دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 38444

کارشناسان تغذیه معتقدند که روزانه باید نیاز بدن به فیبرهای محلول و نامحلول را تامین کرد که این میزان مصرف باید دو سوم از نوع نامحلول و یک سوم از نوع محلول فیبر باشد.

سلامت نیوز: همان طور که می دانید فیبرهای گیاهی به دو نوع محلول و نامحلول تقسیم می شود.کارشناسان تغذیه معتقدند که روزانه باید نیاز بدن به فیبرهای محلول و نامحلول را تامین کرد که این میزان مصرف باید دو سوم از نوع نامحلول و یک سوم از نوع محلول فیبر باشد.

دکتر احمدرضا درستی متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که سبوس تمام غلات از جمله گندم، برنج و جو علاوه بر مقدار فراوان فیبر نامحلول، مقدار قابل توجهی ویتامین از گروه B و برخی املاح از جمله کلسیم و منیزیم دارد، می افزاید: فیبر غلات بیشتر از نوع نامحلول است و ما به مصرف روزانه این نوع فیبر نیاز داریم. به طوری که اگر تنها از فیبر محلول که در میوه ها وجود دارد استفاده شود، این امر به دفع مواد مغذی همراه فیبر می انجامد و علاوه بر آن مصرف فیبر محلول باعث یبوست خواهد شد.
وی با اشاره به این که ویتامین های سبوس از گروه ویتامین B و به خصوص تیامین برای بدن بسیار ضروری است، به خراسان افزود: کمبود این ویتامین به سیستم مغز و اعصاب صدمه می زند و کمبود طولانی مدت آن باعث فلج(بیماری بری بری) خواهد شد.این متخصص تغذیه میزان نیاز روزانه بدن به فیبررا ۳۰ گرم عنوان می کند که باید به طور طبیعی ۲۰ گرم آن از نوع نامحلول و ۱۰ گرم آن از نوع فیبر محلول در میوه ها و سبزیجات تامین شود.
وی می افزاید: این میزان فیبر مورد نیاز از طریق مصرف نان های با کیفیت سبوس دار تامین می شود و به مصرف جداگانه سبوس نیازی نیست.

دکتر درستی با اشاره به این که توصیه می شود بیماران خاص، مبتلایان به دیابت و افراد چاق مصرف روزانه سبوس را افزایش دهند، می افزاید: این افراد می توانند روزانه تا ۵۰ گرم فیبر مصرف کنند.مصرف سبوس به شکل پودرشده و یا نوشیدن آب سبوس خیسانده شده مفید است.وی با اشاره به این که ویتامین ها و املاح موجود در سبوس علاوه بر ایجاد آرامش سیستم عصبی باعث رشد مو نیز می شود، می افزاید: برای افرادی که کمبود ویتامین B و فیبر نامحلول دارند توصیه می شود سبوس را شب در آب خیس کنند و صبح آب صاف شده آن را میل کنند.

دکتر درستی با اشاره به این که در سبوس اسیدفیتیک وجود دارد که ترکیب فسفره است و مانع از جذب املاح از جمله آهن می شود می افزاید: در روند تخمیر خمیر و تهیه نان این اسید شکسته می شود. بنابراین توصیه استفاده از سبوس به همراه ماست، علمی نیست، زیرا مصرف سبوس مانع از جذب آهن مواد غذایی می شود.کارشناسان تغذیه توصیه می کنند سبوس آرد جدا نشود و تخمیر نان به خوبی انجام گیرد.
وی می افزاید: مصرف نان کاملا برشته شده ارزش غذایی بسیار کمی دارد و اگر سوخته باشد عامل ایجاد سرطان خواهد شد.بنابراین توصیه می شود افراد از قسمت های کاملا برشته شده یا سوخته نان استفاده نکنند.آن قسمت های نان که چندان برشته نشده دارای اسید آمینه های ضروری است. بنابراین تنها حرارت دیدن نان به شرط تخمیر مناسب خمیر کافی است و نیاز به برشته شدن ندارد.

کنجد روی نان


به گفته وی کنجد باید در شرایط مناسب نگه داری شود، در غیر این صورت کپک می زند و سم اکسی توسین ترشح می کند که باعث مسمومیت می شود. از طرفی اگر کنجد روی نان بسوزد و یا زیاد برشته شود ارزش غذایی خود را از دست می دهد، بنابراین بهتر است کنجد را جداگانه مصرف کنیم تا از ارزش غذایی آن بهره ببریم.

روغن سبوس

دکتر درستی معتقد است: روغن سبوس بیشتر غلات از نظر ارزش غذایی با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد. روغن سبوس غلات دارای آنتی اکسیدان های مفید از جمله بتاکاروتن است که برای سلامت بسیار مفید است و باعث کاهش کلسترول خون می شود.توصیه این متخصص تغذیه این است که افراد از همه انواع روغن های گیاهی مصرف کنند تا از تمام ارزش غذایی آن بهره مند شوند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha