سلامت نیوز :براساس جلسه مسئولان اورژانس كشور با كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نمایندگان قول داده‌اند پیگیری جدی برای راه‌اندازی اورژانس هوایی كشور داشته باشند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران مقرر بود در جلسه‌ای با حضور مسئولان هلال احمر و اورژانس كشور درباره نحوه راه‌اندازی اورژانس هوایی كشور تصمیم‌گیری شود، اما این جلسه برگزار نشد و در نهایت در جلسه مسئولان اورژانس با كمیسیون بهداشت و درمان كشور، نمایندگان به منظور حمایت از راه‌اندازی اورژانس هوایی كشور قول مساعد دادند. دكتر غلامرضا معصومی، رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی در این باره با استناد به ماده 85 برنامه چهارم توسعه كشور گفت: براین اساس مقرر شده بود با عنوان پوشش فراگیر اورژانس پیش بیمارستانی كشور، پوشش اورژانس در شهرها و جاده‌های اصلی صورت گیرد، اما در برنامه پنجم موضوع پوشش جاده‌های فرعی هم اضافه و با توجه به اهمیت عدالت‌محوری مقرر شد جاده‌های روستایی و فرعی هم زیر پوشش اورژانس برود.

وی افزود: تحقیقات ما نشان داد كه علاوه بر نقاط پرحادثه در جاده‌های فرعی، پوشش 150 هزار كیلومتر از جاده‌های فرعی به هیچ وجه مانند 33 هزار كیلومتر جاده اصلی از طریق زمینی و با راه‌اندازی هر 40 كیلومتر یك پایگاه اورژانس مقدور نخواهد بود، چرا كه در این صورت به استخدام 100 هزار پرسنل و تعداد زیادی آمبولانس نیاز داریم كه تأمین آن غیرممكن است.

وی با اعلام این كه با هر آمبولانس هوایی می‌توان تا شعاع 30 كیلومتری را پوشش داد، گفت: براین اساس مشخص شد كه باید در 45 نقطه كشور امداد هوایی راه‌اندازی شود و این مهم به مجلس ارائه شد و موفق به كسب حمایت نمایندگان مجلس شدیم. معصومی با اشاره به این كه با راه‌اندازی اورژانس هوایی علاوه بر جاده‌های فرعی مناطق صعب‌العبور، بیماران در راه مانده و غیره هم پوشش داده خواهد شد، تصریح كرد: برای خرید هر مدیكوپتر اورژانس هوایی 10 تا 12 میلیارد تومان، برای نگهداری هر كدام آنها 800 میلیون تا یك میلیارد تومان و در كل سالانه 40 تا 45 میلیارد تومان برای نگهداری مجموع مدیكوپترهای مورد نیاز اورژانس هوایی كشور احتیاج داریم. به گفته وی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با راه‌اندازی هرچه سریعتر اورژانس هوایی كشور موافق بودند و قول مساعد دادند تا بودجه مورد نیاز این مهم را تأمین كنند.

حمایت جدی از راه‌اندازی اورژانس هوایی می‌كنیم
نایب رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در این باره به گفت: راه‌اندازی اورژانس هوایی برای پوشش مصدومان در جاده‌های صعب‌العبور و روستایی ضروری است.
انوشیروان محسنی بندپی با بیان این كه با كمك اورژانس هوایی می‌توان به تعداد مصدومان بیشتری خدمت ارائه داد، افزود: مجلس شورای اسلامی برای راه‌اندازی اورژانس هوایی حمایت جدی خواهد كرد، كما اینكه در سال‌های اخیر كمك‌های جدی خود را برای افزایش پایگاه‌ها و ناوگان اورژانس هوایی كشور انجام دادیم.
وی با اشاره به این كه موضوع اورژانس هوایی به عنوان ضرورت و اولویت اصلی در كمیسیون بهداشت مطرح شد، اذعان كرد: مجلس و دولت با توجه به موفقیت‌آمیز بودن اجرای آزمایشی اورژانس هوایی باید حمایت‌های جدی خود را در این زمینه به كار ببندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha