دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 38439
سلامت نیوز : آلودگی هوا در تهران بختكی است كه سالانه و خصوصا در مواعد پدیداری وارونگی هوا در ایام سرد سال از جان و سلامت شهروندان قربانی می‌گیرد. قدر مسلم اگر خسارات مالی محسوس و نامحسوس آن را تخمین بزنیم، رقمی قابل توجه خواهد بود. شكر خدا نیمه نخست آذرماه امسال بارندگی‌های پاییزی به داد هوای تهران رسید و آلودگی هوای شهر را به تعویق انداخت اما با تاخیر بارش‌های آسمانی، صحنه آشنا و مانوس آسمان تیره و غبارآلود پایتخت را طی این روزها شاهد بودیم و قطعا با تداوم این روند سریال تكراری دهشتناك‌تری را مشاهده خواهیم كرد... پیامدهای مخرب این بحران در بیان كارشناسان، گستره و مختصات این خطر را عیان‌تر می‌كند. به عنوان بخشی از استنادات موجود در فضای رسانه‏ای موارد ذیل قابل توجه است:

1-وحید نوروزی، مدیرعامل مركز معاینه فنی خودرو شهرداری تهران در وبلاگش «آوای سبز» به نقل از كاظم ندافی، مدیركل بهداشتی محیط كار وزارت بهداشت در جلسه‏ای با نمایندگان تهران آمار مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی هوا را به تفكیك دو هزار و 658 فوتی از ذرات معلق، 15 نفر از CO2، 72 نفر به واسطه ازن و 896 نفر از دی‌اكسید نیتروژن اعلام كرد (منبع سایت تابناك).

2- كاظم ندافی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام كرد آلودگی هوا سال گذشته جان سه هزار و500 تا چهار هزار نفر را گرفته است و بیشتر افرادی كه جان خود را از دست می‌دهند یا به بیماری‏های قلبی- عروقی و تنفسی مبتلا یا افراد سالخورده بودند (منبع: سایت آفتاب‌نیوز مورخ 7/9/89 كدخبر114926).

3- غلامرضا معصومی، رییس مركز فوریت‌های پزشكی وزارت بهداشت: ماموریت‏های اورژانس تهران بر اثر آلودگی هوای تهران 60 درصد افزایش‌داشته است.
و بسیاری از بیماران قلبی و تنفسی دچار مشكل شده‏اند (منبع خبرگزاری جمهوری اسلامی به تاریخ 6/9/89 كد خبر 30113329).

4- آقاجانی، مشاور وزیر بهداشت: براساس آمار سال 1387 بالغ بر 3600 مرگ مرتبط با آلودگی هوا در تهران به ثبت رسیده است. او همچنین می‌گوید: آسیب‌پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بیشتر از سایرین است. مثلا كودكان و سالمندان بیشتر از آلودگی آسیب می‏بینند. برخی بیماری‏ها مثل آسم و بیماری‏های قلبی و ریوی نیز در مواقع آلودگی هوا تشدید می‌شود. (سایت عصر فردا مورخ 14/9/89 كد خبر15310) .

5- سقط جنین در مناطق آلوده تهران 40 درصد بیشتر از سایر شهرهاست و طبق اعلام بانك جهانی ایران متحمل پرداخت هشت‌میلیارد دلار خسارت بابت آلودگی هوا شده است (نشریه دادستان، شماره اول-ویژه‌نامه همایش دادستان‌ها صفحه 60).

6- انوشیروان محسن، نماینده مجلس و عضو فراكسیون مدیریت شهری: خسارت چهار روز تعطیلی تهران در سال 89 بالغ بر شش‌میلیارد دلار است (منبع روزنامه خراسان مورخ 14/9/89).

7- براساس اعلام بانك جهانی میزان خسارت ذرات معلق در هوای تهران به‌طور متوسط سالانه 600 میلیون دلار و در هفت شهر بزرگ كشور برابر 5/1 میلیارد دلار است (منبع جام جم آنلاین مورخ 17/9/89 كد خبر 100892807980).گرچه به‌نظر می‌رسد برخی از این آمارها از دقت لازم برخوردار نیست اما انتظار می‌رود اهمیت موضوع آلودگی هوا، آن‌طور كه واقعا هست دغدغه برانگیزد و برای آن تدبیراندیشی شود و همان‌گونه كه برای اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی، كمیته ویژه و تدابیر خاص اندیشیده شد، برای موضوع آلودگی هوا كه چونان قاتل خاموشی با پنبه سر می‌برد و سالانه هزاران قربانی می‌گیرد، از كیسه بیت‌المال هر ساله مبالغ هنگفتی به باد می‌دهد، ده‌ها بحران و مصیبت برای شهروندان ایجاد می‌كند و تاراج حقوق شهروندی را در پی دارد، كمیته ویژه كارشناسی، ریشه‌یابی و چاره‌اندیشی راه‌اندازی شود.

 تشكیل كمیته ویژه قضایی-تعقیب كیفری مسوولان اهمال‌كننده در امر كنترل، مهار و پیشگیری از آلودگی هوا و اتخاذ یك سلسله تدابیر حمایتی ویژه در راستای احقاق و استیفای حق سلامت و حیات شهروندان از جمله تدابیری است كه دستگاه قضا باید به آن عنایت كند. اگر هر فعل یا ترك فعلی از ناحیه متولیان امر، چهره جرم به‌خود بگیرد علی‌القاعده مدعی‌العموم باید به‌عنوان مهم‌ترین ركن پشتوانه حقوق مردم و تضمین‌گر حقوق شهروندی، مبادرت به تعقیب متهم و صدور كیفرخواست و... كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha