سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از مسئولان به‌علت نگرفتن غرامت از شرکت فرانسوی مریو، گفت: متأسفانه وزارت خارجه در دریافت غرامت از شرکت متخلف ضعیف عمل کرده، این در حالی است که کشور عراق توانست غرامت خود را دریافت کند.

مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از مسئولان به‌علت نگرفتن غرامت از شرکت فرانسوی مریو، افزود: متأسفانه مسئولان به‌ویژه وزارت خارجه در موضوع ارتباط با شرکت متخلف ضعیف عمل کرده‌اند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که بر اساس حکم دادگاه شرکت فرانسوی مریو متخلف شناخته شده و باید به بیماران غرامت پرداخت کند، افزود: هم‌اکنون کشورهایی مانند عراق از شرکت متخلف غرامت دریافت کرده است، اما کشور ما در احقاق حق خود عملکرد نامناسبی داشته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تأکید بر این که شرکت فرانسوی مریو مدتی است که اعلام ورشکستگی کرده است، گفت: هم‌اکنون این شرکت سهام خود را به شرکت دیگری واگذار کرده است.

وی با بیان این که هم‌اکنون بیماران هموفیلی در شرایط نامناسبی قرار دارند، بیان کرد: متأسفانه مسئولان از ۱۵ سال قبل تاکنون تنها به پرداخت گوشه‌ای از هزینه‌های بیماران اکتفا کرده‌اند.

پزشکیان تأکید کرد: دستگاه دیپلماسی باید هر چه سریع‌تر برای حل مشکل مالی بیماران هموفیلی برنامه‌ریزی دقیقی را انجام دهد، تا گؤشه‌ای از مشکل‌های این افراد حل شود.

در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ میلادی انستیتو «مریو» فرانسه محصول فاکتورهای انعقادی آلوده به ویروسHIV  برای استفاده بیماران هموفیلی را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق، ایران و... صادر و تعدادی از بیماران هموفیلی را آلوده به این ویروس کرد.

نماینده شرکت فرانسوی «مریو» در ایران پس از بازگشت به فرانسه در نامه‌ای به مقامات ایران، برای نخستین بار این موضوع را افشا کرد اما دولت‌مردان ایران، سال‌ها خرید خون های آلوده را انکار کردند.

به دنبال روشن شدن این موضوع که منشاء آلودگی فرآورده‌های خونی به ویروس  HIV  در پرونده موسوم به هموفیلی‌ها، خارجی بوده است سازمان انتقال خون ایران سرانجام در سال ۱۳۸۷ طرح شکایت علیه شرکت فرانسوی صادرکننده فاکتورهای خونی آلوده به ایران را در دستور کار قرار داد، اما از آن زمان تاکنون شکایت ایران از این شرکت فرانسوی به نتیجه‌ای نرسیده است.

تاکنون ۱۱۴۴ رأی قطعی به نفع بیماران صادر شده که به صورت‌های مختلف افزون‌بر ۱۵ قاضی دستگاه قضایی با صدور این آرا مرتبط بوده‌اند و این آرا نیز به تأیید رییس قوه قضاییه وقت نیز رسیده است که به گفته مسئولان کانون هموفیلی ایران با توجه به این احکام تردیدی در حقانیت بیماران نیست.

اما همان‌گونه که گفته شد متأسفانه با وجود گذشت ۱۵ سال از رسیدگی به این پرونده، بیماران همچنان به حق خود دست نیافته‌اند و دیگر امید خود را برای احقاق حقوق از دست داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha