یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۴
کد خبر: 38415

سلامت نیوز : این موضوع در سالیان اخیر نزد پزشکان ومهندسان انفورماتیک ایران وجهان مورد پرسش وابهام بوده است. پزشکان می گوید: آیا ویروس کامپیوتری نیز همانند ویروس انسانی جاندار است؟ آیا قدرت تکثیر وتولید مثل دارد؟ آیا اگر وارد بدن انسان شود بیماری ایجاد می شود؟ آیا می توان آنها را با آنتی بیوتیک نابود کرد؟ و.....

همچنین مهندسان الکترونیک نیز اظهار می دارند: آیا ویروس انسانی نیز همانند ویروس کامپیوتری      می تواند هارد، دیسکها ، دیسکتها ، سی دی ها و برنامه های کامپیوتری را تخریب و نابود کند؟ آیا ویروی انسانی توسط یک برنامۀ ویروس کشی نابود می شود؟ و...

این موضوع نتیجۀ تحقیق نگارنده است که بر آن شدم تا بر این شک و ابهام پایان بخشم و در آگاه ساختن همۀ اقشار جامعه که با کتاب و جراید در ارتباط هستند بکوشم.

الف) ویروس جانوری :
نام «ویروس» از واژۀ لاتین virus به معنای « سمّ »، عامل نقل و انتقال بیماری واگیر و مایۀ فساد گرفته شده است ودر گذشته عقیده بر این بوده است که ویروسها یا سموم توسط هوا، در شب منتقل شده و سبب بروز بیماریهای مختلف در انسان می شوند.

امروزه ثابت شده است که ویروسهای انسانی وحیوانی وگیاهی و سایر ویروسهای جاندار، در حقیقت فاقد ساختمان سلولی هستند، سیتوپلاسم وغشاء دیوارۀ سلولی ندارند ودر بیرون از بدن سلولهای زنده جانداران به حالت مواد شیمیایی بی جان در می آیند. 

هر ذرۀ ویروس جانواری را « ویریون » می نامند. ویروس از دو بخش مرکزی وبیرونی تشکیل شده است. بخش مرکزی ویروسها از یک نوع اسید نوکلئیک (RNA یا DNA) تشکیل شده است که در واقع بخش فعال و ژنتیکی و بیماری زایی ویروس است اما بخش بیرونی ویروسهای جانوری در نقش پوشش حفاظتی و پروتئینی بوده و شامل 95 درصد وزن تکی ویروسی است. 

ویروسهای جانوری در واقع انگل اجباری هستند و غذای خود را از میزبان ( انسان ـ گیاه و...) تهیه        می کنند. ویروسها خاصیت تغییر پذیری زیادی داشته و سالانه هزاران نوع ویروس تغییر شکل داده و بیماریهای گوناگون ایجاد کرده است.

ویروسهای انسانی شامل ویروس : آنفلوآنزا ، سرماخوردگی ، اوریون ، آبله ، سرخک ، فلج اطفال ، سرخجه ، ایدز ، تب درد ، و... است. ( درشت ترین ویروس انسانی آبله وکوچکترین آن، ویروس فلج اطفال است).

ویروسهای گیاهی شامل: ویروس کاهو ، لوبیا، خیار، گوجه فرنگی ، سیب زمینی ، گندم و...

ویروسها به دلیل تغییر پذیری زیادی که دارند معمولاً به انواع آنتی بیوتیکها پاشخ نمی دهند و پس از اتمام دورۀ بیماری زایی شان ( مثلاً از 3 روز تا 10 روز ) خود به خود و حتی بدون دارو خوب می شوند. اما باکیریها و قارچها و انگلها نیازمند آنتی بیوتیک هستند. سلولهای بدن جانوران در برابر حملۀ ویروسها از خود ماده ای به نام « اینترفرون » ترشح می کنند تا در مقابل ویروس نقش حفاظتی بازی کنند. اینترفرون حتی می تواند نقش سرطانزایی برخی از ویروسها را خنثی کند.

ب) ویروس کامپیوتری :
ویروسهای کامپیوتری بسیار شگفت انگیز هستند و از هنگام پدید آمدنشان در اواخر دهۀ 80 میلادی توجه همگان را به خود جلب کردند. آنها همچون ویروسهای طبیعی که به دیگران منتقل می شوند، از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر منتقل می شوند. یک ویروس کامپیوتری در حقیقت یک برنامۀ کامپیوتری است و نه بیشتر و یا کمتر. این ویروس توسط یک انسان به نحوی طرح وبرنامه ریزی می شود تا هدف آن فرد را برآورده سازد. مثلاً فردی در یک نقطه از امریکا ، اروپا  یا آسیا، برای اینکه مزاحمتی برای صاحبان  شرکتها و مؤسسات و کاربران کامپیوتر ایجاد کند وبه خواستۀ تجاری یا سودجویی خود دست یابد  برنامۀ ویروسی را طراحی می کند.

فردی که ویروس تولید می کند در واقع یک برنامۀ کامپیوتری را طی می کند واز طریق دیسکت، email یا اینترنت به کامپیوتر دیگر منتقل می کند ، این برنامه برای کامپیوتر فرد دیگر و یا شرکت دیگر نقش ویروس  و یا سم را دارد که می تواند برنامه های کامپیوتر وی را که در حافظه جای گرفته است تخریب و یا پاک کند و حتی برنامۀ کامپیوتری نیاز دارد وهنگامی که فعال شد ، می تواند دیگر برنامه ها وسندها را آلوده کند.

معمولاً برنامۀ ویروسهای کامپیوتری را نامگذاری می کنند مثلاً : اسبهای تروژان ـ وُرم ـ ملیسا ، I Love you و... خود ویروسهای کامپیوتری نیز دارای اسامی گوناگونی هستند از جنله : سفر ستاره ای ـ نسل بعدی ـ اینترنت ـ قلمرو شکوفه ـ پاکستانی ـ مغز ـ مگ مگ ـ جرزوآلم ـ کارت کریسمس ـ ویروسهای غیر مشهور و...

در سال 1988 میلادی ویروس پاکستانی توانست وارد دنیای کامپیوترهای IBM شده ویکصد دیسک را در دفتر بولتن مجله پراوایدانس آلوده کند و حتی اسناد مراکز پزشکی و دیسکهای دانشجویان دانشگاهها را منهدم سازد.

وقتی ویروس پاکستانی در صفحۀ کامپیوتر مشاهده شود چنین نوشته ای دیده می شود:« به سیاه چال خوش آمدید ....برای واکسیناسیون با ما تماس بگیرند.» و سپس اسم شرکت پاکستانی را لیست می کند. همانگونه که ذکر شد این ویروسها یا توسط افراد مردن آزار ساخته می شوند ویا توسط شرکتهای ارائه کنندۀ برنامه های کاربردی ، تا بدینگونه به سوء استفادۀ تجاری خود دست یابند.

ویروس اینترنت (Internet ): اینترنت در واقع یک شبکۀ گستردۀ کامپیوتری در جهان است که به آژانسها و دانشگاههای مرکزی ، آزمایشگاهها ، پژوهشگاهها، کتابخانه ها (مثلاً میدلاین ) MED LINE، وابسته های دولتی ، آژانسهای خبری تعلق دارد.

ویروس اینترنت در دسامبر 1988 توسط یک دانشجوی دانشگاه آمریکا ( Corner) به این شبکۀ بزرگ جهانی دست یافته و به آن آسیب جدی رساند. به طوری که در تمام کشورهای عضو لطمه وارد ساخت تا به حدی که  اف . بی. آی و سرویس امنیتی امریکا، این حادثه را تحت عنوان کلاهبرداری و سوء استفاده از کامپیوتر به کامپیوتر دیگر تحت پیگرد قانونی قرار داد.

گاهی برنامه های ویروسی به طور پنهانی از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر تحت پوششی از رمز و فریب حرکت می کنند، و اگر به موقع آنها را با برنامۀ « ویروس کش» نابود نکنیم، قادرند تمامی داده های موجود در دیسک سخت را پاک کرده واعداد یک فایل را نامرتب و نابود کند.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha