سلامت نیوز :رئیس بخش ژنتیك مولكولی بیمارستان صارم گفت: استعداد ابتلا به سرطان پستان و تخمدان با انجام تست های تشخیصی ژنتیك در كشور قابل تشخیص است.
دكتر مهرداد نوروزی نیا با اعلام این مطلب افزود: با تست های ژنتیكی می توان امكان جهش ها یا عیوب ژن هایی را كه باعث استعداد ابتلا به سرطان می شوند، تشخیص داد.
وی اظهار داشت: در زمان مشاوره ژنتیك، پزشك متخصص، فرد را در جریان دو نوع ریسك قرار می دهد. نخست، ریسك داشتن مشكل ژنتیك و دوم ریسك ابتلا به سرطان.
در صورتی كه فردی حامل جهش ژنتیكی خانوادگی باشد، نتیجه تست مثبت و در صورتی كه وی حامل جهش ژنتیكی خانوادگی شناخته شده نباشد، نتیجه تست منفی گزارش داده خواهد شد.

وی با یادآوری اینكه در زمان منفی بودن تست، می توان به فرد مذكور اطمینان داد كه از نظر ژنتیكی جزو افراد پرخطر در معرض ابتلا به سرطان نخواهد بود، اظهار داشت: نتیجه این قبیل تست های تشخیصی حداكثر ظرف یك هفته مشخص می شود.

در صورت پیدا كردن اشتباه ژنتیكی بیماری زا در ژن های مورد بررسی، می توان مشخص كرد، كدامیك از اعضای خانواده احتمالا به سرطان مبتلا خواهد شد.
این آزمایش ها فقط برای افرادی تجویز می شود كه سابقه شخصی یاخانوادگی ابتلا به سرطان را داشته باشند و احتمال وجود جهش ژنتیكی در آنها قابل توجه باشد.
تجویز این تست های ژنتیكی همانند بقیه تست ها از قوانین اخلاق پزشكی تبعیت می كند و انجام اینگونه تست ها فقط با تجویز پزشك متخصص و پس از انجام مشاوره تخصصی مورد قبول قرار می گیرد.

در صورتی كه فرد مورد بررسی زن باشد، منفی شدن تست ژنتیكی به این مفهوم است كه او ریسكی مشابه افراد دیگر جامعه دارد. اطلاع از این امر زمانی كه سرطان های متعددی در خانواده فرد وجود دارد، بسیار مهم بوده و آثار مثبت عمیقی در زندگی فرد خواهد داشت. در چنین مواردی فرد مورد نظر می تواند با خیال راحت و همانند زنان فاقد سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان به زندگی خود ادامه دهد.
برای انجام این تست ها، اولین آزمایش در فردی صورت می گیرد كه بیشترین احتمال داشتن جهش ژنتیكی را در خانواده دارا باشد.
طبق آمارهای موجود در ایران، سالانه حدود 12 هزار زن به سرطان پستان و 1500 زن به سرطان تخمدان مبتلا می شوند. این سرطان ها در اكثر موارد در زنان و در سنین پس از 50 سالگی و بعد از یائسگی بروز می كند. بیماری سرطان به ندرت، زنان جوان را گرفتار می سازد. در بین 30 هزار ژنی كه میراث ژنتیكی انسان را می سازند، فقط تعداد محدودی در صورت جهش دار بودن یا تغییر غیرطبیعی، می توانند، تسهیل كننده در ایجاد و گسترش سرطان پستان و تخمدان شوند. از این بین در حال حاضر دو ژن غالب BRCAL1 و BRCA2 شناخته شده اند. اسم این دو ژن مخفف Breast Cancer بوده و به مفهوم سرطان پستان است. دو ژن فوق، بیشترین سهم را در روند سرطانی شدن دارند و اختلال در آنها در استعداد ابتلا به سرطان تخمدان نقش مهمی دارند.
دكتر نوروزی نیاز اظهار داشت: اگر فردی حامل جهش ژنتیكی خانوادگی باشد، استعداد ژنتیكی در این فرد برای ابتلا به سرطان بالاست. اگر فرد مذكور زن باشد، ریسك ابتلا به سرطان سینه یا تخمدان در فرد مذكور بیش از متوسط ریسك در دیگر افراد جامعه است. در حال حاضر هیچ كس به درستی نمی داند، مكانیزم دقیق ایجاد این سرطان ها چیست با این وجود در 5 تا 10 درصد موارد، به ارث بردن ژنی معیوب، ریسك ابتلا به سرطان به ویژه در زنان جوان را بالا می برد. در این حالت سرطان های پستان و تخمدان در سنین بسیار پایین تر خود را نشان می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha