سلامت نیوز: عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، انجام اقداماتی نظیر اجرای طرح پزشك امین را به دلیل عدم اجرای قانون پزشك خانواده دانست و تاكید كرد: بهتر است مسوولان مربوطه به جای این همه فرافكنی، قانون را اجرا كنند.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقدام سازمان تامین اجتماعی در خصوص اجرای طرح "پزشك امین" تصریح كرد: این سازمان بیمه‌گر از خلاء ناكارآمدی اجرای طرح پزشك خانواده و عدم تعهد برای اجرای آن استفاده كرده و برای مدیریت بهتر منابع خود و هم‌چنین مدیریت خدمات درمانی كه به بیمه‌شدگانش ارایه می‌كند، تصمیم به اجرای چنین طرحی گرفته است.

به گفته وی، طرح "پزشك امین" زمانی برای طرح پزشك خانواده مضر است كه طرح پزشك خانواده در تمام نقاط كشور مستقر شود نه در شرایط كنونی كه سال‌هاست حرف اجرای آن مطرح است، اما نه تنها اجرا نشده بلكه برگشت به عقب هم اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در این راستا مقصر كسانی هستند كه تعهدی برای اجرای طرح پزشك خانواده ندارند و با آن بازی سیاسی می‌كنند، چراكه اگر پزشك خانواده بخواهد به درستی اجرا شود باید قانون تمام وقتی اعضای هیات علمی و چندین قانون دیگر هم اجرا شود، پزشك خانواده یك نظام اداری است كه نمی‌خواهند آن را اجرا كنند، به همان دلیل كه نمی‌خواهند تمام وقتی اعضای هیات علمی را اجرا كنند.

عضو كمیسیون بهداشت ادامه داد: طبیعتا در چنین شرایطی كه منابع و مصارف سازمان‌های بیمه‌ای با هم همخوانی ندارد و برای مدیریت منابع مشكل دارند و از طرف دیگر هم نارضایتی عمده و پیش رونده‌ای در بیمه شدگان‌شان در حوزه درمان و سلامت بوجود آمده به فكر چاره می‌افتند تا بتوانند مشكلات منابع و حوزه درمان را رفع كنند، لذا اقدام به اجرای چنین طرح‌هایی می‌كنند.

قاضی‌زاده هم‌چنین خاطرنشان كرد: طرحی شبیه پزشك امین قبلا توسط كمیته امداد به اجرا درآمده است، لذا این طرح جدیدی نیست اما جامعه هدف تامین اجتماعی بزرگ‌تر است، اجرای طرح‌هایی از این دست به دلیل ضعف عملكرد متولیان سلامت است.

نماینده مردم مشهد در خانه ملت تاكید كرد: اگر پزشك خانواده به درستی و در تمام نقاط كشور به اجرا درآید باید تمام این طرح‌ها خاتمه یابد اما تا وقتی كه پزشك خانواده در كل كشور مستقر نشده و بنایی از اجرای آن نیست باید به سازمان‌های بیمه حق داد كه برای منافع مشتریان و هزینه‌های سازمانی از این قبیل طرح‌ها اجرا كنند، هرگاه پزشك خانواده مستقر شود وجود این‌گونه طرح‌ها مضر است و باید جمع شود.

عضو كمیسیون بهداشت در خاتمه پیشنهاد كرد قوانین بسیار خوبی در حوزه درمان و سلامت در قانون برنامه پنجم پیش‌بینی شده كه عدم اجرای آنها به دلیل كمبود اعتبارات و خلاء قانون نیست، بلكه به دلیل ضعف نظارت دستگاه‌های نظارتی نظیر مجلس و عدم درك اولویت‌های سلامت كشور و تعهد برای اجرای طرح پزشك خانواده و سیستم ارجاع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha