نتیجه عملکرد ویروس فلج اطفال را بیشتر افراد دیده اند یا شاید در بین بستگان و نزدیکان نیز فرد یا افرادی را می بینیم که به خاطر ابتلا به فلج اطفال از دوران کودکی می لنگد و تا پایان عمر در عذاب است. این ویروس شوم که هم اکنون با چند قطره واکسن از پای در می آید،در گذشته میلیونها انسان را در سراسر دنیا فلج کرده و هم اکنون هم هزاران کودک را در کشورهایی که کودکان را واکسینه نمی کنند فلج می کند.

ویروس فلج اطفال در درجه حرارت معمولی چند روز زنده میماند؟

این ویروس حتی قادر است در درجه حرارت معمولی به مدت چند روز زنده بماند و به فعالیت خود ادامه دهد. 
انتقال وانتشار ویروس معمولاً از فردی به فرد دیگر و عمدتاً از طریق مدفوع ـ دهانی ( تنفسی ) است وفلج اطفال در جوامع وخانواده هایی که از نظر اقتصادی وبهداشتی واجتماعی در سطح پایینی هستند بیشتر شیوع دارد.
شیوع بیماری در فصلهای تابستان و پاییز و در مناطق معتدل بیشتر است اما در مناطق گرمسیر به ندرت رخ می دهد.در نوزادان دارای حالت برق آسا و شدید است اما در کودکان تنها قادر است در برخی مواد فلج و یا التهاب عضله قلب ( میوکاردیت ) ایجاد کند و در بیشتر موارد نیز مشکل خاصی ایجاد نمی کند.  
دورۀ کمون بیماری فلج به مدت 3 تا 6 روز است. هنگامی که ویروس فلج اطفال وارد بدن انسان شد  به طرف شاخ قدامی نخاعی حرکت کرده و به مغز حمله می کند، همچنین عضلات تنفسی و بازو و شانه ها نیز اشکال دچار اشکال می شوند.   

تظاهرات بالینی

چون فلج اطفال نقاط مختلفی از مغز و طناب نخاعی را درگیر می کند پس به هر عضوی که آسیب برسد علائم همان عضو در بدن بیمار نمایان می شود،بنابراین می توان گفت که چند نوع فلج اطفال وجود دارد وعلائم بالینی هر کدام اختصاصی است.

تشخیص

تستهای سرولوژی وآزمایشگاهی در جهت جدا کردن و تشخیص ویروس فلج اطفال کمک کننده اند.

یشتر بدانید: همه چیز درباره فلج اطفال 

 پیشگیری

بهترین راه پیشگیری از بروز فلج اطفال ، واکسیناسیون کودکان براساس جدول تنظیمی وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی است. در ایران، واکسناسیون فلج اطفال باید در بدو تولد و 5/1 ماهگی و 3 ماهگی و 5/ 4 ماهگی و 15 ماه و 6 سالگی صورت گیردودر این صورت بهترین پیشگیری وایمن سازی در جامعه صورت می گیرد. ( واکسن زنده ویروسی وخوراکی فلج اطفال )
امروزه نسل بشر مدیون پروفسور سابین است که برای اولین بار قطرۀ سابین ( قطرۀ فلج اطفال ) را کشف کرد و با مصرف قطرات طلایی آن، از فلج شدن میلیونها نفر در سراسر دنیا پیشگیری به عمل آمد. با توجه به اینکه میزان مرگ ومیر ناشی از فلج اطفال حتی در کشورهای پیشرفته نیز به 7 درصد می رسد ، می توان پیش بینی کرد که اگر این واکسن کشف نمی شد باید چه معلولیت های میلیونی را شاهد بودیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha