یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۰
کد خبر: 38427
سلامت نیوز: همه می‌دانند شرایط هوای پایتخت در زمستان بحرانی می‌شود. با این حال جلسات حل مشکل هر سال می‌ماند تا هنگام اوج آلودگی به صورت اضطراری تشکیل ‌شود. مسلم است که برنامه‌های ضربتی و بدون پشتوانه، جوابگوی میزان آلایندگی‌ نیست. گویا همه پذیرفته‌اند که آب دیگر از سر تهران گذشته است و برای نجات این شهر نمی‌توان اقدامی اساسی انجام داد. هشدارها هم آنقدر تکراری و عادی شده است که دیگر کمتر گوشی بدهکار آن است. این گونه است که هوا هر روز آلوده‌تر می‌شود و اهمیت آن روز به روز کمتر.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو؛ استانداری تهران خبر داده است که روزهای آینده، هوا باز هم آلوده‌تر خواهد شد. از این رو یک بار دیگر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران تشکیل  می‌شود. کارگروهی که در هفته‌های گذشته هم تشکیل یافت ولی با طرح‌های غیرقابل اجرا و ایده‌های موقت، نتوانست آلودگی هوا را کاهش دهد و روز روز به میزان آلاینده‌ها افزوده شد.

هفته گذشته، آمارهای غیررسمی عنوان کردند که تنها در مهر و آبان امسال روزانه به طور میانگین 310 نفر در اثر امراض مرتبط با آلودگی هوا جان باخته‌اند. روز پیش نیز اعلام شد که مراکز درمانی با وجود شرایط اضطرار آلودگی هوا، آمادگی لازم برای پذیرش بیماران قلبی و تنفسی را دارند.

با این وجود هنوز هم برخی مسؤولان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را رد می‌کنند و برخی آن را عامل غیرمستقیم یا تشدید کننده بیماری و مرگ و میر می‌دانند.

وزارت بهداشت اعلام کرد که در سال گذشته ۴ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان باختند. با این حال مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بر این باور است که قطعا آمار مرگ و میر بسیار بیشتر از این تعداد است.

در موارد دیگری هم اختلاف نظر وجود دارد. تعداد روزهای آلوده نیز از دیگر موارد بحث برانگیز است که آمارهای متفاوتی از آن ارائه می‌شود. برای مثال معاون سازمان محیط زیست در یک نشست خبری، عنوان کرد که تهران در سال 90 تا کنون 267 روز هوای سالم و پاک داشته و تنها 3 روز هوای ناسالم و 1 روز هوای بسیار ناسالم را تجربه کرده است.

اما بر اساس آمار شهرداری، سال 90 ناسالم‌ترین سال از سال 78 تاکنون بوده است و از ابتدای امسال تاکنون 2 روز پایتخت هوای پاک، 105 روز سالم، 156 روز ناسالم و 3 روز بسیار ناسالم بوده است.

همچنین عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این رابطه گفته است: «بحران آلودگی هوا در سال گذشته یعنی سال 89 بی سابقه بود، به طوریکه 120 روز هوای بسیار ناسالم و تنها یک روز هوای سالم داشتیم. قطعاً رکورد این بحران در سال 90 شکسته می‌شود، چراکه در این مدت هیچ قدمی برای حل مشکلاتی که به این بحران دامن می‌زنند برداشته نشده است.»

علاوه بر نمایندگان مجلس کارشناسان نیز بر این باورند که وضعیت وخامت‌بار کنونی، نشان می‌دهد که هیچ عزم جدی برای مهار آلودگی هوا در پایتخت ایران و دیگر کلان‌شهرهای کشور وجود ندارد. همان‌طور که از آمارهای متناقض نیز پیداست، مسؤولان سعی می‌کنند بار این وظیفه را به دوش دیگری بیندازند و با همین اختلاف‌نظرها برنامه‌های غیرعملی را غیرعملی‌تر سازند.

شهر تهران که در هفته گذشته اوج آلودگی را از سر گذراند، باز هم به روزهای اضطرار نزدیک می‌شود. جالب است که تذکر در مورد آلودگی هوای تهران از سال 1336 شروع شده است و تا کنون طی 54 سال گذشته نه تنها شرایط بهبود نیافته، بلکه بدتر نیز شده است. بدین ترتیب مشخص می‌شود که اگر هشدارها، شعارها و عدم پذیرش مسؤولیت تا 54 سال دیگر هم ادامه یابد، هیچ تأثیری به حال تهران و شهروندانش نخواهد داشت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha