یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 38399
سلامت نیوز : هیپنوتیزم از نظر لغوی به معنای خواب آوری مصنوعی ویا خواب آوری مغناطیسی است. تاریخچه هیپنوتیزم به انسانها وقبایل اولیه تاریخ بشر بر می گردد چرا که آنها برای رسیدن به حالت خلسه هیپنوتیزم از صدای طبلها ویا به هم کوبیدن قطعات چوبی ، کف زدن وکوبیدن پاها به زمین ، رقصیدن ونواختن موسیقی استفاده می کردند. در واقع این حرکات که به طور گروهی وسنتی برگزار می شد ، از اشکال مختلف هیپنوتیزم هستند که امروزه به شیوه های جدید تری تبدیل شده است ، هر چند که امروزه نیز در میان بسیاری از قبیله ها در سطح جهان وحتی در بخشهایی از ایران ( رقص سماع دراویش ویا مراسم جلسه زار ) مرسوم است.

در واقع ارزش روان درمانی هیپنوتیزم در سال 1744 میلادی توسط یک پزشک اتریشی به نام « آنتون مسمر» تحت عنوان خواب مصنوعی یا خواب مغناطیسی ارائه شد و سپس در سال 1842 میلادی دکتر « جیمز برید» که یک چشم پزشک انگلیسی بوده ، کلمه « هیپنوتیزم» را جایگزین خواب مصنوعی ساخت وبه جهانیان معرفی کرد.

برای هیپنوتیزم می توانیم چنین تعریفی ارائه کنیم: هیپنوتیزم حالتی است که با درجاتی از اختلال در درجه آگاهی همراه بوده وبا افزایش تلقین پذیری شدیدی همگام است وبیان تمام اندیشه ها وگفته های سوژه از ضمیر ناآگاه سرچشمه گرفته وبا ریلاکس بودن شدیدی همراه است.

به بیان دیگر :« هیپنوتیزم یک حالت القایی ارادی است که در آن هشیاری وآگاهی سوژه فوق العاده افزایش می یابد. این آگاهی عمدتاً بر روی مطالبی تمرکز می کند که توسط هیپنوزیتور به او ارائه می شود . »  

فن هیپنوتیزم
فن هیپنوتیزم توسط یونانیان ، رومیان ، هندیان ، چینیها ، آسوریان ،کلدانیان ، بابلیها وعبریها مورد استفاده فراوان قرار می گرفته است.

فردی که مورد هیپنوتیزم قرار می گیرد وارد مراحلی از هیپنوتیزم می شود که به سه حالت سبک ومتوسط وعمیق نامگذاری می شود. در حقیقت پنج درصد از افراد فاقد استعداد هیپنوتیزم پذیری هستند و35 درصد به صورت سبک هیپنوتیزم می شوند و45 درصد به درجات متوسط هیپنوتیزم    می رسند اما 15 درصد وارد خلسه های عمیق هیپنوتیزم می شوند. یک فرد افزون بر آن که می تواند خودش را هیپنوتیزم کند وهمچنین می تواند توسط فرد دیگری هیپنوتیزم شود که در این حالت به وی « هیپنوتیزور » می گویند.

فردی که باید هیپنوتیزم شود روی یک مبل راحتی می نشیند ویا روی پوشش نرمی دراز می کشد و دقیقاً به سخنان هیپنوتیزور توجه کرده ودستورات او را اجرا می کند. یکی از بهترین راههای رسیدن به ضمیر ناخودآگاه ، تلقین است. با ارائه تلقین می توانیم بر روی بخشهای درونی ذهن خودمان تاثیر بگذاریم ، پس برای نتیجه گیری از مزایای هیپنوتیزم، باید از انواع تلقینات استفاده شود.

کودکان معمولاً بهترین سوژه برای هیپنوتیزم  هستند وبه آسانی می تواند به خلسه های عمیق بروند. در اوایل انجام هیپنوتیزم معمولاً نبض فرد تندتر شده وحرکات تنفس وی سریع تر می شود وهنگامی که ترس از بین برود نبض وتنفس نیز کندتر شده از حالت طبیعی نیز کمتر می شود. در آغاز هیپنوتیزم ، باید سوژه مدتی بدون حرکت به تلقینات هیپنوتیزور گوش فرا دهد. در این هنگام پیدایش پرشهایی در کره چشم ، نمایانگر شروع خلسه هیپنوتیزمی است وکم کم با عمیق تر شدن خلسه ، این پرشها از بین رفته وعضلات پلک وبدن شل وریلاکس می شوند وبدن آن قدر سست ولخت می شود که انجام یک حرکت ساده ویا راه رفتن دشوار می شود.

در واقع ابتدا سوژه وارد خلسه سبک، بعد متوسط وسپس عمیق می شود. یک فرد می تواند با یک نوار ضبط ویا روشهای دیگر خودش را به آسانی هیپنوتیزم  کند وبه مقاصد درمانی خود برسد.

کاربردهای هیپنوتیزم  در پزشکی
امروزه بیش از 100 هزار پزشک ودندانپزشک وروان پزشک وماما در سراسر جهان با گذراندن دوره های تخصصی ودانشگاهی وآموزشی در هیپنوتیزم  به درمان بیماران می پردازند وحدود 20 هزار نفر از این پزشکان تنها در مراکز بزرگ درمانی آمریکا فعالیت دارند.در بسیاری از نقاط دنیا برای کاهش درد زایمان ، دردهای دندانپزشکی ، و حتی بعضی از عملهای جراحی از هیپنوتیزم  استفاده می شود. کاربردهای هیپنوتیزم در پزشکی عبارتند از درمان بیماریهای روانی ومغز، جراحیها به ویژه زایمان بدون درد، ترک اعتیاد ، بیماریهای قلبی وعروقی، اختلالات گوارشی ، تسکین درد وبیهوشی ، تقویت قوای جسمانی واندیشه غلبه بر ناملایمات زندگی ، تنگی نفس ، شب ادراری ، لکنت زبان ، بی خوابی ، سردرد ، لاغر شدن ، ریزش مو.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha