معاون عمرانی استاندار تهران با اشاره به اینکه آلودگی هوا مستقیماً موجب مرگ نمی‌شود، گفت: کسانی که در تهران زندگی می‌کنند، عمرشان به دلیل آلودگی هوا کمتر می‌شود.

سلامت نیوز: معاون عمرانی استاندار تهران با اشاره به اینکه آلودگی هوا مستقیماً موجب مرگ نمی‌شود، گفت: کسانی که در تهران زندگی می‌کنند، عمرشان به دلیل آلودگی هوا کمتر می‌شود.

محمدرضا محمودی در گفت‌وگو با فارس درباره آلودگی هوای شهر تهران اظهار داشت: استانداری تهران به دو شکل برنامه‌های بلند و میان مدت درباره آلودگی هوای شهر تهران اجرا می‌کند.
 
وی درباره برنامه‌های بلندمدت، گفت: طرح جامع کاهش آلودگی‌ هوای شهر تهران از کارگروه آلودگی هوای استان تهران مقدمات آن آغاز و به تصویب هیئت دولت رسید و در تمام کلان شهرهای کشور توسعه پیدا کرد.

وزارت نفت و صنایع باید تولیدات استاندارد داشته باشند

محمودی ادامه داد: این طرح 5 ساله است و در آن وظیفه هر نهاد مشخص شده که در این مدت چه اقدامی را باید انجام دهد به عنوان مثال وزارت نفت باید استاندارد سوخت را به اعداد و ارقام مطلوب برساند و وزارت صنایع موظف شده تولید خودروها را به استاندارد برساند.

سال گذشته 35 روز سکون هوا داشته‌ایم

محمودی با اشاره به اینکه در سال گذشته 35 روز سکون هوا داشته‌ایم، گفت: در زمان‌هایی که هیچگونه خروج هوای آلوده از استان تهران اتفاق نمی‌افتد کمیته‌ اضطراری آلودگی هوا را تشکیل می‌دهیم.

معاون عمرانی استاندار تهران گفت: در کارگروه‌های کاهش آلودگی هوا که به صورت ماهانه تشکیل می‌شود اساتید دانشگاه‌ها حضور دارند و از نظراتشان استفاده می‌کنیم، در تدوین برنامه کاهش آلودگی هوا اساتید دانشگاهی نقش داشتند ولی در کمیته کاهش آلودگی هوا فقط نماینده دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزارت بهداشت و درمان شرکت می‌کند چرا که باید تصمیم‌های مقطعی گرفته می‌شد.

علاقه‌ای به تعطیلی تهران نداریم


وی در پاسخ به این پرسش که آیا تعطیلی آخرین گزینه است، بیان داشت: خیلی علاقه نداریم که تعطیلی داشته باشیم چرا که در این صورت در اقتصاد کشور تأثیر دارد، تهران با تمام شهرستان‌ها و استان‌های کشور ارتباط بسیار تنگاتنگی دارد و دوست نداریم این کار انجام شود ولی وقتی چاره‌ای نداریم مجبوریم بگوییم مردم از شهر بیرون بروند تا شش‌های آنها هوای خوب دریافت کنند.

محمودی بابیان اینکه دوست نداریم بر اثر آلودگی هوا تعطیلی داشته باشیم، گفت: برای سلامتی شهروندان این کار را انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه غیر از تعطیلی راه‌های دیگر نیز وجود دارد، گفت: راه‌های دیگر نیز وجود دارد از جمله می‌توان مانند سال گذشته طرح زوج و فرد را از در منزل اجرا کرد و یا خودروهای تک سرنشین را اجازه ندهیم تردد کنند.


برنامه‌ای برای کاهش ساعت کاری ادارات نداریم


به گفته محمودی کاهش ساعت کاری ادارات به دلیل تأثیر در کاهش ترافیک شهر تهران و آلودگی هوا ادامه دارد و برنامه‌ای برای کاهش دوباره ساعت کاری ادرات نداریم.

وی گفت:‌ در حال حاضر در شرایط "ناسالم" هستیم و تقاضا داریم همشهریان از وسیله شخصی کمتر استفاده کنند به خاطر همکاری جمعی و سلامت خود و فرزندانشان این کار را انجام دهند.

در صورتی که به مرحله حاد برسیم تعطیلی تهران تنها راه‌حل است


محمودی تأکید کرد: در صورتی که در وضعیت اضطرار باشیم تنها راهکار کاهش آلودگی هوا تعطیلی نیست می‌توانیم تردد وسایل شخصی را محدود کنیم و در صورتی که به مرحله حاد برسیم تعطیلی تهران تنها راه‌حل است.

در آینده‌ای نزدیک استاندارد سوخت به یورو 5 افزایش می‌یابد

معاون عمرانی استاندار تهران درباره افزایش کیفیت سوخت بیان داشت: هر چه تکنولوژی افزایش پیدا می‌کند استاندارد کیفیت سوخت هم افزایش می‌یابد. زمانی استاندارد سوختمان یورو 3 بود، الان یورو 4 است و در آینده استاندارد یورو 5 در استان تهران اجرایی می‌شود.
 
معاون عمرانی استاندار تهران اضافه کرد:‌ در سال گذشته بیش از یک صد میلیارد تومان برای افزایش کیفیت سوخت به استاندارد اختصاص دادیم.

وی گفت: تمامی پالایشگاه‌ها بر اساس طرح جامع 5 ساله کاهش آلودگی هوا جزء وظایف وزارت نفت است که استاندارد سوخت را بالا ببرد تا سموم کمتری تولید شود.

محمودی در پاسخ به پرسشی که آیا مرگ 4 هزار نفر به علت آلودگی هوا صحت دارد، اظهار داشت: 4 هزار نفر در اثر آلودگی هوا زمان عمرشان کوتاه‌تر شد ولی اعلام کنند صرفا آلودگی هوا کسی را کشته است صحت ندارد.

محمودی تأکید کرد: تا پایان هفته آلودگی هوا ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha