یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 38389
سلامت نیوز:  کیسه صفرا مخزنی غشایی وگلابی شکل به طول 8 تا 10 سانتیمتر وپهنای 3 تا 4 سانتیمتر است که در زیر کبد قرار دارد. کیسه صفرا را سه بخش تنه ، قعر وگردن تشکیل می دهد. به « کیسه صفرا» « کیسه زردآب»  هم می گویندزیرا مایع زردرنگی که از کبد ترشح می شود ، در کیسه صفرا جمع می شود.

صفرا ( زردآب ) هنگام وارد شدن غذا به معده  مترشح ودر کیسه صفرا جمع می شود وپس از ورود غذا در امعاء روی آن می ریزد وعمل پانکراس وکار روده ها را آسان می سازد. هر گاه زرد آب در بدن     ته نشین شود، اگر مجرای بسته شود، صفرا به وسیله کبد داخل خون می شود وتولید بیماری یرقان       می کند.

علل سنگ کیسه صفرا
1.    چاقی واشباع صفرا از کلسترول توسط استروژنها وقرصهای ضد بارداری ، زایمانهای مکرر وسن بالا.
2.    بیماریهای روده ای.
3.    ته نشین شدن صفرا، توقف صفرا در مجاری یا کیسه صفرا در اثر گرسنگی ها ، تنگیهای مجاری صفراوی، تعذیه بیش از حد به صورت تزریقی ، اختلالات کبدی، ارث ودیابت.
30 درصد مردم دنیا تا سن 70 سالگی به سنگهای کیسه صفرا مبتلا می شوند. سنگهای کیسه صفرا 80 درصد از نوع کلسترولی ومخلوط ودر 20 درصد از نوع پیگمانی هستند.

علائم سنگهای کیسه صفرا
بیشتر بیمارانی که به سنگهای صفراوی مبتلا هستند هیچ گونه درد وعلامتی ندارند اما در برخی از آنها در اثر انسداد سنگ در مجاری صفراوی ، علائمی چون درد ، یرقان ، عفونت وآسیب کبدی وجود دارد.

گاهی وجود سنگ در کیسه صفرا وحرکت آنها به طرف روده وبروز انسداد وعفونت ، سبب التهاب وعفونت کیسه صفرا به صورت حاد ومزمن ( کله سیستیت ) می شوند که گهگاه منجر به جراحی اورژانسی وبرداشتن کیسه صفرا می شود وعلائمی چون درد زیر دنده راست شکم وبی اشتهایی ، تب ، تهوع واستفراغ در بدن حاکم است.

تشخیص سنگ کیسه صفرا
وجود سنگ کیسه صفرا افزون بر معاینه وعلائم بالینی وآزمایشگاهی ، توسط سونوگرافی و OCG    ( کله سیستوگرافی خوراکی ) قابل تشخیص است.

عوارض
سرطان کیسه صفرا ، انسداد والتهاب وعفونتهای مجاری وکبد وکیسه صفرا وبروز حالات حاد وکشنده از عوارض سنگ کیسه صفرا است. 

پیشگیری از ایجاد سنگهای کیسه صفرا
از آن جا که تشکیل سنگهای کیسه صفرا بیشتر در خانمهای چاق وبا زایمان مکرر ودر سنین بالاتر از 40 سال رایج است توصیه می شود این افراد از ورزش وحرکات جسمانی بیشتری در طول زندگی برخوردار باشند واز بروز چاقی ومصرف بی رویه قرصهای ضد بارداری وهورمونی ( بدون اجازه پزشک ) پرهیز کرده ، واز زایمانهای بیش از 2 فرزند خودداری کنند.

از تحمل گرسنگی نیز باید دوری جست. در صورت بروز تنگی نفس وناهنجاری وبیماری در مجاری صفراوی ، کبدی وکیسه صفرا باید نسبت به درمان هر یک از این بیماریها اقدام کرد.
 
درمان سنگهای صفراوی
مصرف قرصهای اسید کنودزوکسی کولیک یا DC و UDCA ویا حل کردن سنگهای کلسترولی با تزریق محلولی به نام « متیل اتر » به داخل کیسه صفرا ، یا شکستن سنگها به وسیله لیتوتریپسی ( سنگ شکن با امواج شوک ) ویا جراحی ، از راههای درمان این بیماری است.

خوشبختانه امروزه در ایران از طریق لاپاروسکوپی وبدون جراحی باز ، می توان کیسه صفرا وسنگهای صفراوی را از بدن خارج کرد وفقط با ایجاد چند سوراخ کوچک در سطح شکم از عوارض جراحی آن نیز کاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha