سلامت نیوز: این بیماری در اثر سرما خوردگی وبه ویژه در فصل سرما بسیار شایع است وهر سال تقریباً در بیشتر خانواده ها یک یا چند نفر به این بیماری مبتلا می شوند. عامل آنژین نوعی باکتری به نام ( استرپتوکوک A) است که در مخاط بینی وگلوی حدود 20 درصد افراد جامعه به طور طبیعی رشد می کند.

انتشار بیماری بیشتر با پراکنده شدن میکروب آن از راه سرفه وعطسه است که از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. گاهی نیز غذاهای آلوده خانگی عامل انتقال بیماری محسوب می شوند. دورۀ کمون این بیماری 2 تا 5 روز است.

 تظاهرات بالینی
گلو درد، تب ، سردرد ، بزرگی غدد لنفاوی گردنی ،استفراغ، لوزه های پرخون وتورم یافته ، دردهای شکمی ، راش جلدی وقرمز شدن وتورم زبان. البته لزومی ندارد که تمامی علائم ذکر شده در یک نفر بروز کند واکثراً دو سه مورد اول مشاهده می شود.

گاهی نیز علائم سرما خوردگی مانند آبریزش بینی وسرفه ونیز درد استخوان وکوفتگی بدن به علائم فوق افزوده می شود. همچنین پس از یک تا دو روز که از شروع گلو درد چرکی می گذرد احتمال دارد تب مخملک نیز بروز کند که معمولاً حاوی بثورات جلدی قرمز در ناحیه زیر بغل وگردن وکشاله ران وسپس در تمام سطح بدن است وحتی زبان هم به رنگ توت فرنگی( قرمز ) می شود ویا این که پوشش سفیدی در سطح زبان قرار می گیرد.

تشخیص
از راه جدا کردن باکتری استرپتوکوک از نواحی حلق ، پوست ویا خون وکشت دادن آن می توان به تشخیص نهایی دست یافت. تشخیص سریع بیماری نیز از راه شناسایی آنتی ژن میکروب از ترشحات گلو است ( از طریق تست ASO).

عوارض
سینوزیت ، عفونت گوش میانی ، بزرگی غدد لنفاوی گردنی ، مننژیت، عفونت استخوان ومفاصل ، تب روماتیسمی و عفونت کلیوی. 

درمان
پنی سیلین بهترین داروی درمان فارنژیت است. در صورت حساسیت به پنی سیلین می توان از آزیتروماسین یا کلیندامایسین استفاده کرد. در صورت بروز تب روماتیسمی باید هر ماه یک عدد پنی سیلین پنادر ( یک میلیون و دویست هزار واحد پنی سیلین ) برای چندین سال بر طبق نظر پزشک معالج تزریق عضلانی شود. البته برای وزن کمتر از 30 کیلوگرم که دچار گلو درد چرکی شده باشد می توان از یک عدد آمپول پنی سیلین 6.3.3 و یا 30 عددکپسول 250 میلی گرم پنی سیلین استفاده کرد وبرای وزن بیش از 30 کیلوگرم باید از 2 عدد آمپول 6.3.3 ویا یک عدد پنادر استفاده کرد. استفاده از 30 عدد کپسول 500 میلی گرم پنی سیلین نیز برای این سنین بلامانع است.

پیشگیری
منظور از پیشگیری گلو درد چرکی، ممانعت از بروز بیماری تب روماتیسمی وگلو مرولونفریت است که در بخش درمان توضیح داده شد. فاصله گرفتن از فرد مبتلا به گلو درد برای اطرافیان بیمار ضروری است. افرادی که دارای آمادگی عفونتهای مکرر گلو هستند ولوزتین بزرگ ویا لوزۀ سوم دارند وهمچنین آنهایی که دچار انحراف بینی و سینوزیت و ضعف ایمنی وسوء تغذیه هستند ضرورت دارد که در مورد پیشگیری از بروز این بیماری ، مراقبتهای لازم را به عمل آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سهیلا ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    11 0
    من دخترم از امپول می ترسد الان دو روز از درد گلو اروم و قرار نداره برای درمانش بجوز امپول چه چیزی توصیه می کنید؟؟؟؟
  • ساناز ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    9 1
    ممنون از مطلب مفیدتون. من تقریبا ۵روزه که مبتلا شدم با مصرف روزی ۲تا پنیسیلین تازه تب و لرزم خوب شده. اما درد گلوم خیای زیاده. دهانم هم آفت زده. خیلی بیماریه سختیه
  • سارا ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    15 1
    سلام منم گلودرد گرفتم دکتر برام 6 تا آمپول پنی سیلین 800 نوشته که شبی یدونه تزریق کنم خیلی درد داره الان 4 تا زدم 2 تای دیگه مونده دیشبم موقع تزریق آمپول سه بار سوزن تو پام گیر کرد الان جای تزریقم خیلی درد میکنه چیکار باید بکنم؟