یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۳
سلامت نیوز : وبا یک بیماری عفونی واسهالی شدید، واگیردار و خطرناک است که میکروب آن در آب وخوراکیها تولید می شود.در صورت عدم درمان بهنگام ، می تواند افراد بسیاری را مبتلا و نابود سازد. این بیماری بیشتر در هند وچین، اندونزی ،افغانستان  وپاکستان شایع است وبیشتر از نواحی مرزی شرق ایران وارد کشور شده وبه صورت همه گیر در می آید.

در اپیدمیهای سالهای 1344 و 1356 نیز این میکروب از طریق کشورهای همسایه شرقی به تربت حیدریه وسیستان و بلوچستان رسید وسپس در شهرها و روستاهای کرمان، خراسان ، آذربایجان و مازندران پراکنده شد . این بیماری در مناطق مرطوب وگرمسیر بیشتر شایع است. دورۀ نهفتگی (کمون ) بیماری بین یک تا پنج روز است.

عامل بیماری
عامل بیماری وبا نوعی باکتری است که به « وبیریوکلرا» مشهور است. این میکروب از راه آب آلوده ، شیر ، سبزیجات و میوه های آلوده وارد بدن انسان می شود و انسان تنها میزبان این میکروب بوده وشدیداً تحت تاثیر آن قرار می گیرد.

ازدیاد جمعیت و عدم رعایت اصول بهداشت صحیح از قبیل تصفیه نبودن آب آشامیدنی ، پاکیزه نبودن اماکن عمومی، رستورانها و .... در انتشار سریع بیماری دخالت بسزایی دارد.

نشانه های بالینی
اسهال آبکی شدید و حاد که معمولاً بدون زور و پیچ و درد شکم است وشکل مدفوع به صورت آب برنج است وبوی ماهی می دهد. اسهال می تواند از یک تا 30 لیتر از آب ومایعات بدن را خارج سازد. استفراغ ، بیحالی و ضعف ، چشمهای گودرفته وپوست سرد وچروکیده ، کبودی بدن ، تنفس تند وسریع و نبض کند ، شوک.

عوارض
اختلال نظم قلب ، نارسایی حاد کلیه ، کاهش قند خون به ویژه در کودکان ، زخم قرنیه ، اختلالات اسیدی و پتاسیم و سدیم در خون ومرگ.

تشخیص
علائم بالینی وکاهش شدید آب بدن و از بین رفتن نبض بیمار با مدفوع آب برنجی می تواند در تشخیص بیماری رل اصلی را بازی کند. آزمایشات میکروسکوپی مدفوع با روشهای مختلف و بررسیهای خونی وسرمی همگی قادرند در تشخیص بیماری کمک شایانی نمایند. معمولاً در هر باری که مدفوع خارج  می شود میلیاردها میکروب وبا یافت می شود.

درمان
استفاده از پودر او . آر. اس ( O.R.S) که به صورت محلول الکترولیت خوراکی در داروخانه ها یافت می شود برای جبران آب واملاح دفع شده بسیار ضرورت دارد. استفاده از سرم درمانی وریدی به ویژه در موارد شوک بسیار حائز اهمیت است. تجویز آنتی بیوتیک از نوع تتراسایکلین ویا کوتویموکسازول و کلرامفنیکل و فورازولیدون به مدت 4 تا 7 روز مؤثرند. استفاده از کلر پرومازین نیز به همراه پودر O.R.S در اکثر پژوهشهای انجام یافته ضروری تشخیص داده شده است. انتقال بیماران به مراکز بهداشتی و درمانی و حتی خانه های بهداشتی روستاها ویا درمانگاهها وبیمارستانها ومطبها بسیار ضرورت دارد تا دقیقاً تحت مراقبت باشند.

پیشگیری
رعایت بهداشت در زمان مصرف آب ومواد غذایی بسیار مهم است. جوشاندن آبهای چشمه وچاه وحتی آب شهری(  در صورت ضد عفونی نشدن ونخوردن سبزی خام وپوست میوه ها وجوشاندن شیر همگی در پیشگیری از بروز بیماری مؤثرند.بهتر است میوه جات وسبزیها در محلول پرکلرین یک در ده هزار ضدعفونی شوند. از بین بردن حشرات ومگس که در انتقال بیماری دخالت دارند نیز مفید وضروری است. تشخیص بیماران مشکوک ومجزا کردن بیماران وافراد ناقل نیز لازم ومهم است. روشهای صحیح انتقال وحذف فاضلابها و وسایل آلوده بیمارستانی از دیگر اقدامات لازم است . ضد عفونی کردن دستشویی و توالتها ضروری است. استفاده از واکسن وبا به فاصله 7 تا 28 روز به صورت زیر جلدی یا عضلانی برای دو مرتبه در پیشگیری از ایجاد بیماری در بیماران مشکوک و یا افراد سالم بسیار مفید است  و در ایران هنوز در جدول واکسیناسیون وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گنجانده نشده است. در آینده احتمال استفاده همگانی از واکسن خوراکی وبا  نیز وجود دارد.

به دلیل اینکه میکروب  وبا در مواد مدفوع و استفراغ وجود دارد باید پرسنل وکادر پزشکی وپرستاری دقتهای لازم را به طور جدی مبذول دارند تا خودشان از طریق لباس و وسایل پزشکی به این بیماری مبتلا نشوند. غذاهای دریایی نیز اگر به صورت خام یا کم پخته مصرف شوند امکان مبتلا شدن به وبا وجود دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha