یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰

سوزاک یکی از بیماریهای آمیزشی است که به «گونوره » نیز شهرت دارد و میکروب آن قادر است به مخاط وپوشش مجرای ادراری و دستگاه تناسلی آسیب رسانده وبه عنوان شایعترین بیماری آمیزشی مطرح شود.

عامل ایجاد سوزاک

 میکروب سوزاک قادر است افزون بر دستگاه تناسلی ، به حلق، چشم، رحم وکانال مقعد نیز منتقل شود وآنها را مبتلا سازد.


علت

عامل ایجاد سوزاک نوعی میکروب به نام « نیسریا گونوره » است. این میکروب توانسته است از نظر میزان سرایت، بعد از سرماخوردگی به عنوان دومین بیماری شایع عفونی در جهان از فردی به فرد دیگر عمل کند.


علائم بالینی

ترشح از ادرار، سوزش ادراری ، تکرر ادراری ، التهاب و قرمزی قسمت انتهایی وتورم در ناحیه خروج ادرار ؛ وگاهی نیز هیچ گونه علامت بالینی در سوزاک مشاهده نمی شود.
عفونت چشم نوزادان وکوری متعاقب آن در اثر عفونت زایمانی سوزاک یکی از علل کوری در کودکان است .

بیشتر بدانید: یکبار برای همیشه همه چیز را درباره سوزاک بدانید.


تشخیص

با بررسی میکروسکوپی ترشحات مجرای ادراری توسط لام مستقیم ورنگ آمیزی آن و یا کشت میکروب وایمونوفلورسانس وسایر روشهای سرولوژیکی می توان به تشخیص قطعی سوزاک دست یافت.


عوارض

عوارض سوزاک در مردان وزنان با یکدیگر متفاوت است ودر مجموع عبارتند از :
سوزش وعفونت پیشاب راه و پروستات و اپیدیدیم  و رحم و رکتوم وسایر اعضای دستگاه تناسلی مرد و زن ، مننژیت ، هپاتیت ، عفونت قلب و پوست وسایر عفونتهای خونی  وداخلی ، عفونت گلو ، کوری چشم کودکان؛ و مرگ .


درمان

پنی سیلین ، پروبنسید ، آمپی سیلین ، آموکسی سیلین، تتراسایکلین ، اسپکتینو مایسین ، اریترومایسین، سفازولین ، ماینوسیکلین، سفتریاکسون ، افلوکساسین.


پیشگیری


با توجه به اینکه انسان به عنوان تنها میزبان و مخزن میکروب سوزاک است پس می توان با مراقبتهای شدید بهداشتی ، از این معضل عفونی وحتی مرگزا که دارای عوارض اقتصادی واجتماعی گسترده ای نیز هست رهایی یافت.

استفاده از قطرات نیترات نقره در چشم نوزادان، در مادران حامله مشکوک به سوزاک سبب پیشگیری از ابتلای چشمی نوزادان می شود. استفاده از راههای بهداشتی در حین آمیزش ( کاندوم ) وانجام آزمایشات چکاپ ومراجعه به پزشک در موارد مشکوک می تواند از راههای خوب پیشگیری وپیگیری بیماری باشند. آموزش عمومی به مردم به ویژه اقشار جوان از ضروریات پیشگیری این بیماری مضر است. همچنین برای ایمنی جامعه باید این مسئله تفهیم شود که همجنس بازان وکسانی که با افراد متعدد رابطه جنسی دارند در معرض مستقیم این بیماری خطرناک قرار دارند.  
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha