سلامت نیوز: استفاده از کفی‌های طبی در درمان صافی کف پا زمانی مناسب است که شما بخواهید مسافت‌های طولانی را راه پیمایی کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، فرزانه صادقیان کارشناس تربیت بدنی با بیان این مطلب که صافی کف پا باید به‌قدری باشد که پا کاملا تغییر شکل یافته و توان راه رفتن بدون کفی طبی وجود نداشته باشد، اظهار داشت: در غیر این‌صورت استفاده از کفی طبی جز این‌که عضلات نگهدارنده قوس کف پا را ضعیف تر کنند، کاری انجام نخواهند داد.

این کارشناس تربیت بدنی افزود: پا متشکل از 26 استخوان است به همراه عضلات ریز درون پایی، تاندون عضلات برون پایی، لیگامنت‌ها، کپسول‌ها و نیام کف پایی که قوس‌های کف پایی را پدید می‌آورند.
 
وی با بیان این که این عارضه عموما بر اثر کشیدگی بیش از حد لیگامنت‌ها و تحمل بیش از اندازه وزن به‌وجود می‌آید، گفت: این عارضه در کودکان 6 تا 8 ساله به طور فیزیولوژیک و به صورت شایع مشاهده می‌شود و دلیل آن عدم قوام کافی لیگامنت‌ها و قدرت عضلات کف پایی نیز وجود لایه‌های چربی در ناحیه زیر قوس‌های پا است.
 
صادقیان با بیان این مطلب که کف پای صاف گاهی به دلایل فوق است و قاعدتا قابل درمان است، افزود: ولی گاهی این وضعیت ثابت شده و با حرکات درمانی قابل درمان نیست. اگر از پشت به پای فرد در حال ایستاده نگاه کنیم فردی که کف پایش صاف است پاشنه پایش بصورت پیچ خورده دیده می‌شود.

این کارشناس خاطرنشان ساخت: اگر فرد با پای برهنه بر روی سطحی صاف مثل موزائیک راه برود بعد از چند قدم راه رفتن با نگاه کردن به کف پا می‌توان فهمید که فرد کف پای صاف دارد یا نه. به این شکل که اگر تمام سطح کف پا با زمین تماس داشته باشد تمامی آن خاکی می‌شود و این پا دچار کف پای صاف است ولی اگر قسمت قوس کف پا خاکی نشده باشد به این معنی است که کف پا صاف نیست.

صادقیان با اشاره به درمان کف پای صاف توصیه کرد: استفاده از کفی‌های طبی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین در مر حله اول راه رفتن روی یک خط صاف در حالی که پنجه‌های پا رو به بیرون نباشد و کاملا مستقیم را توصیه می‌شود.
 
این کارشناس ادامه داد: روش دوم ماساژ کف پا با استفاده از یک بطری است که در این روش می‌توانید کف پا را ماساژ دهید بدین شکل که بطری را روی زمین قرار داده کف پا را روی آن قرار دهید و به آرامی به جلو و عقب حرکت دهید. این حرکت پا را برای برگشتن به وضعیت صحیح کمک می‌کند. با استفاده از یک حوله هم می‌توانید با کمک دو دست کف پا را ماساژ دهید.

وی افزود: حرکت بعد بلند شدن روی پنجه پاهاست. در حالی که دست‌ها را برای حفظ تعادل به دیوار زده اید پاها را به اندازه عرض شانه‌ها باز کرده در وضعیت صحیح پنجه‌ها کمی به داخل روی پنجه‌ها بلند شوید. این حرکت را چندین بار در هر نوبت و چند نوبت در روز انجام دهید.

صادقیان با بیان این که استفاده از کفی‌های طبی زمانی مناسب است که شما بخواهید مسافت های طولانی را راه پیمایی کنید و صافی کف پای شما هم به قدری باشد که پا کاملا تغییر شکل یافته باشد و شما توان راه رفتن بدون کفی طبی را نداشته باشید، گفت: در غیر این صورت استفاده از کفی طبی جز این‌که عضلات نگهدارنده قوس کف پا را ضعیف‌تر کنند کاری انجام نخواهند داد.
 
این کارشناس یادآورشد: شما می‌توانید حین انجام تمرینات از دمپایی طبی استفاده کنید و در بقیه موارد با راه رفتن صحیح به رفع مشکل خود بپردازید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha