یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 38352
سلامت نیوز : بیماری اوریون که به « گوشک » نیز شهرت دارد از بیماری های ویروسی است که ویروس آن در تمام دنیا مشاهده می شود و از راه استنشاق ترشحات آلوده و برخی ابزار و وسایل ، با تماس مستقیم منتقل  می شود . این بیماری در هر دو جنس  دیده می شود و 85 درصد از مبتلایان به آن را افراد زیر 15 سال تشکیل می دهند.

شایعترین زمان اپیدمی وشیوع آن در اواخر زمستان وفصل بهار است و میزان شیوع بیماری در نتیجه واکسناسیون در کشورهای پیشرفته کمتر است.

این بیماری از یک روز پیش تا سه روز پس از متورم شدن غدد بزاقی دهان و بناگوش ( پاروتید) می تواند به بقیه سرایت کند.

دوره کمون این بیماری از 12 تا 25 روز است. ابتلا  به اوریون باعث می شود که مقاومت نسبت به این عفونت تا پایان عمر به وجود آید . آنتی بادیهایی که از طریق جفت به جنین می رسد قادرند نوزاد را تا شش ماهگی در مقابل اوریون مصون نگه دارند.

تظاهرات بالینی
در بیشتر موارد، علامت در بیماران به اوریون دیده نمی شود ودر برخی موارد نیز علائمی چون تب، درد عضلات بدن، احساس ضعف و بیحالی و ناخوشی ، درد وتورم غده بنا گوشی مشاهده می شود که به مدت 3 تا 7 روز به طول می انجامد . معمولاً وقتی روی غده پاروتید فشار بدهیم و یا از آب میوه های ترش مزه استفاده کنیم، درد رخ می دهد. غدد تحت فکی ( چانه ای ) حدود 15 درصد کودکان نیز متورم و بزرگ می شود.

عوارض اوریون
التهاب مغز و مننژیت که گاهی تا 10 روز پس از شروع بیماری رخ می دهد. التهاب بیضه ها و مجاری تناسلی که به صورت تورم و قرمزی بیضه ها است وگاهی نیز عقیمی به دنبال دارد. پانکراتیت ( عفونت پانکراس) که گاهی همراه استفراغ و درد ناحیه معده نیز است. التهاب کلیه ها و قلب و تیروئید و پستان و همچنین عوارض چشمی ومفصلی وکری به ندرت دیده می شود.

درمان
تنها می توان از داروهایی که علائم تب ودرد بدن را از بین می برند استفاده کرد ونیازی به آنتی بیوتیک نیست. 

پیشگیری
معمولاً در مواردی که شیوع اوریون زیاد است می توان واکسن اوریون زندۀ ضعیف شده در پانزده ماهگی برای کودکان استفاده کرد. این واکسن معمولاً همراه با واکسنهای سرخک و سرخجه به صورت سه گانه (MMR) وجود دارد. واکسن اوریون اثر حفاظتی و پیشگیرانه بسیار بالایی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha