یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 38377
سلامت نیوز : بیشتر مردم ، آب مروارید را در چشمهای سالمندان خانواده خود دیده اند. در علم پزشکی به آب مروارید ، کاتاراکت می گویند. آب مروارید در حقیقت به نوعی کدورت در عدسی چشم گفته   می شود واز شایعترین اعمال جراحی بر روی چشم است.

رایجترین نوع آن نیز به نام « کاتاراکت پیری » است که به ویژه در افرادی که سابقه دیابت یا فشار خون دارند دیده می شود.

مهمترین علامت کاتاراکت ، کاهش تدریجی بینایی است که معمولاً فاقد درد والتهاب در چشم است. همچنین در مراحل اولیه تشکیل ( کاتاراکت) آب مروارید، دو بینی یک چشمی وهاله رنگی در اطراف اجسام نورانی ممکن است وجود داشته باشد.

علل بروز آب مروارید ( کاتاراکت )
ارث ، عفونت ، مادرزادی ، بالا رفتن سن ، بیماریهای دیابت وفشار خون ، ضربه وارده به چشم ، شوک الکتریکی ، داروهایی از نوع کورتیکواستروئیدها ، کلرپرومازین ، کاهش کلسیم یا افزایش فسفات خون از علائم عمده این بیماری هستند.

پیشگیری
برای این که به آب مروارید دچار نشویم باید از بروز ضربه های وارده به چشم جلوگیری شود. با رژیم غذایی مناسب مراقب باشیم تا بیماریهایی چون دیابت وفشار خون برای سالهای طولانی در بدن ماندگار نشوند. در صورت مصرف داروهای ذکر شده برای سالهای طولانی حتماً با پزشک مشورت شود وداروهای خود سرانه مصرف نشود.

درمان
در موارد خفیف می توان از قطره های چشمی ودر فرمهای شدیدتر از طریق جراحی وخارج کردن عدسی وجایگزین کردن لنزهای مصنوعی عمل کرد ، زیرا در واقع منظور از کدورت عدسی ، یعنی کدورت لنز چشم در اثر برخی از مواد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha