یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۲
کد خبر: 38408

سلامت نیوز : کرم تریشین ( بیماری کرم خوک ) در بیشتر مناطق دنیا وجود دارد و از طریق خوک و موش می تواند به سایرین منتقل شود. معمولاً لارو کرم تریشین در داخل بافت عضلانی حیواناتی چون خوک و موش وجود دارد و انسان پس از مصرف گوشت خوک آلوده در واقع انگل را وارد رودۀ باریک خود ساخته و پس از مدتی از طریق مدفوع خود کرمهای نر را خارج می سازد. سایر کرمهای باقیمانده از طریق خون به سایر اعضای بدن منتقل شده و به ویژه در عضلات جدار شکم و زبان و حنجره  کوچ می کنند و در داخل عضلات ایجاد تورم وکیست آهکی می کنند.

پستاندارانی چون گربه ، سگ، روباه ، خوک وگراز معمولاً پس از خوردن گوشت موش یا سایر حیوانات آلوده ، بیمار می شوند. انسان هم ممکن است با مصرف گوشت خوک وگراز به این بیماری دچار شود.  در کشورهای اسلامی که از گوشت خوک استفاده نمی کنند شیوع این بیماری نادر است اما در اروپا وامریکای جنوبی، شیوع بیماری تا حدود 12 درصد جمعیت انسانی است. زیرا پختن کامل گوشت وانجماد گوشت به خوبی صورت نمی گیرد.

نشانه های بالینی
تب ، تهوع ، استفراغ ، تعریق شدید، دردهای شکمی، اسهال ساده و خونی، تپش قلب ، بلع دردناک ، بیحالی ، لاغری شدید، تورم شدید دست و پا و کاهش فشار خون.

عوارض
تب، تهوع ، اسهال ، قولنج ، عوارض ریوی، قلبی، مغزی ، چشم ومرگ.

تعداد مرگ ومیر در بیماران مبتلا حتی به 5 درصد نیز می رسد.  

تشخیص
بیوپسی عضله و کشف لارو تریشین ، تستهای سرولوژی و خونی.

درمان
تیابندازول ، مبندازول ، کورتن با دوز بالا به ویژه در مواردی که لارو کرم  به عضلات حمله کند و علائم بالینی شدیدی رخ دهد ضرورت دارد ( گاهی نیز این بیماری خود به خود بهبود می یابد و درمان بیشتر جنبه نگهدارنده دارد).

پیشگیری
پختن گوشت خوک با دمای 77 درجه سانتی گراد به مدت نیم ساعت ویا منجمد کردن گوشت برای حدود 45 روز در حرارت 15 درجه زیر صفر می تواند سبب نابودی انگل تریشین شود. مراقبتهای بهداشتی ونظارت کشتارگاهها نیز ضرورت دارد، اما با نخوردن گوشت خوک می توان برای همیشه از این بیماری در امان بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha