سلامت نیوز :«انسان های خلاق»، عبارتی كه شاید هر روز به گوش شما بخورد و شما را به فكر یا بعضاً حسرت وادارد. به راستی آیا بعضی از انسان ها با خلاقیت ذاتی به دنیا می آیند یا در طول زندگی خود آن را كسب می كنند؟ آیا انسان های خلاق الزاماً باهوش ترند؟
خلاقیت ویژگی ای است كه مرتبط باهوش هیجانی انسان هاست و همان طور كه می دانید هوش هیجانی اكتسابی است. اما ما چه می توانیم بكنیم تا جزو انسان های خلاق به شمار آییم؟

خلاقیت یعنی از مسیر همیشگی نرو!
اگر مسیری كه هر روز از طریق آن به مدرسه یا محل كار می رفتید مسدود شود چه می كنید؟
اگر برای طبخ غذا یكی از اقلام مورد نیازتان را كم داشته باشید چه می شود؟
اگر یكی از وسایل برقی تان از كار بیفتد چه كار می كنید؟

در این صورت باز می مانید و درمانده می شوید یا مسیر جدیدی برای رسیدن به مقصود خود پیدا می كنید؟
خلاقیت یعنی برای رسیدن به یك مقصد به وسعت محدوده ذهن شما راه وجود دارد. پس این محدوده را وسیع تر كنید. سعی كنید نقشه شهر را از بالا در ذهن خود تصور كنید. بی شمار راه وجود دارد كه شما می توانید از آن ها به محل كارتان برسید. امروز یكی از آن ها را امتحان كنید. نترسید! چه چیزی از دست می دهید؟ زمانی كه وقت كافی دارید این موضوع را تجربه كنید. مسلماً شما در شهر گم نمی شوید و از مسیری به مقصد خود خواهید رسید.آیا این توانایی را دارید كه یك نوع غذا را به روش كمی متفاوت بپزید؟ مسلماً!
اگر كمی در برنامه روزمره زندگی خود تغییر ایجاد كنید چه می شود؟
بعضی از ما آن قدر به روزمرگی عادت كرده ایم كه گاهی از فكر تغییر هم می ترسیم یا حتی حوصله فكر كردن هم نداریم. اما بدانید همواره سخت ترین قدم همان قدم اول است. اگر قدم اول را بردارید و روی غلتك خلاقیت بیفتید از زندگی كردن به شیوه ای متفاوت لذت خواهید برد.
از كنار ایده هایتان
آسان نگذرید!
آیا برادران «رایت» اولین افرادی بودند كه اندیشه پرواز را در سر داشتند؟ شاید نه! اما آن ها اولین افرادی بودند كه به تخیل خود احترام گذاشتند و آن را عملی كردند. احتمالا وقتی آن ها این رویای خود را با دیگران در میان گذاشتند، دیگران به آن ها خندیدند و فكر می كردند آن ها دیوانه شده اند. اما پس از عملی شدن رویایشان آن ها را تحسین كرده اند.
راستی اگر همه ما بخواهیم از مسیر همیشگی برویم كه هرگز راه جدیدی كشف نمی شود!
به رویاهایتان احترام بگذارید. آن ها را بنویسید و قدری بیشتر درباره شان فكر كنید. ببینید آیا می توانید به خود آن ها نه، اما به چند قدمی شان برسید؟ قدری بیشتر جسارت داشته باشید. با خود فكر كنید اگر یك بار امتحان كنید چه چیزی از دست خواهید داد؟ حتی الامكان در مورد رویاهایتان با كسی صحبت نكنید و نگذارید كسی آن ها را به سخره بگیرد.
خود را به دیوارهای خانه تان محدود نكنید!
سعی كنید تجربه های اجتماعی خود را گسترش دهید. گاهی مسئولیت های جدید بپذیرید. با انسان های جدیدی ارتباط برقرار كنید و ببینید كه واقعاً انسان ها چه قدر با هم متفاوت هستند. گاهی شنیدن یك جمله از یك شخص می تواند آغاز راهی متفاوت برای شما باشد.
شما مشكل زیاد دارید؟ خوش به حالتان!
دست و پنجه نرم كردن با مسائل و مشكلات هنر حل مسئله را به انسان می آموزد. آیا تا به حال شده در شرایط بغرنجی مثل امتحان دانشگاه، برای حل كردن یك سؤال از خود ابتكاری نشان دهید كه بعدها حتی نتوانید آن را به یاد آورید؟ گذشتن از برخی مراحل زندگی سخت است اما انسان را ورزیده می سازد. شما پس از گذشت از مرحله ای سخت با افتخار بر قله پیروزی خواهید ایستاد و به همه خواهید گفت: این منم كه این مسیر پرمشقت را طی كرده و این قله را فتح نموده ام.
از مشكلات نهراسید. هیچ چیز در این دنیا ماندنی نیست. روزهای روشن و شب های تاریك همه از بالای سر ما عبور خواهند كرد. اما زندگی در اصل همین حل كردن مسئله هاست و انسان های بی مشكل به شرارت دچار شده و خود برای خود مسئله می آفرینند. بنابراین اگر به مشكلاتی دچار هستند سعی كنید در بن بست استیصال متوقف نشوید، بلكه راه های بیشتر و بیشتری برای حل این مشكل طراحی كنید. شما یك انسان و اشرف مخلوقات هستید و خداوند دوست دارد شما را در این امتحان های كوچك سرافراز ببیند نه مستأصل و سردرگم! پس بدانید: «همیشه راه بهتری وجود دارد و شما آن را پیدا خواهید كرد!»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha