سلامت نیوز: نایب رئیس انجمن داروسازان تهران با اشاره به قیمت پایین دارو در کشور که باعث قاچاق آن به خارج از کشور می شود، افزود: سالانه یک میلیارد عدد قرص استامینوفن کدئین که حاوی مخدر است، در کشور تولید می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر احمد رهنمای چیت ساز روز یکشنبه در نشست خبری انجمن داروسازان ایران با اشاره به سود دارو در کشور گفت: سود داروهای تولید داخل در گذشته 21.5 درصد بود که پس از انقلاب به 17.5 درصد کاهش یافت و پس از مدتی از 17.5 به 16.5 درصد کاهش یافت. در حالی که باید به علت عرضه داروهای ژنریک به مردم، یک درصد به سود قبلی دارو اضافه می‌شد.

وی تاکید کرد: در شرایطی که همه کالاها در حال گران شدن است چرا قیمت 97 درصد از داروها باید کاهش پیدا کند. این کار باعث کاهش گردش مالی دارو شده است. در حال حاضر گردش دارویی ایران در یک سال 3.5 میلیارد دلار است در حالی که گردش صنایع دارویی ترکیه سالانه 14 میلیارد دلار است.

این داروساز افزود: قیمت پایین داروها باعث قاچاق آنها به خارج از کشور و افزایش مصرف خودسرانه در داخل کشور شده است. به عنوان نمونه آمپول دگزامتازون که حاوی کورتن است بیش از سایر آمپولها در کشور تولید می‌شود و استامینوفن کدئین که حاوی مخدر است بیش از سایر قرصها (سالانه یک میلیارد عدد) در کشور تولید می‌شود.

رهنمای چیت ساز در ادامه اظهار کرد: ما از صندوقهای بیمه خواسته زیادی نداریم بلکه فقط از آنها درخواست می‌کنیم که طبق قانون عمل کنند. این صندوقها باید در فاصله دو هفته پس از فروش دارو 60 درصد از مطالبات داروخانه‌ها را بپردازند این در حالی است که آنان فقط تا مرداد ماه، بدهی‌های خود را به داروخانه‌ها پرداخت کرده‌اند. این کار باعث کاهش گردش مالی داروخانه‌ها می‌شود و بر عملکرد شرکت‌های پخش و صنعت دارویی نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

وی درباره مشکلات صنایع دارویی اظهار کرد: پیش از این کارخانجات داروسازی برای تهیه مواد اولیه LC باز می‌کردند اما در حال حاضر آنان مجبور هستند با ارز آزاد به صورت حواله‌ای مواد مورد نیاز خود را تهیه کنند و این کار باعث وارد شدن فشارهای اقتصادی به این کارخانجات شده است.

رهنمای چیت ساز در پایان با اشاره به داروهای تبلیغ شده در شبکه‌های ماهواره‌ای گفت: گاهی اوقات مردم این داروها را از داروخانه‌ها مطالبه می‌کنند و صاحبان داروخانه‌ها سردرگم می‌شوند و زمانی که تحقیق می‌کنند متوجه می‌شوند این داروها از جمله محصولات تبلیغ شده در شبکه‌های ماهواره‌ای هستند. از سوی دیگر مردم به تشخیص خود این داروها را مصرف می‌کنند و این در حالی است که این محصولات ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. بنابراین از مسئولان وزارت بهداشت درخواست می‌کنیم تا تمهیدات بیشتری برای برخورد با تبلیغ کنندگان این داروها بیندیشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha