سیامك مره صدق عضو كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد كه آلودگی‌ها هم روی زندگی افراد مبتلا به بیماری خاص تنفسی- عروقی تاثیر دارد و هم در افزایش سرطان به‌ویژه در كودكان موثر است.

سلامت نیوز : یك عضو دیگر كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی مباحث زیست‌محیطی و سلامت را یك موضوع فرا دستگاهی می‌داند كه احتیاج به تشكیل یك كمیته وكارگروه برای برنامه ریزی دارد
در حالی كه رئیس پزشك قانونی كشور در آخرین اظهار نظرش، مرگ‌ها براثر آلودگی هوا را دروغی بزرگ دانسته بود، معاون وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشكی كشور اعلام می‌كند مرگ 4 هزار نفر در سال براثر آلودگی‌ها را نه رد می‌كنیم نه تكذیب!.

به گزارش تهران امروز،«علیرضا مصداقی‌نیا» معاون وزیر بهداشت اعتقاد دارد كه دانستن تعداد واقعی مرگ ومیرها براثر آلودگی هوا هیچ فایده‌ای برای مردم ندارد!



برنامه كوتاه مدتی برای حل معضل آلودگی وجود ندارد

«سیامك مره صدق» عضو كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «تهران امروز» اعتقاد دارد كه آلودگی‌ها هم روی زندگی افراد مبتلا به بیماری خاص تنفسی- عروقی تاثیر دارد و هم در افزایش سرطان به‌ویژه در كودكان موثر است.او همچنین از احتمال مسمومیت به فلزات و گازها براثر آلودگی هوای پایتخت خبر می‌دهد. اما او آب پاكی را روی دست همگان می‌ریزد و می‌گوید: «برنامه كوتاه مدت برای حل معضل آلودگی‌ها وجود نداردو باید به انتظار برنامه‌های بلندمدت ماند.»

او برنامه‌های بلندمدت را بهسازی شبكه حمل ونقل عمومی می‌داند كه درایستگاه بی پولی دولت متوقف شده است و هنوز دولت راضی به شل كردن سركیسه برای پرداخت معوقات آن نیست. او همچنین خروج صنایع از شهر و موتورسیكلت‌ها از پایتخت را از جمله برنامه‌های بلند مدت می‌داندكه البته زمانی هم برای‌ انجام آنها مشخص نمی‌كند. او همچنین می‌گوید:

«‌ استانداری به تاثیر آلودگی روی سلامت شهروندان كاملا واقف است.»

مره صدق، در پاسخ به این سوال كه برنامه‌های بلند مدت كی انجام می‌شود، می‌گوید: «برنامه‌های بلندمدت ومیان مدت را نمی‌شود یك شبه به پایان رساند.»

موضوع آلودگی فراتر از یك دستگاه ‌است!

«اكبر رنجبرزاده» عضو دیگر كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با «تهران امروز» مباحث زیست‌محیطی و سلامت را یك موضوع فرا دستگاهی می‌داند كه احتیاج به تشكیل یك كمیته وكارگروه برای برنامه ریزی دارد. به گفته او تاكنون گزارش كاملی از مرگ ومیرها براثر آلودگی هوا داده نشده است. به اعتقاد او یك سازمان قوی بایك مجموعه پژوهشگر باید روی تاثیر آلودگی‌ها روی سلامت شهروندان تحقیق كنند. «علیرضا مصداقی‌نیا» معاون بهداشتی وزیر بهداشت به رغم آمادگی كه مرضیه وحیددستجردی وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشكی از خود برای اعلام تعداد مرگ ومیرها براثر آلودگی‌ها و به میز محاكمه كشاندن مقصران نشان داده ‌بود بین تكذیب یا تایید 4 هزار مرگ براثر آلودگی‌ها در هرسال مردد است. البته او اعلام می‌كند كه وزارت بهداشت برای کاهش آ‌لودگی هوا هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد. به گفته مصداقی نیا ۷۰ درصد آلودگی هوا به علت تردد خودروهای آلاینده است که بخش صنعت باید فکری بکند ما فقط نگرانیم. او می‌گوید: «ما فقط می‌توانیم به مردم اعلام کنیم هوا سالم است، یا در مرحله هشدار یا اضطرار است و این آلودگی‌ها چه عوارضی برای مردم دارد، اما دنیا توانسته است آلودگی شهرهای بزرگ را مهار کند. راه حل آن هم استانداردسازی خودروها، استاندارد سازی سوخت، کنترل ترافیک و استفاده جمعی مردم از وسایل حمل و نقل عمومی است.» او در پاسخ به این پرسش که تلفات سالانه آلودگی هوا چقدر است و آیا آمار مرگ سالانه ۴ هزار نفر را که دستگاه‌های دیگر اعلام کردند،‌قبول دارید، می‌گوید: «اعلام تلفات آلودگی هوا چه کمکی به مردم می‌کند، مهم این است که سلامت مردم در خطر است و باید مراقب باشیم.»

او در نهایت می‌گوید آماری در این زمینه ندارم تا باز هم این سوال به‌وجودبیاد كه نتیجه تحقیقات خانم وزیر چه شد؟ به گفته مصداقی نیا معاون وزیر بهداشت هم، پدیده اینورژن یا وارونگی هوا در فصول سرد سال یک پدیده طبیعی است که طی آن هوای پایین سردتر و هوای بالا گرمتر است به همین علت تبادل هوا انجام نمی شود و باعث می‌شود آلودگی هوا در محیط باقی بماند.

مصداقی نیا همچنین می‌گوید: «هوای تهران از همه انواع آلودگی‌ها دارد و در کنار آلودگی‌های گازی مانند co و so2 مهمترین آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که به نسوج ریه نفوذ می‌کنند و باعث بیماری و حتی مرگ می‌شوند.» به گفته او وزارت بهداشت وظیفه‌ای در مقابل مرگ ومیرها ندارد وفقط می‌تواند اظهار ناراحتی كند.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید:‌ «این درست نیست که در فصول سرد و زمستان موضوع آلودگی هوا مطرح می‌شود و بعد از مدتی با گرم شدن هوا موضوع از ذهن‌ها پاک می‌شود، همه دستگاه‌های اقتصادی، اجتماعی و شغلی باید در تمام سال به این موضوع توجه جدی داشته باشند و کنترل این مسئله جزو اولویت‌های کاری آنها باشد.» هرچند حرف‌های علیرضا مصداقی نیا آخرین امیدها به وزارت بهداشت برای مشخص ساختن تعداد واقعی مرگ ومیرها وجلوگیری از افزایش آنها را كمرنگ می‌كند اما او به یك نكته خوب اشاره می‌كند. آذر گذشت و دی ماه هم به‌زودی می‌گذرد تا دوباره برگزاری جلسات كمیته اضطراری و هشدار برای آلودگی هوا به فراموشی سپرده شود تا یك سال دیگر این سوال پرسیده شود كه كدامیك از برنامه‌های میان مدت وكوتاه مدت برای رهایی یك شهر 12 میلیون نفری از سم‌های كشنده انجام گرفته است؟ سوالی كه ممكن است هیچ پاسخی از سوی مسئولان نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha