یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 38392
سلامت نیوز :اسهال خونی دارای علل مختلفی است و میکروبها وانگلهای متعددی می توانند در ایجاد آن دخیل باشند. یکی از علل اسهال خونی، شیگلوز است. این میکروب بیشتر به طور مستقیم از راه مدفوعی و دهانی سرایت می کند و متعاقب مصرف آب یا غذای آلوده آغاز می شود. به ویژه در مواردی که آب فاضلاب یا چاه و چشمه در نزدیکی آب آشامیدنی باشد.

شیوع اسهال خونی در اماکن عمومی، به ویژه مکانهایی که کودکان به طور گروهی باهم هستند، مانند مهد کودک، پرورشگاه ، دبستان و.... بیشتر است وکودکانی که در چنین مکانهایی به این عارضه مبتلا می شوند می توانند آن را به سایر اعضای خانواده منتقل کنند. دیسانتری ناشی از آمیب هیستولتیکا نیز شایع است. 

عوامل بیماری
آمیب، شیگلا ، عفونت تیفوئیدی، شیستومیازیس ژاپونیکوم ، اشریشیا و برخی عوامل میکروبی دیگر.

شیوع اسهال خونی در کودکان زیر 2 سال بیشتر است. دورۀ کمون بیماری از یک تا هفت روز متغیر است.

تظاهرات بالینی  
درد شکمی، پیچش شکم ، اسهال خونی ، اسهال آبکی ، زخم  روده ، تب ( بالای 40 درجه سانتی گراد) اگر تب بالا کنترل نشود می تواند تشنج و مننژیت نیز ایجاد کند.

تشخیص
با بررسی مدفوع همراه با میکروسکوپ و یا آزمایشات خونی می توان به تشخیص بیماری دست یافت.

درمان
برای درمان اسهال خونی از نوع شیگلوز بهتر است از آمپی سیلین و یا کوتویموکسازول استفاده شود و برای سایر عفونتها ، آنتی بیوتیکهای مربوط به خودشان تجویز می شود، افلوکساسین، سیپروفلوکساسین ومترونیدازول هم مفیدند.

پیشگیری
بهترین راه پیشگیری از اسهال خونی، جوشاندن آب چشمه یا چاه و یا در صورت مشکوک بودن آب شهر است. استفاده نکردن از غذای مشکوک و فاسد وهمچنین رعایت بهداشت در اماکن عمومی مصرف میوه ها وسبزیجات به صورت استریل ضرورت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha