یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 38360
سلامت نیوز : سرفه های خشن، سمج و پیوسته از مشخصات بیماری سیاه سرفه است وبدین علت است که به این اسم شهرت یافته است. استمرار سرفه ها گاهی سبب کبودشدگی لبها وصورت شده وبیمار را عذاب می دهد. طول بیماری حدود 6 تا 8 هفته است.

سیاه سرفه به شدت مسری است ودر افرادی که استعداد این بیماری را دارند بسیار شایع است. انتقال بیماری از راه استنشاق قطرات ریزی است که طی سرفه های شدید بیمار در فضا پراکنده می شود وبه افراد پیرامون بیمار منتقل می شود. دوره کمون بیماری حدود 6 روز تا 2 هفته است.

در کودکان کمتر از پنج سال این بیماری از شیوع بالایی برخوردار است وبیشتر از افراد سالمند به آن مبتلا می شوند. در کشورهایی چون ایران که واکسن سیاه سرفه را به طور روتین تزریق می کنند شیوع عوارض واحتمال مرگ ومیر بسیار کم است.

این بیماری دارای سه مرحله است وهر مرحله دارای علائم بالینی خاصی هستند ( مرحله پیش از حمله ، حمله ، نقاهت ).

تظاهرات بالینی
برونشیت ، روی هم خوابیدن ریه ها، آبریزش بینی ، اشک ریزش وقرمز شدن چشمها ، سرفه ، تب خفیف تا شدید، استفراغ همراه با سرفه ، کبود شدن واختلالات مغزی.

تشخیص
از طریق آزمایش خون، کشت ترشحات بینی وحلق ، رنگ آمیزی فلورسنت وعلائم بالینی بیمار قابل تشخیص است.

عوارض
عفونت ریه ( پنومونی ) عفونت گوش ، سینوزیت ، خونریزی شبکیه چشم ، خونریزی مغزی ، فتق کشاله ران به دلیل سرفه های مکرر ، تشنج ، التهاب مغز، خفگی.
علت مرگ در شیرخواران زیر پنج ماه به دلیل پنومونی، خفگی وآنسفالیت است.

درمان
اریترومایسین (آزیترومایسین)  به صورت شربت وکپسول به عنوان بهترین درمان است مصرف کورتن های ضعیف سالبوتامول واکسیژن گرم ومرطوب ومایعات وریدی نیز به درمان بیمار کمک می کند.

پیشگیری
بهترین راه پیشگیری از بروز این بیماری، واکسیناسیون است که در ایران در ماههای 5/1 ، 3، 5/4 ، 15 ودر 6 سالگی به صورت سه گانه تزریق می شود. همچنین فاصله گرفتن از بیماری که مشکوک به سیاه سرفه است می تواند بسیار  مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha