یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 38353
سلامت نیوز : سینوزیت از نظر لغوی به معنی ورم سینوسها  است. درعلم پزشکی نوعی بیماری با سابقۀ طولانی است وبیشتر مردم در دوره ای از زندگی ، در فصل سرما ، از سینوزیت شکایت داشته اند.

تعریف سینوزیت
به التهاب وعفونت حفره های استخوانی پیرامون پیشانی، بینی ویا گونه ها ، سینوزیت می گویند.معمولاً در همه افراد سینوسهای ذکر شده وجود دارند ودر حالت طبیعی این حفره ها از هوا پر شده اند اما گاه در اثر عفونتها یا التهاب ویا آلرژی در داخل این حفره ها ، مقداری ترشح یا چرک یا مواد آبکی جمع می شود وسبب سردرد شدید وناراحتی می شود که به سینوزیت شهرت می یابد.

علل
ورود میکروبهای متعدد به سینوسها متعاقب سرماخوردگی ویا عفونت مزمن در دندان یا حلق یا سینوسها وضعف ایمنی بدن در اثر بیماریهای متعدد که سبب نفوذ باکتریها به سینوسها شوند.

انواع سینوزیت کدامند؟
 1. سینوزیت چرکی حاد ؛
2 . سینوزیت چرکی تحت حاد ؛  
3 . سینوزیت چرکی مزمن ؛   
4 . سینوزیت آلرژیک ؛  
5 . سینوزیت هیپرپلاستیک .

1. سینوزیت چرکی حاد
این نوع سینوزیت، اغلب همراه یا متعاقب سرما خوردگی است وسبب می شود تا مخاط پوشاننده سطح داخلی سینوسها از میکروبها یا التهاب متورم وچرکی شود. این چرکها گاهی از عفونت مزمن دندانها ، ویا در اثر شنا کردن در آب سرد وشیرجه در استخرها ایجاد می شود. گرفتگی بینی ودرد وحساسیت روی گونه ها ودندانهای بالایی حتی تا عمق چشم وجود دارد و 1تا 2 ساعت پس از بیدار شدن ازخواب شدید می شود. گهگاه نیز ترشحات خونی وچرکی از بینی خارج می شوند.

برای درمان سینوزیت چرکی حاد معمولاً باز نگهداشتن مجرای بینی با قطره های ( افدرین، فنیل افرین ) تنگ کننده های عروقی وآنتی هیستامینها ومسکن وآنتی بیوتیک ضرورت می یابد. استفاده از پارچۀ گرم و مرطوب ( برای گذاشتن روی پیشانی ) وهوای گرم سبب تسکین درد و بهبودی علائم می شود. داروهای مفید برای درمان سینوزیت حاد عبارتند از :  کوآموکسی کلاو، سفیکسیم ، سفتریاکسون ، سفازولین ، آموکسی سیلین ، کوتریموکسازول ، مترونیدازول .

2. سینوزیت تحت حاد
در افراد مبتلا به سینوزیت حاد که تحت درمان قرار گرفته اند 90 درصد بهبودی قطعی مشاهده شده است وتنها در 10 درصد آنها درد وترشح چرکی از بینی وسرفه های خشک در بیشتر از دو هفته ادامه   می یابد که در این صورت افزون بر استفاده از شستشوی سینوسها ودادن گرما، تجویز آنتی بیوتیک نیز ( کوآموکسی کلاو، سفیکسیم ) توصیه می شود.
 
3. سینوزیت چرکی مزمن
هرگاه سینوزیت چرکی تحت حاد درمان نشود، مخاط سینوسها در اثر حملات مکرر میکروبی تخریب شده وتغییرات تخریبی در بافتها، به صورت غیر قابل برگشت می شوند. مبتلایان به این نوع سینوزیت،در صورت عدم درمان با آنتی بیوتیک قویتر، نیازمند جراحی سینوسها هستند.

4. سینوزیت هیپرپلاستیک
این بیماری متعاقب سینوزیت آلرژیم بروز می کند که حتی پس از جراحی، باز هم پولیپها ی عودکننده به وجود می آیند وسر دردهای دائمی در ناحیۀ پیشانی وجود دارد.درمان این نوع سینوزیت، به صورت جراحی چند سینوس واستفاده از داروهای آلرژی است. 

راههای پیشگیری از سینوزیت
برای پیشگیری از سینوزیت ابتدا باید کوشید تا به عفونتهای حاصله از ویروسیها وباکتریهای فصل زمستان دچار نشویم.در مجاورت افرادی که به سرما خوردگی دچار شده اند قرار نگیریم واگر مجبوریم در مجاورت افراد سرما خورده باشیم، از بوسیدن ودست دادن با آنها ویا استفاده از وسایل شخصی شان مانند لیوان، قاشق وچنگال ، حوله و... جداً خود داری کنیم. از نظر تغذیه حتماً پرهیز کنیم ودر رعایت کامل بهداشت فردی واجتماعی کوتاهی نکنیم. از برخورد مستقیم با باد ( هنگام موتورسواری ، دوچرخه سواری ، نشستن کنار شیشه های باز ماشین و.... ) دوری کنیم وبا آب سرد نواحی پیشانی را نشوییم.

در زمستان ( و حتی بهار وپاییز) باید پیشانی وگونه ها را گرم نگهداشت ودر صورت بروز سرماخوردگی باید فوراً به پزشک مراجعه شود. اگر پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرد حتماً تمام آنها باید مصرف شود وگرنه میکروبها به صورت نهفته در بدن باقی می مانند وپس از چند روز یا چند هفته بیماری دوباره عود می کند.

عوارض
سردرد شدید، آبسه والتهاب چشم ومغز وپرده های مغزی ( مننژیت ) وفلج اعصاب مغزی .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha