یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴
سلامت نیوز: اگر فشار خون شما کمی از حد طبیعی بالاتر است اما نه آنقدر که جزو بیماران فشار خونی تلقی شوید، بهتر است بدانید که در اصطلاح پزشکان پره‌ هایپر تنشن دارید و شما هم بیشتر از افراد عادی مستعد سکته مغزی و بیماریهای قلبی هستید. یعنی اگر فشار خون سیستولی شما بین 120 تا 139 میلیمتر جیوه و دیاستولی بین 80 تا 89 میلیمتر جیوه باشد، احتمال سکته در شما بالا می‌رود. لابد می‌پرسید دانستن این قضیه چه فایده‌ای دارد. لازم است بدانید در بررسیهای جدید محققان دانشگاه کیس وسترن ریورس در کلیولند اوهایو متوجه شده‌اند که داروهای ضدفشار خون در افرادی که پره‌هایپر تنشن دارند هم می‌تواند خطر سکته مغزی را کم کند.

بیش از 50 میلیون نفر در آمریکا فشار خونشان کمی بالا است و به اصطلاح پره‌هایپر تنشن دارند. همانطور که می‌دانید وقتی فشار خون سیستولی بیش از 140 و دیاستولس بیش از 90 میلیمتر جیوه شود پزشکان برچسب فشار خون بالا را بر بیمار می‌زنند و معتقدند که فشار خون بالا انسان را مستعد سکته مغزی و بیماریهای قلبی می‌کند. درمان این بیماری هم تغییر سبک زندگی و مصرف داروهای ضد فشار خون است.

البته انجمن قلب آمریکا برای کسانی که فشار خونشان هنوز خیلی بالا نرفته تنها تغییر سبک زندگی را کافی می‌داند. این تغییرات شامل کم کردن وزن، تغذیه سالم (رژیم سرشار از میوه و سبزی با کم کردن مصرف چربی و گوشت قرمز)، رژیم غذایی کم نمک، ورزش منظم و ترک سیگار است. با این حال محققان معتقدند اگر مصرف داروهای کم کننده فشار خون را هم به این تغییرات اضافه کنید، احتمال سکته مغزی را تا 22درصد کم کرده‌اید. بخصوص اگر سیگاری و دیابتی هستید و کلسترول خونتان هم علاوه بر فشار خونتان بالا است و با تغییر سبک زندگی به حد عادی برنگشته است.

منبع: اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha