سلامت نیوز : علت بروز تبخال در روی لب، نوعی ویروس است که به HSV شهرت دارد . در گذشته ایجاد تبخال را ناشی از ترس و وحشت، بیرون آمدن از خانه در شبهای تاریک، جن وپری و... می دانستند که در واقع همگی جزو باورهای غلط بوده اند. ویروس تبخال دو نوع است: یکی مربوط به لب و دهان وچشمها و دستگاه عصبی است و مناطق بالاتر از کمر را درگیر می کند و به نام ویروس تبخال تیپ یک است . نوع دیگر ویروس که به تیپ دو مشهور است در نواحی پایینتر از کمر از جمله نواحی تناسلی را مبتلا          می سازد. ویروس تبخال معمولاً تمایل زیادی به عود مجدد دارد ودر بین افراد یک خانواده مستعد ویا پرورشگاهها واماکن عمومی شایعتر است.

دوره کمون ، تبخال بین 2 تا 12 روز است ودر 85 % افراد علامت خاصی دیده نمی شود. ویروس تبخال معمولاً از راه تماس نزدیک با فرد بیمار انتقال می یابد که می تواند از طریق بزاق ، بوسیدن ، کشتی گرفتن و مقاربت جنسی باشد وحدود 4 درصد مردم این ویروس را همیشه در بزاق خود دارند و در جوامعی که وضعیت بهداشتی و اقتصادی ضعیفتر است، بیشتر رخ می دهد.

تظاهرات بالینی
1ـ بر روی پوست وغشاهای مخاطی نوزدان وکودکان که معمولاً از طریق گذاشتن انگشت در دهان است که می تواند ویروس را از دهان به انگشتان منتقل سازد. در کشتی گیران و بازیکنان راگبی نیز بر اثر تماس بدنی با فرد آلوده امکان ابتلا به وجود می آید.

2ـ عفونت لثه ودهان که به صورت درد دهانی وتب و بدبو شدن دهان و ترشح بزاق مشخص می شود. اگزمای خطرناک بدن نیز گاهی با تبخال رخ می دهد.

3ـ ضایعات چشمی که به صورت التهاب چشمها و پلک بروز می کند.

4 ـ التهاب مغز به صورت آنسفالیت است که می تواند بسیار خطرناک باشد.

5ـ تبخال ناحیۀ تناسلی به ویژه در نوجوانان و بالغان جوان که سابقه فعالیت جنسی را به طور مکرر نشان می دهند به صورت زخم و وزیکول و دلمه نیز عود می کند که در نهایت می تواند به مننژیت نیز منجر شود.

تشخیص
از طریق سابقه و علائم بالینی و بررسی میکروسکوپی و یا تستهای آنتی ژنی والیزا و یا کشت.

درمان
آسیکلوویر به صورت خوراکی و موضعی و یا وریدی می تواند مفید واقع شود. داروهای دیگری مانند: ویدارابین ، تری فلوریدین و همچنین یدوداکسی یوریدین به ویژه برای تبخال چشمی می توانند مؤثر باشند. 

پیشگیری
مادرانی که هنگام حاملگی دچار تبخال کانال زایمان هستند باید به جای زایمان رحمی وطبیعی از روش زایمان سزارین استفاده کنند تا تبخال مادر به نوزاد منتقل نشود. در مورد سایر افراد جامعه در صورت بیمار بودن یکی از افراد ورزشکار ( مانند کشتی گیران ، اعضای تیم راگبی و ورزشکارانی که تماس فیزیکی با هم دارند) ، بقیه باید احتیاطهای لازم را مبذول دارند. در مورد آمیزشهای جنسی باید دقت های لازم به عمل آید و به محض مشاهده هر یک از علائم بیماری اقدام به درمان آن کرد. بوسیدن نیز یکی از راههای انتقال ویروس تبخال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha