دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 38448
سلامت نیوز: مدیر كل هواشناسی استان تهران با اشاره به آغاز پایداری جوی در پایتخت از تشدید آلودگی هوا از روز دوشنبه خبر داد و گفت: وضعیت پایداری جوی تا پایان هفته ادامه می‌یابد و قرار است فردا جلسه كمیته اضطرار آلودگی هوا برگزار شود.

مهندس محسن جباری روز یكشنبه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینكه غلظت آلاینده ذرات معلق كمتر از 5/2 میكرون هم‌اكنون فراتر از حد مجاز است، افزود: آمارها نشان می‌دهد كه تهران دو هفته است كه در شرایط پایدار جوی قرار دارد اما به دلیل موج‌های ضعیفی كه داشتیم به حالت اضطرار نرسیدیم.

وی با اشاره به اینكه قرار است روز دوشنبه جلسه كمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشكیل شود گفت: در این جلسه با توجه به انباشت آلاینده‌ها و ادامه پایداری جوی تا پایان هفته در خصوص تعطیلی‌ها یا اقدامات دیگر تصمیم‌گیری شود.

مدیركل هواشناسی استان تهران با تاكید بر اینكه بیشترین غلظت انباشت آلاینده‌ها برای روز چهارشنبه در تهران پیش بینی می‌شود، گفت: بر این اساس انتظار داریم از فردا میزان دید افقی در تهران و شهرهای صنعتی از جمله اصفهان و مركزی كاهش یابد كه بدین‌ترتیب احتمال اختلال در پروازهای فرودگاه‌های این استان‌ها پیش‌بینی می‌شود.

هوای تهران همچنان در شرایط «ناسالم» است


دكتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران نیز با اشاره به اینكه هم‌اكنون غلظت آلاینده ذرات معلق كمتر از 5/2 میكرون در شرایط «ناسالم» قرار دارد ، گفت: غلظت این آلاینده در پارك رازی در شرایط «بسیار ناسالم» قرار گرفته است.

وی افزود: بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران هم‌اكنون از غلظت آلاینده مونوكسیدكربن، دی‌اكسید نیتروژن و ذرات معلق كمتر از 10 میكرون نسبت به روزهای گذشته در همین ساعات كاسته و بر غلظت آلاینده‌های اوزون، دی‌اكسید گوگرد و ذرات معلق كمتر از 5/2 میكرون افزوده شده است.

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با توصیه به گروههای حساس مبنی بر عدم تردد در شرایط غیرضروری در تهران افزود: گزارش هواشناسی حاكی از آسمانی صاف تا كمی ابری در پاره‌ای نقاط غبارآلود است كه بدین‌ترتیب انتظارمی‌رود شاخص كیفیت هوا در شرایط «ناسالم» باقی بماند.

وی تصریح كرد: آمارهای ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نشان می‌دهد هم‌اكنون ایستگاه‌های پونك، شهرداری منطقه 10 و دانشگاه شهید بهشتی به لحاظ آلاینده دی‌اكسید نیتروژن، اتوبان محلاتی و آزادی به لحاظ آلاینده ذرات معلق كمتر از10 میكرون و تمامی ایستگاه‌های مورد سنجش در تهران به جز پاسداران و شهرك چشمه به لحاظ آلاینده ذرات معلق كمتر از 5/2 میكرون فراتر از حد مجاز هستند.

هشدار نسبت به افزایش غلظت آلاینده‌ها در 3 كلانشهر كشور

سازمان هواشناسی كشور نیز در اخطاریه ویژه‌ای نسبت به افزایش غلظت آلاینده‌ها طی روزهای سه‌شنبه تا پنجشنبه در سه كلانشهر كشور هشدار داد.

با پیش‌بینی تداوم پایداری، بالا بودن پتانسیل آلودگی و انباشت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت و تشدید این شرایط طی روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه، دید افقی و كیفیت هوا در كلانشهرهای صنعتی كاهش می‌یابد. از این رو توصیه می‌شود كه افراد آسیب‌پذیر از جمله سالخوردگان و كودكان در این مدت از تردد غیرضروری در سطح شهرهای پرجمعیت به ویژه تهران، اصفهان و مركزی خودداری كنند.

طی روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه دمای هوا در سواحل دریای خزر بین پنج تا 10 درجه افزایش می‌یابد. از این رو در مناطق كم‌ارتفاع استان‌های گیلان، مازندران و گلستان ورزش باد گرم پیش‌بینی می‌شود.

طی روز دوشنبه در نوار شرقی كشور سرعت وزش باد افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود كه این شرایط در روز سه‌شنبه نیز ادامه داشته باشد. از این رو از بعدازظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه گرد و خاك در شمال سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی رخ خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha