سلامت نیوز : آنفلوآنزا ( زکام ، گریپ ) به عنوان شایعترین بیماری شناخته شده از دیرینترین زمان تاکنون است وچه بسا در گذشته باعث مرگ ومیر فراوانی نیز شده است و به عنوان پر سابقه ترین بیماری شهرت دارد. ویروس آنفلوآنزا قادر است در مدت زمان کوتاهی به هزاران شکل تغییر کند و شاید به جرأت می توان گفت بیشترین تلاش دانشمندان علم پزشکی از آغاز تاکنون بر روی راههای درمان وپیشگیری این بیماری بوده است اما از آن جا که آنفلوآنزا از انواع ویروسها است، به دلیل تغییر شکل آنتی ژن خود به آنتی بیوتیک پاسخ نمی دهد. در کل دو نوع آنفلوآنزا شایعتر است که به آنفلوآنزای B وA  مشهورند. هر چند ویروسهای جدیدتری کشف شده اند و به پارا آنفلوآنزا شهرت یافته وموجب بروز بیماریهای مخصوص به خود می شوند.

ویروس آنفلوآنزای A معمولاً هر 10 تا 40 سال یک بار با شیوع بالایی در سراسر دنیا همه گیر می شود اما آنفلوآنزای B هر 4 تا 7 سال در سطح گسترده ای شیوع می یابد.

ویروس آنفلوآنزا از راه ذرات ترشحات تنفسی هنگام سرفه، عطسه ویا صحبت کردن، از فرد مبتلا به افرادی که نزدیک او هستند منتقل می شود. این ویروس به ویژه در فصول سرد وبارانی ، بیشتر رواج       می یابد. عفونت به مدت 24 ساعت پیش از آغاز علائم بیماری تا زمان بهبودی می تواند مسری باشد اما دوره کمون بیماری 1 تا 3 روز است. تهاجم ویروسها به دستگاه تنفسی تا حدی است که گاهی سبب مرگ سلولها وکنده شدن آنها از ریه ها می شود.

علائم بالینی
تب ، ناگهانی وشدید، صورت برافروخته وقرمزگون، سردرد، درد عضلات ، سرفه ، لرز، التهاب گلو، اشک ریزش ، ترس از نور، آبریزش وگرفتگی بینی وگاهی التهاب ریه و غده بنا گوشی.

البته احتمال دارد فقط چند نمونه از علائم بالا دیده شود و لزومی ندارد که همه علائم در یک بیمار مشاهده شود.

عوارض
شایعترین عارضه، آن است که عفونتهای باکتریایی ثانویه جایگزین ویروسها می شوند. مثلاً بروز سینوزیت، عفونت گوش میانی و ریه ها، قلب و گرفتاری اعصاب می تواند از عوارض آنفلوآنزا باشد. بدین منظور باید در کودکان ونوجوانان از دادن آسپرین (ASA  و ACA) وسایر سالیسیلاتها به دلیل بروز بیماری REYE( سندرم ری) در شرایط خاص پرهیز کرد. دورۀ کمون آنفلوآنزا بین 4 تا 10 روز است.

تشخیص
آنفلوآنزا، شایعترین بیماری فصل زمستان برای تمام سنین است که سبب درگیری تنفسی می شود. طی 2 تا 6 روز می توان ویروس را از ترشحات بینی و حلق جدا کرد وکشت داد و از روش ایمونوفلورسانس     ( تست الیزا)  و یا از طریق سرولوژی به تشخیص نهایی رسید.

هر چند از طریق علائم بالینی ویا تجربه کاری نیز می توانیم به تشخیص آنفلوآنزا پی ببریم.

درمان
قرص یا شربت «آمانتادین » به عنوان نخستین وبهترین دارو برای درمان آنفلوآنزای نوعA در بزرگسالان است. در مراحل اولیه همچنین داروی دیگری به نام «ریباوارین» نیز در برخی موارد شدید برای اینکه بیماری آنفلوآنزا به باکتری ثانویه تبدیل نشود تجویز می شود وگرنه مفید نخواهد بود.

این دو دارو به عنوان مهمترین پیشرفتهای علم پزشکی برای درمان شایعترین عفونت دنیا در نوع بیماریهای ویروسی است.

توجه : تجویز داروهای ضد تب از نوع آسپرین برای بیماران مبتلا به آنفلوآنزا ممنوع است.

پیشگیری
قرص آمانتادین یکی از داروهای مفید برای پیشگیری از آنفلوآنزا است و به ویژه برای کودکانی که دچار ضعف ایمنی هستند ، ضرورت دارد.

تجویز سالانۀ واکسن آنفلوآنزا برای کودکانی که در معرض مداوم ابتلا به ویروس آنفلوآنزا هستند وکودکان کسانی که در یک منزل مسکونی مشترک با فردی زندگی می کنند که دارای بیماریهای قلبی عروقی ، ریوی ، کلیوی و ضایعات خونی وعصبی هستند ، ضرورت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha