یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۳
کد خبر: 38381
سلامت نیوز : بیماری قند که نسبتاً در ایران وجهان از شیوع بالایی برخوردار است ، همواره برای افراد بیمار خطر ساز بوده ودر اثر عدم رعایت تغذیه اصولی ، عوارض فراوانی به دنبال دارد. دیابت مرضی است که بر اثر زیاد شدن مقدار قند خون تولید می شود. در این حالت لوزالمعده به مقدار کافی ماده انسولین  تولید نمی کند ومقدار قند خون که یک گرم در هر لیتر است افزایش می یابد.

بیماری قند به دو دسته تقسیم بندی می شود:
1 . وابسته به انسولین                  2 . غیر وابسته به انسولین

علل « دیابت وابسته به انسولین » عبارتند از : عفونتها ، ژنتیک ، اختلال ایمنی ؛ تومور .

مبتلایان به این نوع دیابت که حتی در کودکان نیز وجود دارد ، تقریباً همیشه نیاز به تزریق انسولین دارند. میزان شیوع  این بیماری پیش از 30 سالگی است. همچنین پرخوری ، پرنوشی ، پر اداری و کاهش وزن در این بیماری بسیار شایع است.

علل « دیابت غیر وابسته به انسولین » عبارتند از : چاقی ، حاملگی هپاتیت B و.....

این نوع دیابت را می توان با رژیم غذایی ویا قرص قند تحت کنترل قرار داد واگر رژیم غذایی با ورزش رعایت نشود احتمال آن می رود که در آینده نیاز به تزریق انسولین پیدا شود. سن شیوع این بیماری معمولاً پس از 40 سالگی است.

علائم بیماری
پیدایش قند در ادرار ، زیاد شدن ادرار ( تا سه برابر افراد سالم ) ، آشامیدن آب فراوان، بسیار غذا خوردن و لاغری از علائم وعوارض این بیماری است.
عوارض بیماری دیابت کدامند ؟
افزون بر خستگی وناتوانی ولاغری ، این عارضه معمولاً به مرور زمان وپس از حدود 10 سال عوارض جدی در بدن بیمار ایجادمی کند. این عوارض در چشم به صورت آب مروارید واختلالات عروقی شبکیه ونهایتاً به صورت کوری است.

این بیماری در کلیه ها نیز نقش تخریبی به عهده دارد واگر به آن بی توجهی شود ومراقبتهای لازم به عمل نیاید، معمولاً شاهد از دست دادن کلیه های دیابتیها ودر نتیجه دیالیز مداوم هستیم.

دیابت برای بیماران قلب وعروق نیز عوارض خطرناک وگاهی جبران ناپذیر به بار می آورد یعنی در بروز سکته قلبی استعداد خاصی دارند.
سایر عوارض دیابت عبارتند از :  بیماریهای عصبی وعروقی مغز ، زخم وگانگرن شدن انگشتان وسایر اعضای بدن .( بیشترین عوارض دیابت بر روی چشم ها ، قلب ، کلیه ها وانگشتان است ).

رژیم غذایی در افراد دیابتی عبارت است از :
اگر فرد دیابتی به طور منظم از یک جدول غذایی که مخصوص دیابتیها است استفاده کند وروزانه نیز به تمرینات ورزشی بپردازد ، لزومی ندارد که حتی اگر قند خون وی از 150 فراتر نرفته باشد از قرص قند استفاده کند زیرا می تواند به راحتی آن را کنترل کرده ومجدداً پایین آورد.

مصرف شیرینی وانواع شکلاتهای صناعی وقند وشکر از خطرناکترین انواع مواد قندی برای دیابتیها هستند. افراد دیابتی استعداد خاصی نسبت به بالا رفتن فشار خون وچربی خون دارند. برای گریز از این عوارض باید از مصرف انواع اغذیه نمک دار وحاوی چربی وگوشت قرمز پرهیز شود. مصرف انواع میوه وسبزیجات وخورشتهای سرخ نشده ( به ویژه خورشت سبزی ) ، گوشت مرغ ، قارچ ، ماهی ، سوپهای ویتامینی وکم چرب ومختصری پروتئین از بهترین نوع مواد غذایی برای دیابتیها هستند.

دیابتیها به جای اینکه روزانه سه وعده غذا بخورند ، بهتر است از 6 وعده غذا به میزان کمتر در شبانه روز استفاده کنند وهمیشه از مصرف زیاد غذا خود داری کنند وبکوشند از غذاهای فیبری ومیوه جات استفاده کنند تا همیشه احساس سیری کرده واشتهای آنها به غذا کمتر شود.  

ورزش برای افراد دیابتی بسیار ضروری وحیاتی است وهرگز رژیم غذایی به تنهایی قادر نیست دیابتیها را کنترل کند. ورزشهای سبک ومنظم روزانه افزون بر اینکه از قند خونشان می کاهد ، بافتهای عضلانی قلب وعروق وریه ها وسیستم گوارشی را تقویت ونیرومند کرده وسبب افزایش عمر مفید این اعضا شده ومانع از رسوب چربی می شود.

یک رژیم غذایی بسیار مفید وقابل دسترس برای دیابتیها عبارت است از :
صبحانه ( 7 صبح ) = 3 قطعه 45 گرمی یا ماهی + سبزی خوردن + لوبیا سبز + گل کلم + اسفناج .
5 بعد از ظهر = یک عدد میوه کم شیرین.
9 شب = 75 گرم قارچ یا گوشت آب پز + کدو + گوجه فرنگی + خیار + پرتقال یا سیب.
11 شب = یک عدد میوه کم شیرین.

درمان  
در نوع دیابت وابسته به انسولین تزریقی با دوزهای متفاوت در طی شبانه روز استفاده کرد ودر نوع دیابت غیر وابسته به انسولین ، از انواع قرصهای گلیبن کلامید ، مت فورمین و... می توان طبق دستور پزشک معالج استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha