یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 38393
سلامت نیوز :بیماری بوتولیسم در واقع یک بیماری فلج کننده اعصاب مغزی است که به دلیل آزاد شدن سموم عصبی از نوع باکتری رخ می دهد. در واقع سم این باکتری هاگدار ( بوتولینوس) جزء قویترین سمهای جهان است ودر میان مردم به سم مسمومیت غذایی شهرت یافته است.

عامل بیماری
علت بروز این بیماری نوعی باکتری به نام « کلستریدیوم بوتولینوم » است که در غذاهای مانده وآلوده وجود دارد که می تواند 8  نوع سم را تولید کند وتنها می توان آن را در دمای 100 درجه سانتی گراد به مدت 10 دقیقه نابود وغیر فعال ساخت وگرنه بسیار کشنده و فلج کننده است.

دوره کمون بیماری حدود 36 ـ 18 ساعت است.

علائم بالینی
فلج اعضای بدن از مغز به طرف پایین، نارسایی تنفسی ، دوبینی ، اختلال در بلع غذا ، تهوع ، استفراغ، درد شکم ، گیجی ، تاریِ دید ، خشکی دهان ، گلودرد ، خواب آلودگی ، بی قراری ، روی هم افتادن پلکها ، یبوست شدید، احتباس ادراری ، مرگ.

تشخیص بوتولیسم
با بررسیهای خونی وآزمایشگاهی وکشت میکروب وانجام تستهای تخصصی می توان به تشخیص نهایی دست یافت. یکی از راههای مناسب در تشخیص این است که مشخص شود فرد بیمار در طی مدت چند ساعت دچار فلج پایین رونده ( از مغز به طرف پاها ) شده است. یافتن باکتری مربوطه یا سم آن در مایع حاصله از استفراغ یا مایع معدی یا موفوع قویاً مؤید بیماری است.

انواع بوتولیسم

1. بوتولیسم غذایی: این بیماری معمولاً متعاقب مصرف غذاهای کنسروی آلوده به سم باکتریها ویا سایر غذاهای آلوده ایجاد می شود ومی تواند در کمتر از یک روز فرد را از پای درآورد.
توصیه می شود قوطیهای کنسروی ماهی وسایر غذاهای گوشتی وحبوبات هنگام مصرف جوشانده شود. اگر برآمدگی در قسمتی از بدنه کنسروها ایجاد شده باشد باید از مصرف آن خودداری کرد.

2. بوتولیسم ناشی از زخم: در این نوع بیماری ، در اثر تماس ناحیه زخمی بدن با خاک آلوده و یا متعاقب سزارین ویا استفاده ناجور از داروها ، سم وارد بدن شده ومراحل بیماری را طی می کند.

3. بوتولیسم کودکان : این بیماری بیشتر پس از مصرف عسل در کودکان کمتر از یک سال به وجود    می آید بنابراین توصیه می شود در این سن به هیچ وجه عسل به کودکان خورانده نشود زیرا ثابت شده است که اسپور میکروب در دستگاه گوارشی کودکان که به آنها عسل خورانده شده است ، رشد کرده وبه طور برق آسا آنها را دچار فلج شدید بدن ونارسایی تنفسی ومرگ کرده است.  

درمان
بیمار باید بلافاصله پس از تشخیص در بیمارستان بستری شود واز نظر تنفسی وگازهای خونی تحت مراقبت ویژه قرار گیرد. باید کوشید از « آنتی توکسین اسب» به صورت تزریقی استفاده شود و در مواردی نیز باید از پنی سیلین ویا داروهای مسهل استفاده شود و گاهی نیز لازم است شستشوی معده انجام داد، یا بیمار را وادار به استفراغ کرد.

راههای پیشگیری
برای ایمنی از این بیماری باید از سالم وتازه بودن غذای مصرفی اطمینان کافی داشت وغذاهای کنسروی را با احتیاط بیشتری مصرف کرد و قوطی کنسرو را به مدت 20 دقیقه در دمای 100 درجه سانتی گراد حرارت داد. در صورت تماس خاک با زخم بدن ، باید به پزشک مراجعه کرد. به کودکان زیر یک سال به هیچ وجه عسل نخورانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha