سلامت نیوز: با وجود گذشت ۲ سال از تصویب قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت (کاهش ساعت کار پرستاران) و ابلاغ آن از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان های دولتی و استخدام ۲۳هزار پرستار که لازمه اجرای این قانون بود اظهارنظرهای مسئولان حاکی از اجرا نشدن این قانون و نبود عزم جدی برای اجرای این قانون است. بنا به گفته و اعتراف قائم مقام وزیر بهداشت در امور پرستاری قانون کاهش ساعت کاری در هیچ یک از بیمارستان های دولتی اجرا نشده است.دکتر فاطمه حق دوست اسکویی قائم مقام وزیر بهداشت در امور پرستاری در این باره به خراسان گفت: طبق آخرین آمارها که از مدیران پرستاری بیمارستان های دانشگاهی به وزارت بهداشت اعلام شده است تمامی دانشگاه های علوم پزشکی، آموزش های لازم برای اجرای این قانون را به پرستاران خود داده و ۹۰درصد از دانشگاه ها نیز نرم افزارهای لازم برای اجرای قانون ارتقای بهره وری را خریداری کرده اند. براساس آمارها ۹۰درصد از پرستاران نیز خواستار اجرای قانون ارتقای بهره وری هستند.

کمبود نیروی انسانی دلیل اجرایی نشدن قانون کاهش ساعت کار پرستاران

وی در ادامه تصریح کرد: مهم ترین مشکل بر سر راه اجرای قانون ارتقای بهره وری، کمبود نیروی انسانی است که باعث شده در برخی از بیمارستان های دولتی پرستاران تا ۸۰ساعت در ماه نیز اضافه کاری کنند. وی با تاکید بر این که قانون ارتقای بهره وری با هدف اصلی اش یعنی کاهش ساعت کاری پرستاران در هیچ یک از بیمارستان ها اجرا نشده است، اظهار داشت: دانشگاه ها موظفند از محل درآمدهایشان اضافه کاری پرستاران را پرداخت کنند. براساس این قانون بیمارستان های تامین اجتماعی، بخش خصوصی و نیروهای مسلح نیز مستثنی نیستند و تمامی بیمارستان ها باید از ابتدای مهرماه قانون را اجرا و یا از محل درآمدهایشان به پرستاران اضافه کاری پرداخت کنند.دکتر اسکویی از استخدام نیروی پرستاری به صورت طرحی و قراردادی در ۲۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: براساس آمارهای اعلام شده توسط دانشگاه های علوم پزشکی تعداد قابل توجهی پرستار نیروی انسانی طرحی و قراردادی پس از استخدام ۲۳هزار پرستار به نیروی پرستاری بیمارستان ها اضافه شده است که می تواند نقش تعیین کننده ای در نحوه اجرای قانون ارتقای بهره وری داشته باشد. وی درباره تعداد پست های خالی پرستاری نیز گفت: به دلیل نبود استاندارد لازم برای تعیین تعداد نیروی پرستاری در بیمارستان ها امکان ارائه آمار پست های خالی وجود ندارد و کارشناسان وزارت بهداشت در حال تدوین استانداردهای لازم می باشند.

کاهش ساعت کار در بیمارستان های دولتی اجرا نشده است

دکتر حسنعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی درباره نحوه اجرای قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت به خراسان گفت: گزارش های دریافتی از دانشگاه های علوم پزشکی و پرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاهی حاکی از این است که قانون ارتقای بهره وری در هیچ یک از دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان تابعه شان اجرایی نشده است.

وی ضمن تأکید بر این که هیچ یک از دانشگاه های علوم پزشکی مبالغی را تحت عنوان اضافه کاری ناشی از اجرای قانون ارتقای بهره وری به پرستاران پرداخت نکرده اند گفت: ماهیت قانون ارتقای بهره وری کاهش ساعت کاری پرستاران است تا با کاهش ساعت کاریشان بهره وری در کار نیز افزایش یابد طبق این قانون هیچ پرستاری نباید بیش از ۱۲ ساعت در طول شبانه روز کار کند، اما متأسفانه به دلیل کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان ها این قانون که باید از ابتدای مهرماه به صورت کامل اجرایی می شد اجرا نشده است. وی درباره پرداخت اضافه کاری به پرستاران مشمول اجرای قانون ارتقای بهره وری نیز اظهار داشت: تمام بیمارستان های تابعه دانشگاه های علوم پزشکی و حتی بیمارستان های بخش خصوصی، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح موظف به اجرای قانون هستند و بیمارستان های دانشگاهی هم موظفند در صورت تأمین نشدن نیروی پرستاری، اضافه کاری پرستاران را به صورت کامل پرداخت کنند.

استخدام ۲۳ هزار پرستار وضعیت را بهبود نبخشید

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به استخدام ۲۳ هزار پرستار در مجموعه وزارت بهداشت گفت: متأسفانه استخدام های اخیر نیز وضعیت را بهبود نبخشید و همچنان با توجه به افزایش تخت های بیمارستانی در کشور شاهد کمبود نیروی پرستاری هستیم. وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار پست خالی پزشکی و پیراپزشکی در وزارت بهداشت وجود دارد و با وجود درخواست مجوز استخدام از سوی این وزارت خانه هنوز مجوزی از سوی معاونت توسعه نیروی انسانی ریاست جمهوری صادر نشده است.

احتمال شکایت پرستاران از روسای بیمارستان ها


احمد نجاتیان عضو شورای عالی نظام پرستاری در گفت و گو با فارس نیز گفت: قانون ارتقای بهره وری که دو سال از ابلاغ آن می گذرد و قرار بود با 1.5  سال تأخیر از اول مهر امسال اجرا شود در برخی استان ها اجرا شده، ولی این قانون در اکثر استان ها در بخش دولتی و تمام مراکز خصوصی، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح اجرا نشده است. عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: این شورا با وجود ابلاغ این قانون چندین بار در این زمینه بیانیه داده و از مسئولان دولتی خواسته است که اجرای این قانون را پیگیری کنند، اما متأسفانه هنوز به طور کامل این قانون اجرایی نشده و اکنون در بین پرستاران این مسئله مطرح است که از راه های قانونی دیگر مانند شکایت استفاده کنند و این احتمال وجود دارد به سمت شکایت از مدیران بیمارستان ها که با وجود ابلاغ قانون آن را اجرا نکرده اند و یا مسئولان دیگری که در این زمینه تعلل کرده اند، برویم. نجاتیان افزود: بر اساس قوانین کشور هر قانون ۱۵ روز بعد از ابلاغ لازم الاجراست و پرستاران ممکن است با استفاده از ظرفیت های قانونی کشور برای دفاع از حق قانونی خود در این زمینه به دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور یا حتی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت کنند و از این نهادهای نظارتی هم انتظار داریم که از حق نظارتی خود برای اجرای این قوانین استفاده کنند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد تصریح کرد: البته در سازمان تأمین اجتماعی هنوز این قانون به اداره کل و بیمارستان های تابعه ابلاغ نشده است و به نظر می رسد مسئولان ستادی این سازمان باید در این زمینه پاسخ گو باشند.

وی افزود: درباره بیمارستان های خصوصی هم به نظر می رسد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قانون را به بیمارستان ها ابلاغ کرده است و در مجموع به نظر می رسد که این بیمارستان ها هستند که در اجرای قانون تعلل می کنند به همین علت جامعه پرستاری درصدد شکایت از مسئولان بیمارستان ها به علت تعلل در اجرای قانون ارتقای بهره وری هستند.
منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha