقل انجام شده است. اما چانه‌زنی برای دریافت اعتبار آن را محمدی‌زاده باید انجام بدهد. ولی ما به‌خاطرنداریم كسی گفته باشد كه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دولت را به دلیل بی‌توجهی به نیازهای مالی مترو زیر سوال برده یا جایی از عملكرد شهرداری دفاع كرده است.»



15 میلیون دلار خسارت جانی آلودگی هوا در تهران!

همچنین او درباره تكذیب تاثیر آلودگی‌ها روی مرگ ومیر شهروندان می‌گوید: «تمام بررسی علمی می‌گوید كه در هوا سم وجود دارد چطور می‌شود تاثیر آن را روی سلامت شهروندان رد كرد.»

بندپی به گزارش‌های بانك جهانی متوسل می‌شود ومی گوید: «برآورد آنها در سال 85 مشخص كرد كه خسارت مرگ ومیرها در این سال در ایران 650 میلیون دلار بود و بار بیماری 600 میلیون دلار. همین گزارش می‌گوید كه ضرر و زیان تهران در سال 2016 از آلودگی‌ها 15 میلیون دلار خواهد بود. حالا چطور می‌شود از كنار این آمار به راحتی گذشت و تاثیر آن را روی سلامت افرادجامعه را رد كرد.»



شهردار در هیات دولت عضو نیست!

محسنی بندپی می‌گوید: «وقتی شهردار در هیات دولت عضو نیست تا بتواند حرف‌های خود را به گوش دولت برساند، بنابراین رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست باید بیشترین تلاش را برای تخصیص اعتبارات مصوب شده برای گسترش حمل ونقل شهری انجام بدهد كه البته چنین تلاشی دیده نمی‌شود.»

او می‌گوید: «زمانی كه محمود احمدی‌نژاد شهردار تهران بود، مدام از عضویت شهردار در هیات دولت دفاع می‌كرد اما در حال حاضر كسی به این قضیه فكر نمی‌كند.»

همچنین محسنی‌بندپی و سایر نماینده‌ها، مدت‌ها تلاش كردند تا توانستند 2 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی را برای گسترش مترو در كلانشهرها تصویب كنند. پیش از آن، تلاش آنها برای راضی كردن دولت در پرداخت سهم 50 درصدی خود به مترو تهران با شكست مواجه شده بود‌ اما ماحصل آنچه در سال 88 هم به تصویب رسید هم چیده نشد و تا به امروز دولت راضی به پرداخت 2 میلیاردلار از صندوق ذخیره ارزی برای كلانشهرها نشده است. ‌او می‌گوید: «محمدجواد محمدی زاده بیش از هركس‌ دیگری باید پیگیر‌ این مصوبه باشد و دولت را برای پرداخت آن مجاب كند.» به گفته او سازمان محیط‌زیست براساس قانون و همچنین طرح كاهش آلودگی هوا مسئول‌اول و مستقیم ‌حل معضل آلودگی هواست.‌به‌گفته او اما با این وجود،‌هیچ پیگیری‌جدی‌ای از سوی محمدی زاده دیده نمی‌شود. او همچنین درباره برنامه جدید 5 ساله‌ای كه محمدجواد محمدی زاده برای حل معضل آلودگی از آن سخن به میان می‌آورد و البته در میان سخنان «علی رسول اشرفی پور» به 3 سال می‌رسد و محمودی معاون استاندار آن را 10سال می‌داند، می‌گوید: «مجلس از هیچ كدام از این برنامه‌ها خبر ندارد وهیچ برنامه‌ای به مجلس ارائه

نشده است.» حرف محمدی زاده باعث می‌شود تا كلاف آلودگی هوای تهران وكلانشهرها از این كه هست سردرگم‌تر شود ونتوان افق روشنی برای رهایی میلیون‌ها انسان از مرگ‌های هرروزه تصور كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha