یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 38348

سلامت نیوز : این بیماری در دوران کودکی شایع بوده وبسیار مسری است. در کودکان 5 تا 10 ساله بسیار شایع است. این ویروس در آب وهوای معتدل ودر بیش از 90 درصد کودکان از طریق تماس با فرد آلوده بروز می کند. شایعترین زمان ابتلا به این بیماری در اواخر زمستان و در فصل بهار است.ویروس آبله مرغان از طریق تماس مستقیم قطرات ترشحی بیمار و یا از راه هوا و سرفه وعطسه به افراد دیگر منتقل می شود.

دوره کمون این بیماری معمولاً 14 تا 16 روز است و حتی قادر است تا 20 روز پس از تماس با افراد آلوده نیز این بیماری را منتقل کند. دوره مسری بودن این بیماری بین 2 روز پیش از شروع بثورات است تا 7 روز پس از اینکه در تمام ضایعات ، دلمه بسته شود.

تظاهرات بالینی
تب ، بی اشتهایی ، احساس ناخوشی معمولاً پیش از ظهور بثورات در بدن مشاهده می شود سپس پاپولهای قرمز رنگ در بدن به وجود می آید که پس از مدتی تبدیل به وزیکولهای قطره اشکی می شود و این ضایعات نیز پاره شده و به دلمه تبدیل می شود وسپس ترمیم می یابند. این ضایعات ابتدا در تنه و سپس در سر وصورت  و اندامها رخ داده وبه مدت 3 تا روز به تعداد 100 تا 300 عدد در بدن به وجود می آیند.

آبله مرغان مادرزادی
در صورتی که زن حامله به آبله مرغان دچار شود ممکن است آن را به جنین خود منتقل کند و در نوزاد تولد یافته علائمی چون : تشنج ، عقب ماندگی ذهنی، آب مروارید ، عفونت چشم و کوچک شدن مغز را می توان مشاهده کرد که باید فوراً پس از تولد به این نوزاد، آمپول ایمونوگلبولین زوستر ( ZIG) تزریق شود تا از بدتر شدن ویا ایجاد عفونت جلوگیری شود.

عوارض
ضایعات پوستی عفونی شده ، خونریزی ، التهاب قلب ، کبد ، کلیه ها و بیضه ها ، معده ، ریه ها و اختلالات شدید مغزی.

تشخیص
با آزمایشات سیتولوژی و بررسی مایع وزیکولی در زیر میکروسکوپ الکترونی و یا کشت ویروسی و همچنین بررسی با  ایمنوفلورسانس می توان به تشخیص قطعی آبله مرغان رسید.

درمان
آسیکلوویر بهترین درمان آبله مرغان است که چه به صورت خوراکی و یا وریدی و پماد استفاده        می شود.  استفاده از وان آب سرد و رعایت دقیق مسائل بهداشتی نیز مفید است. برای درمان تب می توان از استامینوفن استفاده کرد. داروهای ضد خارش ودرمان ضایعات پوستی موضعی نیز مفید واقع می شوند.

توجه : مصرف قرص وترکیبات آسپرین دار ( M,C,ACA,ASA و.... ) در بیماری آبله مرغان مطلقاً ممنوع است.

پیشگیری
در برخی از کشورها از واکسن زنده ضعیف شده وگاهی از ایمونوگلبولین استفاده می شود اما در ایران رایج نیست. معمولاً رعایت موارد سرایت وفاصله جستن از بیمار مبتلا برای سایر کودکان مستعد ، ضرورت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha