یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 38385
سلامت نیوز : شاید خونریزی از بینی را هر فردی در طول زندگی خود برای یک یا چند بار تجربه کرده باشد. شایعترین علت خونریزی از بینی ، ضربه است که سبب پاره شدن رگهای داخل بینی شده ودر نهایت سبب خروج خون از سوراخهای بینی می شود.

علل
ضربه به بینی وسر وصورت ، فشار خون بالا، تصلب شرائین، سرطان خون ، اختلالات انعقادی خون ، هوای خشک ودستکاری بینی.

علائم بالینی
آشکارترین علامت بالینی در خون دماغ ، خروج خون از بینی است که معمولاً می تواند به صورت خفیف تا شدید وگاهی نیز حاوی ترشحات فشار خون وضعف وبیحالی عمومی شده وفرد خون دماغ شده را در معرض آسیب های جدیتر قرار دهد.

درمان
برای درمان خون دماغ، ابتدا باید تشخیص داد که علت آن چیست ومحل خونریزی از قسمت قدامی بینی است یا خلفی ، وسپس به درمان آن پرداخت. هنگام خونریزی ناشی از ضربه که میزان خونریزی از بینی کم باشد ویا خون دماغ ناشی از نور خورشید وگرمای زیاد باشد می توان با پایین نگهداشتن سر بیمار وبستن دو سوراخ بینی وی با دو انگشت شست واشاره خود بیمار، برای مدت چند دقیقه ، خون دماغ را درمان کرد و می توان پنبه یا گاز استریل در سوراخ بینی گذاشت تا خون ولخته شود.  

مالش دادن با یخ در روی پوست بینی ویا تماس با آب سرد در همان نواحی نیز سبب انقباض عروق وانسداد عروق بینی می شود ومی توان هر دو کار را با هم انجام داد. گاهی نیز استفاده از دستگاه مکش   ( ساکشن) برای خروج لخته های خون وخون تاره ضرورت می یابند. آغشته ساختن گلوله پنبه با محلول اپی نفرین یک در هزار و گذاشتن در محل سوراخ بینی ، به ویژه در محل خونریزی مفید است. استفاده از نیترات نقره ومحلول گزیلوکائین وکوتریزاسیون نیز در برخی موارد ضرورت می یابند. اگر محل خونریزی در قسمت خلفی سوراخ بینی باشد باید با گاز استریل ( پک ) که بدین منظور تعبیه شده است از طریق دهان سوراخ بینی را بست وخونریزی را کنترل کرد. ( البته این عمل باید حتماً توسط پزشک یاافراد با تجربه صورت گیرد.)

پیشگیری
با استفاده از قرص وپماد ویتامین A وسایر مواد نرم کننده پوست ودیواره بینی وعدم تماس طولانی مدت با نور خورشید ویا هوای خشک ومواظبت از ضربه های خارجی ( ورزشی و... ) وانجام آزمایشان چکاپ می توان از بروز خونریزی از بینی پیشگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha