یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 38364

سلامت نیوز : بیماری شایع سرخک در واقع نوعی ویروس است که در دمای معمولی قادر است یک تا دو روز زنده بماند. این ویروس در ترشحات دهان وخون و ادرار فرد بیمار دیده می شود. این بیماری بسیار مسری است و در بدن افراد مبتلا دانه های قرمز رنگ سرخکی ( راش ) دیده می شود. خطر سرایت این بیماری از یک تا دو روز پیش از پیدا شدن این راشها در پوست بدن تا پنج روز پس از ظهور آنها است. معمولاً 12 تا8 روز طول می کشد تا ویروس در بدن ایجاد بیماری کند.

سن ابتلا
اگر واکسیناسیون در افراد یک منطقه به طور کامل انجام شود، شیوع سرخک در افرادی است که این واکسن را نزده اند اما اگر واکسیناسیون صورت نگیرد معمولاً کودکان 5 تا 10 ساله بیشتر به آن مبتلا می شوند. سرخک یکی از علل مهم مرگ و میر کودکانی است که سوء تغذیه دارند و یا به بیماری کمبود سیستم ایمنی و یا ایدز دچار هستند. 

بیشتر نوزادان در ایران به دلیل ورود آنتی بادیهای مادر در طی دوران جنینی به بدنشان ، از ابتلا به سرخک مصون می مانند.

علائم بالینی
سرفه، آبریزش بینی ، قرمزی وعفونت چشم ، ظهور نقاط سفید متمایل به خاکستری به اندازه دانه های شن بر روی مخاط گونه در برابر دندانهای آسیاب تحتانی که به« تاش کوپلیک» شهرت دارند، از مشخصات اصلی بروز سرخک است که به مدت یک تا دو روز ادامه می یابد. از دیگر علائم آن، تب بالای 40 درجه سانتی گراد، ایجاد راشهای ماکولا در سر وسپس در تمام بدن که گاهی خونریزی کرده و پوسته ریزی می کند وسپس به رنگ قهوه ای در آمده ومحو می شود. بزرگی غدد لنفاوی در ناحیه گردن، بزرگی طحال ، عفونت گوش و ریه ها وعلائم گوارشی.

عوارض سرخک
عفونت گوش میانی وکری ، التهاب عضله قلبی ومغزی.

درمان
چون علت بیماری نوعی « ویروس» است پس به درمان آنتی بیوتیکی نیاز نیست وباید علائم بیماری را درمان کرد. مثلاً با استامینوفن ، تب را پایین آورد والتهاب چشم وبینی را با قطره ای درمان کرد، عفونت گوشها را نیز در صورت باکتریایی شدن باید درمان کرد.

پیشگیری
واکسیناسیون به موقع بهترین راه پیشگیری از بروز این بیماری است و در صورتی که فرد مبتلا در منزل بستری است باید حتی الامکان سایر افراد خانواده، به ویژه کودکان، در تماس نزدیک با وی نباشند.

واکسیناسیون سرخک در ایران در 9 ماهگلی و15 ماهگی طبق جدول ارائه شده از سوی وزارت بهداشت ودرمان صورت می گیرد.

روش تغذیه در بیماران عفونی
تغذیه در بیماران عفونی ویروسی ( آنفلوآنزا ، سرخک ، اوریون و...) و باکتریایی ( آنژین چرکی، عفونت ریه وکلیه ها  و...) که دارای علائمی چون تب و لرز و آبریزش از چشم وبینی و درد بدن و      بی اشتهایی و سرفه نیز هستند ، باید کوشید از غذاهای سرخ شده چرب و ترشی جات و تنقلات فرعی پرهیز شود بلکه غذاهای سبک و زود هضم مانند سوپ و مایعات بیشتر و انواع خورشهای کم ادویه وکم چرب استفاده شود تا هضم آن آسان وجذب آن نیز به راحتی انجام پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha