یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۹
کد خبر: 38401
سلامت نیوز : تاریخچه طب سوزنی به عصر حجر برمی گردد وچینیها نخستین مردمانی بودند که از طب سوزنی به عنوان درمان بسیاری از بیماریهای روحی وجسمی استفاده می کردند.
گستره این علم امروزه بدانجا کشیده شده است که در بیشتر کشورهای پیشرفته جهان از جمله آمریکا واروپا ، طب سوزنی جایگاه مناسب خود را در دانشگاهها یافته ودر بیمارستانها ودرمانگاههای پزشکی از این شیوه برای درمان بیماریها استفاده های شایانی می شود.

انسانهای نخستین از تراش دادن سنگها ، سوزنهایی تهیه می کردند وآن را برای تسکین دردها وبیماریها به کار می بردند. این مکانیسم پس از سیر تکاملی گسترده ، امروزه دانشمندان ومتخصصان مغز واعصاب وجراحی را در کشف اسرار بیشتری از فیزیولوژی بدن در پزشکی سوزنی علاقه مند ومشتاق ساخته است. در این پیشرفت تکاملی ، سوزنهای سنگی عصر حجر به تدریج جای خود را به سوزنهایی ساخته شده از نی واستخوان داد که امروزه آنها نیز به سوزنهای ساخته شده از طلا ونقره تبدیل شده اند.
اطلاعات آناتومی اعصاب وگوارش بدن انسان وکاربرد طب سوزنی در گذشته های دور بسیار ناچیز بود اما امروزه طب سوزنی به عنوان یک مکتب در پزشکی پذیرفته شده است.

هر چند نخستین اطلاعات پزشکی درباره طب سوزنی را در 275 سال پیش از میلاد مسیح تحت عنوان « هوآنگوی نیی خینگ » ( قانون پزشکی ) دانشمندان چینی به رشته تحریر در آورده اند ، اما نخستین تألیف علمی مدرن   درباره طب سوزنی در سال 1671 میلادی توسط « ر.پ.هاریو » با عنوان « اسرار طب چینی » توسط این پژوهشگر فرانسوی ، منتشر شده ومورد استقبال فراوان مردم بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است.

اساس پزشکی چینی بر پایه شناخت فلسفه باستانی چین بنا نهاده شده وشامل سه واژه ، « یانگ ، این ، تائو» است. « یانگ » به معنای روشنایی ، «این » به معنای تاریکی و« تائو» به معنای قانون کمال ، که قادر است ارتباط بین عالم صغیر وکبیر را بر مبنای مبدأ وآغاز هر چیزی برقرار سازد وبر تمام فلسفه چین حاکم باشد.

مکانیسم عمل در طب سوزنی
استفاده از چهارده نوع نبض در شریان رادیال واقع در مجاورت برجستگی استخوان در مچ دست توسط پزشکان چینی به عنوان اصول بنیادی طب سوزنی است زیرا اعتقاد بر این است که پزشک می تواند با گرفتن نبض بیمار ، تشخیص دهد که آیا باید انرژی را تقویت ویا تضعیف کند. همچنین حدود 760 نقطه در بدن انسان وجود دارد که از نظر طب سوزنی مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر « سولیه دوموران » پژوهشگر صاحب نام فرانسوی ومؤلف کتاب « خلاصه طب سوزنی » در واقع اولین فردی بود که طب سوزنی را براساس تحقیقات علمی گسترده خود به غرب معرفی کرد وبه عنوان نامزد جایزه نوبل برگزیده شد.

مکانیسم عمل طب سوزنی بدین گونه است که وقتی به بدن یک بیمار، سوزن وارد می سازیم ، در واقع نوعی تحریک بر اعصاب ، عضله، استخوان و پوست ایجاد می کنیم.
این تحریکات از طریق شاخه حسی اعصاب محیطی به نخاع وغده پینه آل وهیپوفیز و سایر مراکز مغزی واعصاب سمپاتیک وپاراسمپاتیک وگوارشی منتقل شده وسبب ازدیاد یا کاهش هورمونها ومواد شیمیایی بدن می شود.

هنگامی که تحریکات مکرر سوزن براساس قانون طب سوزنی در بدن بیمار صورت می گیرد از بدن وی موادی ترشح می کند که سبب بهبودی بیماری فرد می شود. در طب سوزنی این مواد در خون زیاد می شوند : هیستامین ، آدرنالین ، سروتونین ، ملاتونین ، استیل کولین ، آنکفالین ، آندورفین ، کورتیزول، ACTH، دی فنیل آلانین ( البته ترشح نورآدرنالین بر حسب نوع بیماری وشیوه درمان   می تواند کم یا زیاد شود. )

درمان بیماریها با طب سوزنی
برای تسکین درد در بیماریهای مختلف کم کردن فشار خون وبرخی بیماریهای قلبی وعروقی ، کاهش وزن، تنظیم حرکات معده و روده ودرمان بیماریهای گوارشی از جمله ورم وزخمهای معده اثنی عشر، اختلالات کبدی، صفراوی و پانکراس ، ترک اعتیاد به مواد مخدر ، الکل وسیگار ، بیماریهای اعصاب و روان، اختلالات عصبی عضلانی وروماتیسمی از جمله آرتروز، روماتیسم ، فلج اعضای بدن ، اختلالات پوستی ، بیماریهای زنان وزایمان ، کودکان ، بیماریهای ریوی وعفونی وبرخی بیماریهای کلیوی وچشمی از طب سوزنی استفاده می شود.

با روش دیگری به نام « شیاتزو » که به نام طب سوزنی بدون سوزن نیز شهرت دارد ، از طریق فشار بر نقاط حساس بدن ( طب فشاری ) می توان به درمان بسیاری از بیماریها پرداخت .    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha