یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 38380
سلامت نیوز : فتق در واقع به نوعی بیرون زدگی عضو گفته می شود ومی تواند در بسیاری از اعضای بدن انسان از مغز گرفته تا شکم ایجاد شود. فتق دارای انواع گوناگون است وهر یک مشخصات خاص خود را دارند وروشهای درمانی آنها نیز متفاوت است که به شرح هر یک از آنها می پردازیم:

1 . فتق مغبنی ( فتق کشاله ران )
این فتق در مردان ، 20 برابر زنان است ودر جدار تحتانی شکم ایجاد می شود وبر دو نوع مستقیم وغیر مستقیم است. فتق مستقیم کشاله ران معمولاً بیشتر مخصوص آقایان بالای 40 ساله است ودر افرادی که با سرفه های مزمن آسم روزها را سپری می کنند ویا چاق هستند ودچار یبوست می شوند ودر توالت زور می زنند شایع تر است. این فتق بیشتر در دو طرف کشاله ران وجود دارد وباید جراحی شود زیرا در جدار شکم نوعی نقص آناتومی وجود دارد. در نوع غیر مستقیم ،که در زنان نیز مشاهده می شود ، به صورت یک توده برآمده در کشاله ران، به ویژه در هنگام سرفه زدن مشاهده می شود ودر کودکان وجوانان گاهی مادر زادی بوده ومی تواند هیدروسل ایجاد کند. درمان فتق کشاله ران نوع غیر مستقیم هم جراحی است. فتق کشاله ران در نوزادان را به محض تشخیص باید جراحی کرد.

2. فتق رانی
این فتق در طرف داخل ران تشکیل می شود وبیشتر در زنان مشاهده می شود ولی در مردان وکودکان نیز وجود دارد. درمان فتق رانی نیز جراحی است زیرا می تواند سبب اختناق روده ها شود.

3 . فتق نافی
این فتق در شیر خواران ، بالغین مرد وزنان چاق وچند زا شایعتر است. در نوزادانی که کم کاری غده تیروئید دارند ویا نارس هستند نیز این فتق شایع است. درمان فتق نافی نیز جراحی است.

4.فتقهای مخصوص دستگاه تناسلی زنان
این نوع فتق ها به سیستوسل ( فتق دیواره مثانه به داخل واژن را سیستوسل می گویند که می تواند باعث بی اختیاری ادراری وتکرار ادرار شود ) ورکتوسل ( فتق رکتوم به داخل واژن را گویند ) وآنتروسل       ( فتق  روده به داخل واژن ) مشهورند ودرمان هر سه نوع فتق جراحی است.

5.فتقهای کم شایع
فتق قسمت فوقانی معده ( تحتانی مری)، فتق دیافراگمی( ورود روده ها به داخل ریه ) وفتق جناغی دنده ای نیز همگی به جراحی نیاز دارند. فتق های مغزی از نوع فتق مخچه وساقه مغز وفتق دیسک بین مهره ها که به طرف کانال نخاعی رفته ودردهای دیسک وسیاتیک را به ویژه در هنگام سرفه زدن وخم شدن وکار کردن ایجاد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha