سلامت نیوز : به راستی معنی واقعی محیط زیست چیست ؟ چه کسی مسئول حفظ محیط زیست است؟ ما به عنوان افرادی که به محیط زیست سالم نیازمندیم چگونه محیط زیست را حفظ کنیم؟

در برخی کشورهای پیشرفته جهان بهداشت ومحیط زیست در یک مجموعه به نام وزارت بهداشت ومحیط زیست فعالیت دارد واین مسئله اهمیت وارزش زیاد پاسداری از محیط زیست را می رساند، زیرا مسئولان اجرایی آن کشورهای معتقدند اگر محیط زیست سالم ومبرا از آلودگی باشد، تأمین بهداشت نیز آسانتر بوده وحتی نیازی به درمان نیست زیرا در واقع با حفظ محیط زیست، در پیشگیری از بروز انواع بیماریهای عفونی دخالت عمده ای کرده ایم.

در تاریخچه طب نیز به مرگ ومیرهای میلیونی افراد در اثر بیماریهای عفونی ( ناشی از آلوده بودن محیط زیست ) گزارش شده است همانند:  سل، طاعون ، تیفوئید، مالاریا ، آنفلوآنزا وسایر بیماریهای قارچی وانگلی و ویروسی وباکتریایی که همگی در زیر گروه بیماریهای عفونی جای می گیرند.

آلودگی های ناشی از مصرف آب تصفیه نشده در بروز هپاتیت، وبا وحصبه وبیماریهای انگلی بسیار دخیل هستند واز مهمترین علل آن به شمار می روند. آلودگی ناشی از پراکندگی مواد آلاینده سوختهای فسیلی از کاخانجات صنعتی واتومبیلها، آلوده بودن فاضلابهای شهری، رودخانه ها ، برکه ها وباتلاقها همگی در بروز این بیماریها سهم بسزایی دارند.

از طرفی فاسد وآلوده بودن مواد غذایی به ویژه سبزیجات ومیوه ها نیز در بروز تیفوئید واسهالهای مرگ زای عفونی وبیماریهای انگلی دخالت عمده دارند. در این زمینه رسوب آلودگیهای شهری وبخارات آلوده از آسمان روی زمینهای کشاورزی وصیفی جات می توانند عاملی مهم باشند. از طرفی آلودگیهای مکانیکی ولوازم کشاورزان وشیوه برداشت ونگهداری وانتقال به بازارهای مصرف ، اکثراً از زنجیره آلوده وغیر کنترل عبور کرده ومردم نیز آنها را از مراکز خرید، که معمولاً توجهی به ارائه عرضه بهداشتی آن ندارند، تهیه ومصرف می کنند.

باید توجه داشت که تنها با جوشاندن وپختن سبزیجات می توان به ضد عفونی کردن جدی آنها پرداخت وبه از بین رفتن میکروبها اطمینان یافت.

مصرف سبزی خام افزون بر فواید ویتامینی ، در بروز انواع انگلهای روده ای دخالت دارد، واگر آلوده به ترکیبات سرب وهیدروکربنهای جوی باشند جداً سرطان زا هستند زیرا به طور مثال هوای آلوده شهر تهران که به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا است ودیگر شهرهای بزرگ وصنعتی کشور ، توسط اثر گلخانه ای وسایر واکنشهای جوی به جنوب شهر وفضاها ومکانهای کشاورزی وباغهای حاشیه ای منتقل شده وبر روی بافتهای گسترده صیفی جات ته نشین می شودوآنها را آلوده می سازد. سبزیجات پخته کاملاً فاقد میکروب وانگل هستند.

در حقیقت این بخارات سرطان زا حتی در کالبد واعماق این گیاهان نیز رسوب می کند ودر آنها جهشهای ژنی پدید می آورد. بنابراین مصرف مواد خوراکی ، به ویژه میوه ها وسبزیجات ، بدون اطمینان از ضد عفونی بودن آنها برای انسان بسیار خطر ناک وحتی کشنده است.

از طرفی مغازه ها و دکه های سطح شهر نیز میوه ها وسبزیجات را در معرض هوای آلوده وسرطان زا قرار داده ومردم نیز آنها را خام و با پوست وفقط با شستن در آب سرد می خورند، با این باور که خواص زیادی در پوست سیب ، خیار ، گلابی و... وجود دارد، خویشتن را مستعد انواع بیماریهای عفونی وانگلی وسرطان می کنند. در حقیقت تمام این بیماریها از طریقمحیط زیست آلوده منتقل می شوند که گاهی از دید مسئولان ذیربط پوشیده باقی می ماند.

پس به این نتیجه می رسیم که مفهوم حفظ وسالم نگه داشتن محیط زیست ، تنها قطع نکردن درختهای جنگلها نیست بلکه مفهوم آن ، نیالودن و پاکیزه نگاه داشتن تمامی اشیاء و پدیده های پیرامونمان است. حفظ محیط زیست عبارت است از پاکیزه نگاه داشتن لباسها ، میز مطالعه ، فرش منزل، تمیز وضد عفونی کردن آشپزخانه ،راه پله ها ، باغچه ،کوچه ، خیابان،پارک،رودخانه ، دریا ، اداره ، ماشین ، شهر ، کشور ودنیا . امروزه ثابت شده است که محیط های بیمارستانی در واقع خود به عنوان یکی از مهمترین منابع آلودگی وبیماری زایی هستند که در انتقال بیماری به انسان نقش بسزایی دارند.

ضرورت دارد ارتباط بسیار تنگاتنگی بین مسئولان محیط زیست ووزارت بهداشت ودرمان برقرار باشد تا با مشارکت همدیگر در ارتقای کمی وکیفی سلامت جامعه جدیت کنند که یافتن و به کار بردن راهکارهای عملی پیشگیری بهتر ، کم هزینه تر ومطمئن تر از درمان است.

در بیشتر مراسم مذهبی وسنتی وحتی مساجد، مواردی از آلودگیهای بهداشتی وغذایی در طول ایام سوگواری مشاهده می شود. به طور مثال استفاده از یک لیوان آب خوری برای همه ، استکان و...

خوشبختانه اخیراً در بسیاری از موارد، به ویژه در مساجد، رعایت نکات بهداشتی به چشم می خورد. آشپزخانه اماکن عمومی ، رستورانهای بین راهی و داخل شهری نیز از موارد قابل ذکر هستند که باید همواره تحت کنترل بازرسان ومأموران بهداشتی باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha