یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 38391
سلامت نیوز : شب ادراری کودکان یکی از معضلات خانواده ها در سراسر دنیا است. اولیا کودکان همیشه از این بابت در فشارهای روحی وعصبی هستند. چرا که در آغاز بر این باورند که فرزندانشان دچار یک بیماری عضوی وداخلی یا کلیوی شده است واز طرف دیگر از نظر نظافت دائمی فرزندانشان در عذابند.

افزون بر شب ادراری کودکان ، تکرر ادرار در سالمندان وخانم ها نیز شایع است وروزانه تعدادی از بیماران مطبها را بیماران بالاتر از 40 سال تشکیل می دهند که به دلیل بزرگی پروستات در مردان وافتادگی رحم یا مثانه در زنان از تکرر ادراری وبی اختیاری ادرار وسوزش ادرار شکایت دارند.

علل بی اختیاری در کودکان
تأخیر در کامل شدن کنترل دریچه مجرای ادراری در مثانه ، التهاب مجرای ادراری ، ناهنجاریهای    مادرزادی ، توده های داخل لگن وعلل روحی و روانی.
علل بی اختیاری ادراری در زنان میانسال یا سالمند بیشتر مربوط می شود به افتادگی مثانه ورحم، سابقه عفونت ، چاقی زیاد وبرخی اختلالات مشابه ، اما در مردان به بزرگی پروستات نیز مربوط می شود.

بی اختیاری ادراری دو نوع است : اولیه وثانویه. منظور از بی اختیاری ادراری اولیه آن است که در کودک از بدو تولد تا 5 یا 6 سالگی باز هم این بی اختیاری ادراری پا بر جااست. در این گونه بچه ها بیشتر شب ادراری شایع است. البته خیس کردن کودکان برای یک بار در ماه در بیش از 25 درصد کودکان حدود 6 ساله مشاهده می شود ومنظور از بی اختیاری ادراری اولیه آن است که کودک مثلاً در هفته حدود 5 شب جای خود را خیس می کند.

منظور از بی اختیاری ثانویه این است که کودک در طی سالهای گذشته برای یک دوره مثلاً 2 ماهه یا 6 ماهه بی اختیاری ادراری نداشته است ومجدداً فعلاً به آن دچار شده است که در این صورت می توان به برخی بیماریهای عضوی مثل عفونت مجرای ادراری ( پیشابراه ) یا ناهنجاری مادر زادی توجه داشت. اما در نوع اولیه علت بیشتر در تاخیر تکامل دریچه خروجی ادرار مثانه ( اسفنگتر تحتانی مثانه ) است.

درمان
برای کودکان زیر 6 سال معمولاً  توصیه خاصی برای درمان نمی شود وحتی الامکان باید کوشید با مصرف کمتر مایعات در شب وکاستن اضطراب و فشارهای روحی کودکان ، از شدت بی اختیاری ادراری کاست زیرا در بیش از 80 درصد موارد خود به خود در طی 6 سال اول تولد بهبود می یابند وحتی پس از 6 سالگی تا 9 سالگی نیز حدود بیش از 15 درصد کودکان خود به خود بهبود می یابند. اگر فشارهای عضوی وروحی کودک بیش از انتظار باشد واو دچار بی اختیاری ادراری شود ونیاز حتمی به دارو باشد باید تحت نظر پزشک خانواده او را درمان کرد واحتمال بر آن است که حتی در سن 5 سالگی نیز نیاز به دارو درمانی باشد.

بهترین روش کنترل وجلوگیری از بی اختیاری ادراری استفاده از آژیر شب ادراری یا سایر ابزارها برای هشدار دادن به کودک در خواب ، در صورت تحریک برای دفع ادرار، است که در این حالت تا 80 درصد احتمال بهبودی هست. از روشهای دارو درمانی برای بی اختیاری ادراری می توان استفاده از قرص ایمی پرامین ، اکسی بوتینین ویا تولترودین را در نظر داشت که باید با نظر پزشک تجویز شود.

پیشگیری
بهترین راه پیشگیری از بی اختیاری ادراری در کودکان ، در آغاز مشاوره با پزشک خانواده کودک وعدم مصرف مایعات در ساعات پیش از خواب وسپس تخلیه ادرار ، لحظاتی قبل از خواب وآرامش دادن به کودک طی روز ولحظات پیش از خواب است. از راههای دیگر برای پیشگیری از شب ادراری کودکان اینکه با آزمایشات و سونوگرافی مربوطه برای اولیا ثابت شود که کودک دچار ناهنجاریهای مادر زادی دستگاه ادراری وتناسلی ویا عفونت مجرای خروجی ادراری نیست واگر هست باید درمان شود.

استفاده از آژیر شب ادراری که در ایران هنوز همگانی نشده است بسیار مفید است. برای زنانی که دچار تکرر ادرار می شوند بهتر است به درمان علت آن بپردازند یعنی اگر دارای عفونت دستگاه تناسلی هستند آن را درمان کنند واگر به افتادگی مثانه یا رحم دچار هستند اقدام به جراحی کنند. در مورد مردان سالمند یا میانسال نیز بهتر است ابتدا عفونت را برطرف کنند ، سپس در صورت داشتن پروستات بزرگتر از حد طبیعی ، به درمان آن اقدام ورزید. استفاده از قرص ایمی پرامین، آمی تریپتیلین،تولترودین واکسی بوتینین برای بی اختیاری ادراری ویا تکرر ادراری افراد بزرگسال مردان وزنان  نیز مفید است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha