محققان اروپایی کشف کردند که گلوکز نقش کلیدی در فعال کردن سلول های بتا که در دوره جنینی مسئول تولید انسولین در پانکراس است، ایفا می کند .

کلید درمان دیابت نوع یک در راز سلولهای بتا نهفته است


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، محققان کالج امپریال لندن با همکاری دانشمندان بیمارستان نیکر پاریس کشف کردند که گلوکز ، ژن " نروژن 3 " را برای فعال کردن یک ژن دیگر که " نرو- دی " نام دارد ، به پیش می راند .

این ژن نقش اساسی در توسعه طبیعی سلول های بتا ایفا می کند و درصورتی که سطح گلوکز خیلی پایین بیاید این فرایند انجام نمی شود .

بنابراین گزارش ، انسولین مهمترین هورمون در فرایند تنظیم سطوح گلوکز در خون است و درصورتی که سلول های بتا به اندازه کافی انسولین تولید نکنند ، بیماری دیابت توسعه می یابد .

این دانشمندان که نتایج تحقیقات خود را در"ژورنال شیمی بیولوژیکی" منتشر کرده اند ، اکنون امیدوارند با نشان دادن مکانیزم های توسعه سلول های بتا بتوانند روش تحریک سلول های بنیادی که به سلول های بتا تبدیل می شوند را برای پیوند در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 پیدا کنند .

در حال حاضر این پیوندها با درصد بسیار کم موفقیت مواجهند ، چرا که سیستم ایمنی بیماران به سلول های بتای اهداکنندگانی که مرده اند ، حمله می کند .

امید دیگر این محققان در یافتن روش تحریک این سلول ها ، استفاده آنها در داروهای جدید است .

در این خصوص " گای راتر " از بخش پزشکی کالج امپریال لندن و سرپرست این تیم تحقیقاتی ، اظهار داشت : "تحقیقاتی مثل این ، چشم اندازهای جدیدی را در درمان دیابت نوع 1 در برابر پزشکان می گشاید ."
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha