سلامت نیوز: وزیر بهداشت با اشاره به این که امسال ۱۲ میلیون نفر از جمعیت شهری کشور تحت پوشش طرح پزشک خانواده قرار می گیرند، گفت: جشن تکمیل خانه های بهداشت تا پایان سال برگزار می شود. دکترمرضیه وحیددستجردی با بیان این مطلب افزود: در صورت اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع هیچ یک از دانش آموختگان گروه پزشکی که در حال تحصیل هستند، بیکار نمی مانند. وی در نشست با استادان و دانشجویان علوم پزشکی سبزوار افزود: امسال با کمک نمایندگان مجلس ۱۲ میلیون نفر از جمعیت شهری کشور تحت پوشش پزشک خانواده و نظام ارجاع قرار می گیرند. وزیر بهداشت گفت: طرح پزشک خانواده یک برنامه کشوری است که امضای ۲ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر بهداشت پای آن است و به عنوان یک قانون ابلاغ شده است.

وی در نشست استادان در نیشابور نیز با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر این که کاری بکنید که اگر مردم بیمار شدند بیماران و همراهانشان جز رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشند، اظهار داشت: بنای ما در وزارت بهداشت این است که نظام سلامت را در قالب برنامه های شفاف و روشنی بر اساس برنامه پنجم توسعه ارتقا دهیم. او تاکید کرد: تلاش وزارت خانه این است که برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را در سرتاسر کشورمان در همه نقاط شهری و روستایی مستقر بکنیم، در این نظام، اگر بیماران مراجعه کردند درمان می شوند و اگر هم نیازی به مراجعه نبود، گروه سلامت به در خانه های مردم مراجعه می کنند.

مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در این سیستم بیماران کمترین وجه را برای امور بهداشتی، پزشکی و مشاوره ای سلامت می پردازند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در این نظام، اگر بیماری از سطح پزشک خانواده به رده های بعدی تخصصی و فوق تخصصی مراجعه کند به صورت خودکار، درمان می  شود و بساط تاخیر در دریافت خدمات درمانی و زیرمیزی برچیده می شود. دکتروحید دستجردی اضافه کرد: امسال سال اول این برنامه چهارساله است که باید با حمایت جدی مجلس و دستگاه های دولتی اجرایی شود.

وی با اشاره به این که بر اساس سند آسایش سرزمینی، امکانات تقسیم می شود، بر لزوم تربیت نیروهای انسانی بومی تاکید کرد و افزود: ظرف دو سال و سه ماه گذشته تمامی دانش آموختگان پزشکی، تخصصی و فوق تخصصی به مناطق مختلف کشور اعزام شده اند. وی خاطرنشان کرد: باید در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی نیروها بیشتر از همان مناطق بومی تامین و تربیت شوند تا با انگیزه بیشتری در مناطق محل سکونت خود خدمات ارائه بدهند.
شبکه بهداشتی درمانی تا پایان سال تکمیل می شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که در سال جاری هزار و ۱۴۰ خانه بهداشت در مناطق روستایی ساخته شد، گفت: حدود 1000 خانه بهداشت دیگر در حال ساخت است.

وحیددستجردی افزود: شبکه بهداشتی درمانی کشور تا پایان سال تکمیل می شود و ما جشن تکمیل آن را برگزار می کنیم. وی با بیان این که معتقدیم ساخت فضای پردیس دانشکده و بیمارستان سوم دولتی باید در نیشابور آغاز شود، اضافه کرد: باید خیران سلامت وارد میدان مشارکت برای تکمیل امور بهداشتی و درمانی شوند.

او گفت: باید مردم احساس کنند که ارتقای شبکه به دانشکده در امور بهداشتی و درمانی شان تاثیرگذار بوده است، در این صورت این وضعیت، زمینه را برای تغییرات ساختاری و ارتقا به دانشگاه فراهم می کند.

فعالیت 20 هزار خانه بهداشت در روستاها

دکتردستجردی همچنین با اشاره به فعالیت ۲۰ هزار خانه بهداشت در روستاها افزود: ۵ تا ۶ هزار مرکز بهداشتی - درمانی و پایگاه های بهداشتی، نزدیک به ۲ هزار اورژانس ۱۱۵ و بیش از ۸۰۰ بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی غیر از درمان بستر و مواردی از این قبیل هم در سراسر کشور فعالیت دارند.وی به وجود ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی در کشور هم اشاره کرد و افزود: حدود دو سال قبل ۱۲۰ هزار دانشجو در کشور داشتیم که ظرف دو سال قبل با افزایش تحصیلات تکمیلی، ورودی های کارشناسی ارشد و PHD دوبرابر شد.

رضایت بیمار شرط مرخص شدن از اورژانس

دکتردستجردی در بخشی از سخنانش با بیان این که رضایت دادن بیمار برای ترخیص از اورژانس یکی از شاخص های ارزیابی اورژانس هاست، افزود: به همین ترتیب تعداد بالای تقاضای نقل و انتقال دانشجویان از یک دانشگاه علوم پزشکی هم امتیاز منفی برای یک دانشگاه است.

نظام سلامت برای مقابله با پدیده زیرمیزی طراحی شده است


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نظام سلامت که طرح پزشک خانواده و ارجاع در آن پیش بینی شده، برای مقابله با پدیده زیرمیزی طراحی شده است. دکترمرضیه وحیددستجردی در حاشیه افتتاح پنج طرح عمرانی و خدمات دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی نیشابور در گفت وگو با خبرنگار خراسان افزود: با اجرای این طرح دیگر کسی نمی تواند زیرمیزی بگیرد. وی درباره دیگر برنامه های وزارت خانه برای مقابله با این پدیده زشت، اظهار داشت: مبالغی غیر از حقوق پزشکان برای متخصصان تعریف شده است. او توسعه تخت های بیمارستانی و افزایش تعداد پزشکان متخصص را از جمله دیگر برنامه ها دانست. وی با تاکید بر مقابله با این موضوع از برخورد قانونی با متخلفان و برکناری عده ای از این افراد از مسئولیت خبر داد. وزیر بهداشت با تجلیل از مشارکت خیران سلامت یادآور شد: کارهای بزرگی از سوی خیران انجام شده است که باز هم امیدواریم با توجه به نیازها، حضور بیشتری داشته باشند.

بیمه ها در حال پرداخت بدهکاری خود به وزارت خانه و پزشکان هستند

مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس جلسات برگزار شده، سازمان بیمه خدمات درمانی و دیگر بیمه ها در حال پرداخت بدهکاری خود به وزارت خانه و پزشکان هستند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که مبالغی به دانشگاه های استان ها از سوی سازمان بیمه خدمات درمانی واریز شده است، افزود: امیدواریم سازمان تامین اجتماعی نیز نسبت به پرداخت تعهدات خود اقدام کند. وحیددستجردی ادامه داد: طرح پزشک خانواده یک برنامه کشوری است که امضای دو وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» پای آن است و به عنوان یک قانون ابلاغ شده است. وزیر بهداشت همچنین گفت: وزارت بهداشت اجازه ایجاد دفتر کار را به ماماها داده است و از مجلس می خواهیم کمک کند تا سازمان های بیمه گر با ماماها عقد قرارداد کنند. وی با بیان این که هدف ما ترویج زایمان طبیعی است و مروج این نوع زایمان ماماها هستند، افزود: در صورت افزایش زایمان طبیعی، شاخص این نوع زایمان در کشور افزایش و هزینه های سزارین کاهش می یابد که این مسئله هم به نفع سازمان های بیمه گر و هم مردم است.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha