یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 38323
سلامت نیوز: سالانه حدود 230 هزار نفر در آمریکاو 8 هزار نفر در ایران به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. با وجود سالها تحقیق هنوز هم عوامل محیطی موثر در ابتلا به این سرطان کاملا شناخته نشده است. با این حال روشهای مختلفی برای کم کردن خطر ابتلا به سرطان سینه به خانمها توصیه می‌شود که می‌خواهیم به طور خلاصه به آن اشاره کنیم.

1) سعی کنید کمتر در معرض اشعه‌های تصویر‌برداری مانند سی تی اسکن و... قرار بگیرید.

2) سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید

3) از بالا رفتن وزنتان بخصوص بعد از یائسگی جلوگیری کنید

4) فعال باشید و ورزش کنید

5) بعد از یائسگی از داروهای هورمونی ترکیبی استروژن و پروژسترون استفاده نکنید

6) سعی کنید اولین زایمان شما در سنین کمتری باشد چون بررسیها نشان داده کسانی که اولین زایمان‌شان در سن بالای 35 سال باشد بیشتر ممکن است به این سرطان مبتلا شوند

7) اگر بچه‌دار شدید بهتر است از سینه خودتان به فرزندتان شیر بدهید چون هر چه شیردهی شما طولانی‌تر باشد احتمال ابتلای شما به سرطان سینه کمتر می‌شود.‏

8) چربی حیوانی نخورید.کسانی که چربیهای حیوانی مصرف می‌کنند بیشتر به این سرطان مبتلا می‌شوند.

بد نیست بدانید بعضی عوامل هم باعث می‌شوند که خانمها بیشتر مستعد ابتلا به سرطان سینه شوند که خیلی هم کنترل شدنی نیستند. اما دانستن آن می‌تواند به ما هشدار بدهد که بیشتر مراقب باشیم و به معاینات دوره‌ای و روشهای غربالگری مانند ماموگرافی بیشتر توجه کنیم. دارا بودن سابقه خانوادگی سرطان سینه یکی از مهمترین این عوامل است. علاوه بر این تحقیقات نشان داده خانمهایی که در سنین پایینتری بالغ شده و عادت ماهانه آنها شروع می‌شود هم بیشتر مستعد این سرطان هستند. در ضمن خانمهایی که در سن بالاتری یائسه شوند هم بیشتر ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند.

متخصصان به تمام کسانی که عوامل خطر را دارند و بیشتر از بقیه افراد مستعد ابتلا به این سرطان هستند توصیه می‌کنند که حتماً هر ماه سینه‌های خود را معاینه کرده و هر 6 ماه هم به پزشک متخصص مراجعه کنند. انجام سالانه ماموگرافی هم در افراد مستعد بالای 35 سال توصیه می‌شود. اما در سنین پایین‌تر سونوگرافی بهتر و دقیق‌تر است.

منبع: اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha