سلامت نیوز: نایب رییس انجمن داروسازان تهران گفت: سالانه یک میلیارد عدد قرص استامینوفن کدئین در ایران تولید می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، احمد رهنمای چیت نایب رئیس انجمن داروسازان تهران با اشاره به قیمت پایین دارو در کشور که باعث قاچاق آن به خارج از کشور می‌شود، افزود: سالانه یک میلیارد عدد قرص استامینوفن کدئین که حاوی مخدر است، در کشور تولید می‌شود.

رهنمای چیت ساز با اشاره به سود دارو در کشور گفت: سود داروهای تولید داخل در گذشته 21.5 درصد بود که پس از انقلاب به 17.5 درصد کاهش یافت و پس از مدتی از 17.5 به 16.5 درصد کاهش یافت. در حالی که باید به علت عرضه داروهای ژنریک به مردم، یک درصد به سود قبلی دارو اضافه می‌شد.

وی ادامه داد: در شرایطی که همه کالاها در حال گران شدن است چرا قیمت 97 درصد از داروها باید کاهش پیدا کند. این کار باعث کاهش گردش مالی دارو شده است. در حال حاضر گردش دارویی ایران در یک سال 3.5 میلیارد دلار است در حالی که گردش صنایع دارویی ترکیه سالانه 14 میلیارد دلار است.

این داروساز افزود: قیمت پایین داروها باعث قاچاق آن‎ها به خارج از کشور و افزایش مصرف خودسرانه در داخل کشور شده است. به عنوان نمونه آمپول دگزامتازون که حاوی کورتن است بیش از سایر آمپول‌ها در کشور تولید می‌شود و استامینوفن کدئین که حاوی مخدر است بیش از سایر قرص‌ها (سالانه یک میلیارد عدد) در کشور تولید می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha