سلامت نیوز :وقتی میزان مصرف مواد مخدر در منطقه‌ای بیشتر باشد،‌ میزان موادی چون کوکایین در هوای آن منطقه بیشتر می‌شود. همچنین در چنین منطقه‌ای، ‌میزان سرطان، اختلالات روانی، و نیز رفتارهایی مانند دزدی بالاتر است.

همشهری آنلاین احتمالا نمودارهایی را که میزان آلودگی هوا را با رنگ‌های مختلف نشان می‌دهند دیده‌اید. این نمودارها به ما در مورد میزان دود، اُزُن و ذرات آلاینده هشدار می‌دهند. اما به نظر می‌رسد باید به شاخص‌های چنین نمودارهایی،‌ یک شاخص جدید اضافه شود:‌ میزان مواد مخدر غیرقانونی.

به گزارش وایرد، مطالعات جدید محققین نشان می‌دهد مناطقی که در آن‌ها میزان مصرف کوکایین و ماری‌جوانا بیشتر است، دارای سطوح بالاتری از این مواد در جو محیطی خود هستند.

از اواسط دهه 1990 / 1370،‌ مطالعات اندکی نشان داده بود که مواد مخدر می‌تواند به درون جو راه یابد. از جمله، در سال 2007 / 1386 انگلو سسینیتو، شیمیدان تحلیلی به اتفاق همکارانش در موسسه مطالعات آلودگی جوی در رم، مقدار کمی کوکایین در هوای شهر رم و شهر تارانتو واقع در ساحل جنوبی ایتالیا پیدا کرد. خودش در این‌باره می‌گوید: «ما این یافته خود را به حساب یک کنجکاوی گذاشتیم.»

اما مطالعات بعدی نشان داد که وقتی مصرف مواد در منطقه‌ای شایع‌تر باشد،‌ تمرکز این مواد در اتمسفر آن منطقه هم بیشتر خواهد بود. در نتیجه سسینیتو و همکارانش به این فکر افتادند که شاید روش بهتری برای تخمین میزان مصرف مواد مخدر در یک منطقه مشخص یافته باشند! در حال حاضر، مسئولین ناچارند روی اطلاعات غیرمستقیم حساب کنند، مانند پرسشنامه‌های اجتماعی یا گزارش‌های پلیس. این روش‌ها گران‌قیمت و وقت‌گیر هستند. اما به اعتقاد سسینیتو، روش آن‌ها، دقیق، سریع و ارزان‌قیمت است.

سسینیتو و همکارانش، هوای 20 نقطه از 8 منطقه ایتالیا را در زمستان و 39 سایت از 14 منطقه را در فصل تابستان تحلیل کردند. آن‌ها نمونه‌هایی از هوا تهیه کردند، آلاینده‌ها را خارج کردند و به دنبال کوکایین و کانابینویدها (مواد فعال موجود در ماری‌جوانا)، نمونه‌ها را بررسی کردند. برای این که آلاینده‌های دیگر به اشتباه روی نتیجه تاثیر نگذارند، آلاینده‌های معمول مانند هیدروکربن‌ها، اُزُن و اکسید نیتریک را هم اندازه گرفتند.

با استفاده از ضریب رگرسیون پیرسون و با در نظر گرفتن گزارش‌های موجود در مورد فعالیت‌های غیرقانونی مرتبط با مواد مخدر، آنها به این نتیجه رسیدند که بین تمرکز کوکایین و ماری‌جوانا در هوای یک منطقه و میزان کشف مواد توسط پلیس در آن منطقه، همبستگی وجود دارد. همچنین، میانگین میزان کوکایین در هوا، با تقاضای کاربران آن منطقه برای درمان سم‌زدایی همبستگی داشت.

به علاوه، این مطالعه ارتباط بین سطح کوکایین موجود در هوا و میزان وقوع برخی جرایم مانند دزدی را هم نشان می‌دهد. به این اطلاعات، رابطه بین میزان کوکایین و میزان سرطان و نیز رابطه بین میزان کانابوید و میزان اختلالات روانی را هم باید افزود.

اما در عین حال باید در نظر داشت که ارتباط‌های کشف شده، همبستگی را نشان می‌دهند و لزوما ارتباط علّی بین این مولفه‌ها وجود ندارد. برای بررسی بیشتر این ارتباط، به مطالعات بیشتری در آینده نیاز داریم.

ویلسون کامپتون، همه‌گیرشناس موسسه ملی مصرف مواد مخدر مریلند، ‌این مطالعه را بسیار نوآورانه می‌داند و می گوید: «ما همیشه به دنبال راه‌های دقیق‌تر برای تعیین میزان مصرف مواد می‌گردیم. وقتی چنین اطلاعاتی داشته باشیم، می‌توانیم برنامه‌های بهتری برای درمان،‌ آموزش و نیز عملیات پلیس داشته باشیم.»

علیرغم این که وجود چنین موادی می‌تواند برای سلامتی کسانی که از این مواد استفاده نمی‌کنند،‌ خطراتی به دنبال داشته باشد، اما به نظر کامپتون، با همین یک مطالعه، نمی‌توان به مردم منطقه‌ای هشدار خاصی داد. اما همه می‌دانیم که کسانی که سیگار نمی‌کشند اما در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، با خطر بیماری‌های مختلف روبرو می‌شوند، واقعیتی که قبلا به آن توجه نمی‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha