یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 38370

سلامت نیوز : کودکان سراسر دنیا همواره تمایل خاصی به نگهداری انواع پرندگان و جانوران در منزل و محیط اطراف خود دارند که متأسفانه باید اعتراف کرد تقریباً  همگی آنها قادرند بیماریهای مختلف حیوانی را به انسان منتقل کنند. جانورانی همچون سگ، گربه ، خرگوش، گاو ، گوسفند ، اسب، کبوتر ، طوطی، قناری و سایر جانوران مشابه همگی ، در صورتی که در تماس مستمر کودکان باشند، قادرند بیماریهای گوناگون قارچی و باکتریایی و ویروسی را از راه تماس پوستی و یا دهانی به انسان منتقل کنند.

بیماری خراش گربه نیز از بیماریهای شایع در جهان است که همواره در منازل رخ می دهد. این بیماری در نزد افراد مذکر شایعتر است ودر فصلهای پاییز و زمستان در هوای معتدل بیشتر بروز می کند. در این بیماری نوعی میکروب به صورت باسیل دخالت دارد.

تظاهرات بالینی
معمولاً 3 تا 10 روز پس از تماس انسان با یک گربه ، پاپول ویا یک ضایعه پوستی در منطقه آسیب دیده شده ایجاد می شود وسپس به غدد لنفاوی سر و گردن و زیر بغل کشیده شده وغدد لنفاوی را بزرگ کرده و دردناک می شود. گاهی تب و بیحالی و ضعف نیز مشاهده می شود.

التهاب مغز( آنسفالیت ) وعصب  وضایعات کبدی وطحال و پوستی نیز از سایر عوارض این بیماری است.

تشخیص
داشتن سابقه بیماری برای فردی که در تماس با گربه بوده واز گاز گرفتگی وپنجه زدن شکایت دارد می تواند کمک کننده باشد به ویژه اگر یک غده لنفاوی نیز در نزدیکی آن ناحیه بزرگ شده باشد. آزمایشات دیگری چون تست پوستی ناحیه خراش و یا رنگ آمیزی « باسیل » با نقره در زیر میکروسکوپ نیز به تشخیص بیماری کمک می کند.

درمان
در صورت بروز علائم جدی در بیماری باید از کپسول ریفامپین و یا سیپروفلوکساسیلین و یا کوتویموکسازول و جنتامایسین استفاده کرد. غدد لنفاوی به صورت خود به خود پس از 2 تا 4 ماه بهبود می یابند. این بیماری مسری نیست و فقط فرد بیمار را گرفتار می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha