سلامت نیوز :دكتر موسوی چلك: دولت، TSها را به عنوان یك شهروند بپذیرد / تغییر جنسیت TSها عمل زیبایی نیست

تهران‌امروز نوشت: اصرار به عمل جراحی دارند تا هر چه زودتر از بلاتكلیفی‌ای كه دارند خلاص شوند. جراحی آخرین راه‌حل برای آنهاست اما مشكلات اجتماعی كه پس از عمل برایشان به وجود می‌آید تا آخر عمر دست از سرشان بر نمی‌دارد با این حال آنها اصرار دارند كه تیغ جراحی را تجربه كنند تا تكلیفشان با زندگی معلوم شود.اختلال هویت جنسی دلیل انجام سالانه 80 مورد عمل جراحی با مجوز سازمان پزشكی قانونی در كشورمان است.

از سال 82 تاكنون، سازمان پزشكی قانونی، بیش از هفتصد مورد بیمار مبتلا به اختلال هویت جنسی (TS) را پذیرش كرده كه 75 تا 80 درصد آنها را مردان تشكیل داده‌اند اما آمار رسمی تعداد این افراد را یك هزار نفر اعلام می‌كنند كه با آمارهای غیر رسمی بیش از 3 هزار نفر اختلاف دارد.

TSها یا مبتلایان به اختلالات هویت جنسی افرادی هستند كه خود را متعلق به جنس متفاوت با ساختار بدنی شان می‌دانند. این بیماری یك بیماری روحی است كه با مشاوره و روان درمانی هم قابل درمان نیست و البته بسیار با بیماران همجنس گرا تفاوت دارد.

علت به‌وجود آمدن این بیماری هنوز دقیقا مشخص نیست اما دكتر میر جلالی، متخصص پزشكی قانونی معتقد است: ما از همه مادرانی كه فرزند TS دارند سوال می‌كنیم كه آیا در دوران سه ماهگی حاملگی،یك شوك روانی یا عصبی داشته‌اند یانه؟ تعداد نسبتاً زیادی از این افراد جواب مثبت می‌دهند. حوادث ناگواری مثل از دست دادن همسر یا یكی از اعضای خانواده طلاق و ترس‌های شدید برای این افراد در دوران بارداری اتفاق افتاده است.

تعداد زیادی از بیماران ما از جنوب و جنوب غرب كشورمان می‌آیند با یك حساب سرانگشتی می‌توان فهمید زمانی كه مادران این‌ها سه یا چهار ماهه حامله بودند سال‌های اولیه شروع جنگ تحمیلی بوده و این نشان می‌دهد كه شوك عصبی ممكن است باعث ایجاد ترشحات هورمونی خاص ‌شود كه محیط رحم را تغییردهد و روی نحوه رشد مغز جنین تاثیر بگذارد.



عدم پوشش بیمه‌ای برای درمان TSها

دكتر حسن موسوی چلك، رئیس انجمن مددكاری اجتماعی ایران با بیان این نكته كه وزارت بهداشت تا كنون اقدام جدی در خصوص مبتلایان به اختلال هویت جنسی انجام نداده است، به تهران امروز گفت:‌این وزارتخانه تا كنون هیج نظارتی بر مراكز درمانی و فعالیت‌هایی كه درخصوص این بیماران انجام می‌شود، ندارد. موسوی چلك با بیان اینكه بیشترین مشكل افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی در حوزه بهداشت و درمان است، گفت: قرار بود در سال 83 كمیته‌ای در وزارت بهداشت برای بررسی وضعیت TSها تشكیل شود كه تا امروز حتی یك جلسه هم تشكیل نشده است.

رئیس انجمن مددكاری اجتماعی ایران در خصوص خدمات بیمه‌ای این افراد گفت: ‌بیمه‌ها به درمان مبتلایان به این بیماری به عنوان جراحی زیبایی نگاه می‌كنند و از پرداخت هزینه جراحی این افراد خود داری می‌كنند. وی تاكید كرد:‌اكثر این افراد نیازهای مادی دارند و كمك 5 میلیون تومانی سازمان بهزیستی آب باریكه‌ای برای درمان این افراد است.

وی با بیان این نكته كه خانواده و جامعه تلقی درستی از این بیماری ندارند و اكثرا اینگونه افراد را طرد می‌كنند، گفت:‌ در كنار این مشكلات نیازهای مالی برای پرداخت هزینه‌های درمان و گرفتن مجوز برای انجام عمل جراحی از جمله مشكلاتی است كه پیش روی این بیماران قرار دارد.

موسوی چلك گفت: تلاش شده با همكاری مسئولان، نمایندگان مجلس و...از این افراد به عنوان شهروندان جامعه حمایت شود و از خود آنان هم برای جذب حمایت‌ها استفاده شد تا حساسیت مسئولان بر روی آنان بیشتر شود و تلاش‌ها در سازمان بهزیستی به این سمت بود كه این افراد را نه به عنوان مفسد اجتماعی بلكه به عنوان شهروندان جامعه باور كنند.

وی با تاكید بر نقش خانواده‌ها در درمان افراد مبتلا به TS گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد هرگاه خانواده‌ها در درمان این افراد همراهی كردند، درمان‌ها و حمایت‌های روانی به مراتب موفق‌تر بود اما این در حالی است كه اغلب این افراد توسط خانواده‌هایشان طرد شده‌اند و به خاطر عدم شناخت خانواده نسبت به این بیماری به عنوان لكه‌ننگ محسوب می‌شوند.

رئیس انجمن مددكاران اجتماعی ایران در خصوص علت تشدید این بیماری گفت:‌ برخی عوامل در تشدید این بیماری مربوط به الگوهای زیستی است، به عنوان مثال تعاملات خانواده با كودكانشان، پوشاندن لباسهای پسرانه بر تن دختران، برخوردهای مستبدانه و غیره از جمله عواملی هستند كه به این موضوع دامن می‌زنند.

موسوی چلك در خصوص سیر مراحل قانونی انجام عمل جراحی در این بیماران گفت:‌ روال قانونی این است كه ابتدا فرد به مشاور روان‌پزشكی ارجاع داده می‌شود تا بررسی شود آیا با مشاوره روانپزشكی امكان درمان وی وجود دارد یا آنقدر این احساس با او عجین است كه قابل برگشت نیست و حتما باید عمل تغییر جنسیت انجام شود. اگر طی مصاحبه‌ها و مشاوره‌های مكرر لزوم این عمل تأیید شد و با نظر به نتایج آزمایش‌های پزشكی و روانپزشكی كمیسیون تخصصی مربوطه در پزشكی قانونی مجوز تغییر جنسیت را برای فرد متقاضی صادر می‌كند.



هزینه بالای عمل جراحی

دكتر علیرضا كاهانی، متخصص پزشكی قانونی نیز با بیان اینكه اختلال هویت جنسی، بیماری است كه بیمار خود آن را انتخاب نكرده بلكه به او تحمیل شده است، اظهاركرد: چهارنوع جنسیت شامل جنسیت ژنتیكی، جنسیت هورمونال، جنسیت ظاهری و جنسیت روانشناسانه وجود دارد كه در شخص TS جنسیت‌ها در تعادل وجود دارد و فرد درصدد آن است كه با تغییر در وضعیت جسمی خود تسكینی برای این وضعیت پیدا كند.وی تصریح كرد: در تمام كشورها بیماران TS مشكلات روانی و اجتماعی دارند اما در كشور ما این مشكلات بیشتر است و اغلب این بیماران مورد پذیرش جامعه و خانواده قرار نمی‌گیرند.

كاهانی با اشاره به هزینه‌های هنگفت درمان و مشكلات عاطفی این بیماران افزود: در برخی مواقع پس از مراجعه به روانپزشك و روانشناس، این بیماران برای سركوب تمایلات خود ناچار به استفاده از داروهای روانگردان می‌گردند.



پشیمانی نتیجه مشاوره نادرست

دكتر شهریار كهن زاد، جراح كلیه و فوق تخصص بیماری جنسی نیز نگاه جامعه به این افراد را یكی از مشكلات اصلی TSها عنوان كرد و گفت:‌ بسیاری از خانواده‌ها، نسبت به فرد مبتلا به این بیماری ـ كه در خانواده دارند ـ رفتار مناسبی نداشته و اغلب آنها را طرد كرده یا مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

وی با اشاره به این كه برای آماده سازی بیمار از نظر روحی برای انجام عمل بین 6 تا 10 ماه زمان لازم است، اظهار داشت: اگر این مدت پشت سر گذاشته نشود، بیمار از لحاظ روحی آماده عمل جراحی نیست و در صورت انجام عمل جراحی، پیامدهای بدی در انتظار بیمار خواهد بود، زیرا برخی افراد پس از انجام عمل جراحی احساس پشیمانی می‌كنند و چون دیگر راه برگشتی نیست، خودكشی می‌كنند و گاه در برخی موارد نیز دیده شده كه فرد از انجام عمل منصرف شده و راه‌های دیگر همچون درمان با دارو یا روان درمانی را انتخاب می‌كند؛ البته این افراد، كسانی هستند كه از ابتدا هم مشكل آنها حاد نبوده است.

دكتر سیدمهدی صابری، روانپزشك پزشكی قانونی، نیز معتقد است: از لحاظ علمی، هر بیماری كه قصد عمل تغییر جنسیت را دارد، باید یك تا دو سال هورمون‌درمانی كرده و به صورت آزمایشی در نقش جنسی مخالف زندگی كند تا در مورد تصمیم خود نسبت به عمل جراحی اطمینان یابد، زیرا پس از عمل هیچ راه بازگشتی وجود ندارد. طی این مدت هم می‌توان برای آنها كارت موقت هویت صادر كرد. حال آنكه در كشور ما عملا چنین دوره‌ای وجود ندارد و بیمار بدون گذراندن دوره آزمایشی، اقدام به عمل می‌كند كه این نگران كننده است.

وی تصریح كرد:‌‌ بسیاری از مبتلایان به اختلال هویت جنسی به اختلال‌های روانی از جمله افسردگیهای شدید مبتلا هستند كه به مجوز عمل نیاز ندارند.



درخواست كمك و حمایت از موسسه رویان

دبیرانجمن مبتلایان به اختلال هویت جنسی هم از موسسه رویان درخواست كرد تا به عنوان تنها نهادی كه قادر به كمك به TSهای ایرانی است، به نیازهای آنها پاسخ گوید.

ترانه آرام با بیان اینكه بزرگترین مشكل TSها در كشور مشكل اطلاع‌رسانی به جامعه است، اظهار كرد: اگر فرهنگ جامعه حل شود دیگر به چشم همجنسگرا یا دو جنسی به مبتلایان به اختلال هویت جنسی نگاه نمی‌شود و حضور این افراد در جامعه پذیرفته می‌شود.

وی افزود: اگر خانواده‌ها فرزندان مبتلا به اختلال هویت جنسی خود را بپذیرند 60 درصد مشكل این افراد حل می‌شود و مابقی هم برعهده دولت است تا با تصویب بودجه، ایجاد سازمانی مجزا برای رسیدگی به وضعیت این افراد،‌ساخت پانسیون و تقویت نهادهای حمایتی به كمك این افراد بشتابد.

دبیر انجمن مبتلایان به اختلال هویت جنسی در ادامه گفت: اغلب ترنس‌ها به امید كمك‌های بهزیستی برای درمان از كل كشور به تهران می‌آیند و این در حالی است كه بهزیستی گاه از دادن 5 میلیون تومان كمك بلاعوض به ترنسكسوال‌ها خودداری می‌كند و در این میان ترنس‌ها آزار می‌بینند.

آرام در ادامه تاكید كرد: ضروری است كه برای ترنسكسوال‌ها مانند مبتلایان به بیماری‌های خاص بنیاد مجزا ایجاد شود تا مشكلات این افراد را پیگیری كند و از شخص وزیر بهداشت درخواست حمایت‌های ویژه در این زمینه را داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha